Lemez: Mintha (Naga és AMB: Styledrop)

  • - mihál -
  • 2000. december 14.

Zene

"Astílus elvesz valamit a kreativitásból, a teremtésből - mondja DJ Naga a Free Magazinban Deák Ambrussal közös, Styledrop albumuk értelmezése során. A stílus mint egy vezérlő csillag abban a kulturális mezőben, amiben élünk, kicsit kevés. Mintha ennek a korszaknak az ürességét, egyfajta butaságát szimbolizálná." - Ez a hozzáállás azért is érdekes, mert egy az egyben egy modern tánczenei produkciót hallhatunk, és a technoipar éppoly túlzott mértékben lovagol a stílusokon, mint a többi, még ha az ellenkezőjét állítja is. Mindenesetre tény: ez a produkció nem kíván egyik dance-ágazatban sem tartósan megfenekleni.
"Astílus elvesz valamit a kreativitásból, a teremtésből - mondja DJ Naga a Free Magazinban Deák Ambrussal közös, Styledrop albumuk értelmezése során. A stílus mint egy vezérlő csillag abban a kulturális mezőben, amiben élünk, kicsit kevés. Mintha ennek a korszaknak az ürességét, egyfajta butaságát szimbolizálná." - Ez a hozzáállás azért is érdekes, mert egy az egyben egy modern tánczenei produkciót hallhatunk, és a technoipar éppoly túlzott mértékben lovagol a stílusokon, mint a többi, még ha az ellenkezőjét állítja is. Mindenesetre tény: ez a produkció nem kíván egyik dance-ágazatban sem tartósan megfenekleni.

Először is kivételes minőségével lepett meg: a hazai piacon egészen egyedülálló lemezzel van dolgunk. A kétszemélyes projekt kábé kétéves múltra tekint vissza, akkorra datálható a barátság és a közös zenélés startja. DJ Naga aligha ismeretlen az underground partikat látogatók előtt, ő az egyik olyan DJ, aki mindig is építő jellegű szetteket - "egyfajta szívcsakra, tűz, hő, melegség" - igyekezett szervírozni. Hogy erre mekkora a kereslet, azt ugyan meg nem mondanám, hiszen már évek óta nem vagyok partiképes, de emlékeim alapján egyet kell értenem Nagával: a bulik zömében "nagyon fiatal és nagyon szétütött fiatalok rángatóznak egy virtuális pokolban". Deák Ambrus kijárta már a dzsessz, a blues és a rock standardjait, amikor Nagával találkozott; mindössze másfél évre volt szükségük, hogy az ötleteikből összeálljon a Styledrop. Színtiszta elektronikus zenéről van szó, mondhatni: a zenészként/DJ-ként töltött évek, valamint az elektronikus zene történetének - a hetvenes évek analóg ősállapotától kezdődő, az ambient, a trance, a breakbeat és a dub legújabb eredményeit is tükröző - összegzéséről. Ugyanakkor nem időzik el egyetlen műfaj sémáinál sem, inkább minden olyan, mintha ez vagy mintha az lenne. Ebben a lényege, és ebben a legfőbb erőssége. Mintha kívülről, új megközelítésben néznénk az érintett stílusokra. Ez a műfaj feletti szánkózás unalmas, blőd vagy erőltetett is lehetne, de nem fenyeget ilyen veszély, mert sikerült egységessé formálni a Styledrop hangzását és zeneiségét - az említett irányzatok gazdagságától nem roppan össze a korong. Ami pedig ezt az egységet illeti, annak a pszichedelikus transz és az ambient uralja a nyelvét, de ebbe nem gabalyodnék bele jobban, hiszen egy Korai Öröm-rajongónak éppúgy érdemes megpróbálnia, mint mondjuk annak, aki Autechre-ben találta meg az élete értelmét.

És ez még csak a kezdet. "Ha lehetne, én még inkább vándorolnék a stílusok között - vallja Deák Ambrus. - Bízom abban, hogy egyszer majd tényleg azt csinálok, amit akarok. Mert ez az album még mindig visszafogott, összhangban azzal, hogy eladható legyen."

- mihál -

Chi Recordings/I & I, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.