Tartalom

MaNcs, XII. évf. 50. szám, (2000.12.14.) (2000-12-14)

Egotrip

Egotrip

Podmaniczky Szilárd: Déli verő (Hóban szánakozni)

Nem láttam a pipától. Akkora pipa volt a számban, hogy a tömős vége eltakart mindent. Akkora volt, mintha ott egy külön fejem lenne, ami füstölög. Próbáltam megfogni és arrébb tolni, hogy lássam Csontváry festményét, ha már itt vagyok a múzeumban, de nem ment, nem mozdult. Annál inkább se, hogy az nem az én másik fejem volt; még jó, hogy nem fogtam meg. Megfogom valakinek a fejét ott a Csontváry-múzeumban, és kész a sikoly. De várjunk csak! Ez így nem lesz jó. Kezdjük elölről!

Egotrip

Várhegyi Éva: Ekotrip (Alelnökök)

H. H. prominens újságíró a H. H. szórakoztató tévéműsorban megdicsérte a várományos MNB-elnök pénzügyminisztert jó humoráért. Merthogy milyen jól megnevettette az újságírók hadát, amikor sajtótájékoztatóján egy kérdésre válaszolva azt felelte: ő nem tud róla, hogy Sz. B. kisgazda államtitkárt kellene neki az egyik alelnöki posztra jelölnie, és különben is, az agrártárcának nagy szüksége van az illető úrra. Hát ez tényleg jópofa, karakán egy kijelentés, szabad nevetni.

Para

Egotrip

Kovács Imre: Én

Hajnal óta megy a rakkolás, elszáradt bőrrétegeket pakol magára egy jobb sorsra érdemes test, pont az ablakom előtt. Olyan hangja van, mint amikor két dörzspapír összekap egy dión. Száraz, reménytelen hang, nem hajlandó beleveszni a forgalom zajába. Amikor abbamarad, rögtön hiányozni kezd, kimegyek az erkélyre, de már nem látom sehol okozóját, biztos elunta és hazament. Három kutya jön a Kerepesi út felől, lefagyott tekintetű, éhes kutyák, foltokban hámlik róluk a szőr, ahogy átharapják magukat az alacsony ködön. Elmennek a Padlizsán utca felé, nem marad utánuk semmi értelmezhető benyomás, ami segítene megkezdeni ezt a napot. Járt itt három kutya, pont, új bekezdés.

Publicisztika

Publicisztika

Kovács András: Ki bárkivel! (Az idegengyűlölet és a nyugat-európai szélsőjobboldal)

Múlt év őszén, az ausztriai választások után Haider Szabadságpártjának sikerétől mozgósított, aggódó tüntetők ezrei vonultak fel Bécs utcáin. "Csak az arcok változnak!" - hirdette a félreérthetetlen üzenetet a tüntetők egyik táblája, amelyről Hitler, Haider és Milosevic képe nézett a bécsi járókelőkre és az európai tévéállomások nézőire.

Publicisztika

Félmagyarok

A Jézuska nem hoz kettős állampolgárságot a határon túli magyarok karácsonyfája alá, amit pedig ők oly nagyon áhítottak, s amit hol egyenesen, hol közvetetten, célozgatva ígérgettek nekik a hivatásos magyarok különböző rangú és rendű szervezetei az elmúlt időszakban. Ezt az illúziót ha nyíltan nem is, de olykori rá utaló magatartással maga a magyar kormány, pontosabban a jelenlegi koalíció egyes felelős tényezői is táplálták. Pedig akkor is lehetett tudni - mi is írtunk erről -, hogy a szomszédos országok ezt nem ismernék el, ráadásul az unió sem támogatná az etnikai alapú (pozitív) diszkriminációt.

Publicisztika

Dupla helyett semmi

Izraelben az új választási törvény bevezetése óta a miniszterelnökök elhasználódási ideje másfél-két év. A régi metódus az általunk is ismert európai modell volt: a legerősebb párt adja a miniszterelnököt. Az új módi amerikai elemet vitt a szisztémába: külön szavaztak a pártokra és külön a miniszterelnökre. Stabilizációt vártak, de nagyobb káosz lett az eredmény: Izraelben nem szilárd amerikai kétpártrendszer, hanem nagyonsokpártrendszer vált uralkodóvá. Az egyik nagy párt miniszterelnök-jelöltjére leadott szavazat után ugyanis az állampolgárok nyugodtan szavazhattak kedvenc kis pártjukra. A szerencsétlen döntés nyomán az izraeli társadalom súlyos megosztottságai bezúdultak az ország politikai életébe. A két nagy párt, a baloldali szekuláris Munkapárt és a Likud mandátumai a legutóbbi választások után már együtt sem adták össze a parlamenti többséget. A Munkapárt kénytelen volt bevonni a kormányba a keményen jobboldali, területi engedményeket ellenző vallásos cionista telepesek pártját, a radikális baloldali, feltétlen békét kívánó Merecet, a vallásos intézményeinek örökösen pénzt követelő ultraortodox Saszt, az orosz bevándorlók szekuláris Jiszrael Baalija pártját.

