Lemez: Mélybarna (Mahmoud Turkmani: Fayka)

  • Czabán György Baksó
  • 2002. október 3.

Zene

Most már tényleg minden mindennel összeér, de ez nem jelent semmit. Egy igazi posztmodern történet akár tök "normális" zeneként is végezheti - Mahmoud Turkmani is hosszú utat tett meg, amíg a hangjára talált.

1964-ben született egy libanoni kisvárosban, majd amikor a polgárháború elviselhetetlenné vált, elment Moszkvába klasszikus gitárt és zeneszerzést tanulni. 1984-től 1989-ig élvezte a proletár internacionalizmus gyümölcseit, megtanult oroszul, aztán továbbállt a békés Svájcba, mielőtt összeomlott a birodalom. Ott kezdte magából kibányászni a gyökereit, a gitár mellett az oud nevű, leginkább a lanthoz hasonló arab hangszer segítségével.

Azóta igen termékenyen dolgozik zenei identitásának kiépítésén, aminek elegáns dokumentuma ez az album. Hallható rajta két szólóban és hat duóban rögzített felvétel, melyekből három egy kortárs angol bőgőssel, három pedig egy perzsa ütőssel folytatott dialógusának a megörökítése. (Keyvan Chemirani az egyik legismertebb perzsa mesterdobos fia, Barry Guy viszont alanyi jogon az európai új zene meghatározó alakja. Kiváló improvizatőr, szívesen játszik kamarazenét, és a London Jazz Composers Orchestra alapítója-vezetője három évtizede.)

Az arab zene ritmus- és harmóniavilága feszül itt az európai klasszikus zene kompozíciós technikáinak, illetve az arab zene improvizációs gyakorlata találkozik a kortárs dzsessz és a tiszta improvizált zene világával. Ehhez már csak a flamenco jön forrásként, hogy megkapjuk a Fayka eredőit. Persze nem kell megijedni, ez egyszerűen egy érzékeny, különös, meditatív zene, mélybarna tónusokkal. A legfurcsább pedig az, hogy teljesen egységes, kiegyensúlyozott, élvezhető anyag, és amit leírtunk, csak hosszú agyalással fejthető vissza belőle.

Czabán György Baksó

Enja Records/Zenesegély, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.