Lemez: Mélybarna (Mahmoud Turkmani: Fayka)

  • Czabán György Baksó
  • 2002. október 3.

Zene

Most már tényleg minden mindennel összeér, de ez nem jelent semmit. Egy igazi posztmodern történet akár tök "normális" zeneként is végezheti - Mahmoud Turkmani is hosszú utat tett meg, amíg a hangjára talált.

1964-ben született egy libanoni kisvárosban, majd amikor a polgárháború elviselhetetlenné vált, elment Moszkvába klasszikus gitárt és zeneszerzést tanulni. 1984-től 1989-ig élvezte a proletár internacionalizmus gyümölcseit, megtanult oroszul, aztán továbbállt a békés Svájcba, mielőtt összeomlott a birodalom. Ott kezdte magából kibányászni a gyökereit, a gitár mellett az oud nevű, leginkább a lanthoz hasonló arab hangszer segítségével.

Azóta igen termékenyen dolgozik zenei identitásának kiépítésén, aminek elegáns dokumentuma ez az album. Hallható rajta két szólóban és hat duóban rögzített felvétel, melyekből három egy kortárs angol bőgőssel, három pedig egy perzsa ütőssel folytatott dialógusának a megörökítése. (Keyvan Chemirani az egyik legismertebb perzsa mesterdobos fia, Barry Guy viszont alanyi jogon az európai új zene meghatározó alakja. Kiváló improvizatőr, szívesen játszik kamarazenét, és a London Jazz Composers Orchestra alapítója-vezetője három évtizede.)

Az arab zene ritmus- és harmóniavilága feszül itt az európai klasszikus zene kompozíciós technikáinak, illetve az arab zene improvizációs gyakorlata találkozik a kortárs dzsessz és a tiszta improvizált zene világával. Ehhez már csak a flamenco jön forrásként, hogy megkapjuk a Fayka eredőit. Persze nem kell megijedni, ez egyszerűen egy érzékeny, különös, meditatív zene, mélybarna tónusokkal. A legfurcsább pedig az, hogy teljesen egységes, kiegyensúlyozott, élvezhető anyag, és amit leírtunk, csak hosszú agyalással fejthető vissza belőle.

Czabán György Baksó

Enja Records/Zenesegély, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.