Belpol

Belpol

Kulturális hírek

ÉLETKÉPEK1947, ´48 és ´49 jön elő a Mai Manó Házban január 28-ig megtekinthető, Budapesti életképek című kiállításon, melynek anyagát a Nemzeti Múzeum fényképtárából válogatta Jalsovszky Katalin. Stemlerné Balog Ilonával együtt ugyanő állította össze a Fénnyel írott történelem - Magyarország fotókrónikája 1845-2000 című albumot (Helikon), Magyar fotográfusnők címmel pedig E.

Belpol

Cyber hírek

A Pentagonnak kell az IridiumAz Egyesült Államok védelmi minisztériuma bejelentette, hogy kívánatosnak tartja az Iridium globális mobiltelefon-rendszerének fenntartását, ezért hetvenkétmillió dolláros szerződést kötött a csődbe ment vállalatot kivásárló Iridium Satellite konzorciummal. Az anyavállalat Motorola a magas fenntartási költségek miatt a rendszer teljes megsemmisítéséről határozott, és az első műhold légkörbe irányítását december elején tervezte végrehajtani.

Belpol

Új cégóriás a kommunikációs piacon: Casus Vivendi

Amost 44 éves Messier évtizedek óta a francia gazdaság fenegyereke; a pénzügyminisztériumban indult, majd egy befektetési bankban folytatódó karrierje során számos korszerűtlen állami vállalat privatizációjában vállalt kulcsszerepet. Módszereiről sokat elárul, hogy példaképe, Jack Welch, a General Electric vezérigazgatója úgy érdemelte ki a "Neutron Jack" becenevet, hogy a vállalat átszervezése során teljes épületkomplexumok maradtak üresen. Messier 1996-ban vette át a közműholding irányítását, és villámgyors tranzakciók és akvizíciók sorozatával négy év alatt az öt legnagyobb európai távközlési és médiavállalat közé küzdötte fel vállalatát - de a menet közben az eurokonform csengésű Vivendire átnevezett cég birtokolja a világ legnagyobb vízműve, a világ harmadik legnagyobb hulladékkezelője, továbbá az Európa legnagyobb energiaszolgáltatója titulusokat is.

Belpol

A reklámtörvény módosítása: Szárnyát vagy combját

Ajelenleg hatályban lévő - egyébként 1949 óta az első igazi - magyar reklámtörvényt 1997-ben fogadta el az Országgyűlés több mint egyéves előkészítő munka és a szakmával való egyeztetés után. Az idei módosítást csupán egy dolog, az összehasonlító és megtévesztő reklámokkal kapcsolatos EU-jogharmonizáció indokolta: ez volt az apropója annak, hogy a Gazdasági Minisztériumban a reklámszakma egyetértésével és támogatásával hozzáláttak a munkához. Amikor azonban októberben megszületett a tervezet, az érintettek meglepve tapasztalhatták, hogy a minisztérium illetékesei "sokkal szorgalmasabbak" voltak: nemcsak az összehasonlító és megtévesztő reklámokkal kapcsolatban módosították a törvényt, hanem számos további változtatást is ildomosnak tartottak: olyanokat is, amelyek teljesen ellentmondanak a demokrácia játékszabályainak.

Belpol

Fotó: Women art japán módra (Noriko Fuku előadása Budapesten)

Noriko Fuku másfél évtizede New Yorkban él, s mint szabadúszó kurátor számos kiállítást szervezett az Egyesült Államokban (Abe Kobo, Nemunoki Gauken) és Japánban (David Byrne, Nan Goldin, Keith Haring, Man Ray, Patti Smith, továbbá Mapplethorpe, Cindy Sherman retrospektívek). Fuku volt a kurátora az 1998-ban bemutatott An Incomplete History: Woman Photographers from Japan 1869-1997 című kiállításnak is, ami immár harmadik éve vándorol az USA kiállítótermeiben, és amelyről a Mai Manó Házban tartott előadást.

Külpol

Külpol

EU-csúcstalálkozó: Kottazűr

a bővítéshez. Világos volt, hogy ez nem megy könnyen, az viszont csak az utolsó pillanatokban derült ki, milyen aprólékosan kell végigegyezkedni minden lehetséges megoldást egy olyan végeredmény érdekében,

Képzőművészet
Film

Film

Kafaq: "Aki miatt megint...!"

