Lemez: Mintha (Naga és AMB: Styledrop)

  • - mihál -
  • 2000. december 14.

Zene

"Astílus elvesz valamit a kreativitásból, a teremtésből - mondja DJ Naga a Free Magazinban Deák Ambrussal közös, Styledrop albumuk értelmezése során. A stílus mint egy vezérlő csillag abban a kulturális mezőben, amiben élünk, kicsit kevés. Mintha ennek a korszaknak az ürességét, egyfajta butaságát szimbolizálná." - Ez a hozzáállás azért is érdekes, mert egy az egyben egy modern tánczenei produkciót hallhatunk, és a technoipar éppoly túlzott mértékben lovagol a stílusokon, mint a többi, még ha az ellenkezőjét állítja is. Mindenesetre tény: ez a produkció nem kíván egyik dance-ágazatban sem tartósan megfenekleni.
"Astílus elvesz valamit a kreativitásból, a teremtésből - mondja DJ Naga a Free Magazinban Deák Ambrussal közös, Styledrop albumuk értelmezése során. A stílus mint egy vezérlő csillag abban a kulturális mezőben, amiben élünk, kicsit kevés. Mintha ennek a korszaknak az ürességét, egyfajta butaságát szimbolizálná." - Ez a hozzáállás azért is érdekes, mert egy az egyben egy modern tánczenei produkciót hallhatunk, és a technoipar éppoly túlzott mértékben lovagol a stílusokon, mint a többi, még ha az ellenkezőjét állítja is. Mindenesetre tény: ez a produkció nem kíván egyik dance-ágazatban sem tartósan megfenekleni.

Először is kivételes minőségével lepett meg: a hazai piacon egészen egyedülálló lemezzel van dolgunk. A kétszemélyes projekt kábé kétéves múltra tekint vissza, akkorra datálható a barátság és a közös zenélés startja. DJ Naga aligha ismeretlen az underground partikat látogatók előtt, ő az egyik olyan DJ, aki mindig is építő jellegű szetteket - "egyfajta szívcsakra, tűz, hő, melegség" - igyekezett szervírozni. Hogy erre mekkora a kereslet, azt ugyan meg nem mondanám, hiszen már évek óta nem vagyok partiképes, de emlékeim alapján egyet kell értenem Nagával: a bulik zömében "nagyon fiatal és nagyon szétütött fiatalok rángatóznak egy virtuális pokolban". Deák Ambrus kijárta már a dzsessz, a blues és a rock standardjait, amikor Nagával találkozott; mindössze másfél évre volt szükségük, hogy az ötleteikből összeálljon a Styledrop. Színtiszta elektronikus zenéről van szó, mondhatni: a zenészként/DJ-ként töltött évek, valamint az elektronikus zene történetének - a hetvenes évek analóg ősállapotától kezdődő, az ambient, a trance, a breakbeat és a dub legújabb eredményeit is tükröző - összegzéséről. Ugyanakkor nem időzik el egyetlen műfaj sémáinál sem, inkább minden olyan, mintha ez vagy mintha az lenne. Ebben a lényege, és ebben a legfőbb erőssége. Mintha kívülről, új megközelítésben néznénk az érintett stílusokra. Ez a műfaj feletti szánkózás unalmas, blőd vagy erőltetett is lehetne, de nem fenyeget ilyen veszély, mert sikerült egységessé formálni a Styledrop hangzását és zeneiségét - az említett irányzatok gazdagságától nem roppan össze a korong. Ami pedig ezt az egységet illeti, annak a pszichedelikus transz és az ambient uralja a nyelvét, de ebbe nem gabalyodnék bele jobban, hiszen egy Korai Öröm-rajongónak éppúgy érdemes megpróbálnia, mint mondjuk annak, aki Autechre-ben találta meg az élete értelmét.

És ez még csak a kezdet. "Ha lehetne, én még inkább vándorolnék a stílusok között - vallja Deák Ambrus. - Bízom abban, hogy egyszer majd tényleg azt csinálok, amit akarok. Mert ez az album még mindig visszafogott, összhangban azzal, hogy eladható legyen."

- mihál -

Chi Recordings/I & I, 2000

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.