Végig "estem" a földön: mentem, el oly vidékre, tőlünk két kilométernyi se, csak a Hegy másik oldalán, ahová újabban sosem járok. Félórányi járás után nem bírja fájdalom nélkül a bal lábam, és fájdalmat ki akar. El kellett mennem Északnak (a Hegy túlja Nyugat), nem járok Északnak se, valahova hívtak, én nem tudok már így. Megbeszélt időpontra, megbeszélt helyre úgy, hogy az nem Kelet vagy Délkelet vagy (maximum) Dél, sem helyben, sem Északnak, sem Nyugatnak nem. Ráadásul ahogy a gyorsvasúttal, mellyel feleségem mindig a Kutyát viszi, mentem, elfogott a rosszérzületi: nem tudtam feleségemnek megmondani, én valami kulturális dologban járok Északon (járnék, azaz nem járnék, de oly elemi, kedves és diszkrét volt a meghívás, tényleg senki meg nem érti már, én semmit, de Semmit miért nem, és miért Nem). És addig bolyongtam, és a ház számát (237. abban az utcában, én 217-re emlékeztem, egy nagy bútorraktárrá átalakított gyár volt az, tánc-, dzsúdó- és jógaprogrammal) sem néztem meg pontosan, és hihetetlenül kedves volt ez a zöld alagút, a nagy Utca helyett egy ilyen zsák, végső soron, és Bumrúdi, a Bolivár, a nagy Dél-Amerika Bebolyongó (képzeletben) is itt kocsmázott, akit elkapott, nem engedte három napig aztán, repültek a szódás szifonok. Hetven-nyolcvan éve.

Zene

Zene

Könyv: Õszinte részvét (Bán Zoltán András: Az elme szabad állat)

Bán Zoltán András a magyar kritikai élet fenegyereke, aki méretes ambícióval, jól táplált önbizalommal és rengeteg munkával, időt, fáradságot nem kímélve elérte, hogy manapság valószínűleg őt utálják a legtöbben az irodalmi élet berkeiben. Hivatásos agent provocateurként feltétlen tiszteletet érdemlő bátorsággal értelmezte újra a negatív bírálat szerepét és feladatát, autentikus vehemenciával, visszhangos sikerrel perelvén visszaaz istent-embert nem kímélő kritikai furor létjogát.

Zene

Lemez: Lelkesedni (COC: America´s Volume Dealer)

Hadd szögezzem le mindjárt az elején, a COC az egyik legkedvesebb zenekarom. Pontosítok: az a zenekar a kedvencem, amelyet ez a név az elmúlt cirka tíz évben takart - az amerikai Corrosion Of Conformity ugyanis még a nyolcvanas évek legelején startolt mint kétakkordos, zajos hardcore-punk rettenet. S bár az Eye For An Eye című, ´82-es debütáló lemezt a mérvadóbb értékelések rendre besorolják a legnagyobb hardcore-klasszikusok közé, számomra csak az 1991-es lemezüktől vált érdekessé a történet. Ez a Blind ugyanis már egy gyökeresen megváltozott csapatot mutatott, amelynek komplex zenéjében eredeti módon olvadt össze egy kisebb halom stílus a hardcore-tól a thrash metálon át a hetvenes évek rockjáig. És ez még csak a kezdet volt: az addig csak gitározó Pepper Keenan ugyanis ekkortájt az énekesi poszttal egyetemben szépen átvette az irányítást.

Zene

Lemez: Mintha (Naga és AMB: Styledrop)

"Astílus elvesz valamit a kreativitásból, a teremtésből - mondja DJ Naga a Free Magazinban Deák Ambrussal közös, Styledrop albumuk értelmezése során. A stílus mint egy vezérlő csillag abban a kulturális mezőben, amiben élünk, kicsit kevés. Mintha ennek a korszaknak az ürességét, egyfajta butaságát szimbolizálná." - Ez a hozzáállás azért is érdekes, mert egy az egyben egy modern tánczenei produkciót hallhatunk, és a technoipar éppoly túlzott mértékben lovagol a stílusokon, mint a többi, még ha az ellenkezőjét állítja is. Mindenesetre tény: ez a produkció nem kíván egyik dance-ágazatban sem tartósan megfenekleni.

Zene

Lemez: Végül is az ő dolga (Boban Markovic Orkestar: Millennium)

így az év végén kis ünnepi elragadtatással le is szögezhetjük: 2000-ben Boban Markovic volt a legnagyobb world music-sztár Magyarországon. Meg amúgy is, legfeljebb a Kozsónak meg az Uhrin Benedeknek van ennyi rajongója nálunk. Ami persze korántsem azt jelenti, hogy Bobané hasonló nagyságrendű teljesítmény lenne, mindössze a már-már irracionális sikerből jelez egy jottányit.

Zene

Lemez: A többi tizenegy (Finley Quaye: Vanguard)

Azene szégyene, ha a szemem elé kerül, leütöm - nyilatkozta nemrég unokatestvéréről a drum & bass-guru Goldie. A vehemens kirohanás Finley Quaye-nek szólt, miután a családtagok zenei közösködése csúfos kudarcba fúlt, más kérdés, hogy Quaye esetében egy ilyen bulvárhír már nem sok újdonságértékkel bír.

Tudomány