Lemez: Pont (The Essential Sly & The Family Stone)

  • 2004. február 12.

Zene

A hatvanas-hetvenes évek soul- és funkylemezeiből hármat szoktak minden idők legjei közé sorolni a szaklapok. A Live At The Apollo című James Brownt, a What's Going On című Marvin Gaye-klasszikust és a Sly & The Family Stone-tól a pszichedelikus alapműnek tekintett There's A Riot Goin' Ont. Ha szükséges lenne kapcsolatot teremteni a három lemez között, akkor a fekete polgárjogi mozgalmakra gyakorolt hatásukat említeném, de ettől most - e szolid lemezismertető keretében - inkább eltekintenék. Azt ugyan nem hallgathatom el, hogy a There's A Riot Goin' On nem annyira zeneileg tűnik ki a Family Stone-életműből, mint inkább a kesernyésebb mentalitásával: 1971-ben sajnos már nem volt helye az olyan élcelődésnek, mint a korábbi "Don't Call Me Nigger, Whitey / Don't Call Me Whitey, Nigger".

A hatvanas-hetvenes évek soul- és funkylemezeiből hármat szoktak minden idők legjei közé sorolni a szaklapok. A Live At The Apollo című James Brownt, a What's Going On című Marvin Gaye-klasszikust és a Sly & The Family Stone-tól a pszichedelikus alapműnek tekintett There's A Riot Goin' Ont. Ha szükséges lenne kapcsolatot teremteni a három lemez között, akkor a fekete polgárjogi mozgalmakra gyakorolt hatásukat említeném, de ettől most - e szolid lemezismertető keretében - inkább eltekintenék. Azt ugyan nem hallgathatom el, hogy a There's A Riot Goin' On nem annyira zeneileg tűnik ki a Family Stone-életműből, mint inkább a kesernyésebb mentalitásával: 1971-ben sajnos már nem volt helye az olyan élcelődésnek, mint a korábbi "Don't Call Me Nigger, Whitey / Don't Call Me Whitey, Nigger".

A Sly & The Family Stone-t Sly Stone (polgárilag: Sylvester Stewart) rádiós dj és producer hozta össze 1967-ben, San Franciscóban. Akkoriban a hippikultúra virágzott azon az égtájon, és a Stone családot is hippizenekarként tartották számon, derűsen összeboruló fehér és színes bőrű tagjaival. Ez a "multikulturalizmus" a zenekar repertoárjában is jelen volt, nagyokat szippantva a dzsesszből, soulból, pszichedelikus rockból - mindabból tehát, ami fontos volt akkoriban. Nem mondom, mást is szívtak, s ebből némi kellemetlenség is támadt: például gyakran lekésték a koncertjeiket; egy angol turnét történetesen úgy csináltak végig, hogy közben egyszer sem lép(het)tek fel. A hetvenes évek közepéig húzták így, mikor is Sly Stone inkább szólókarrierről álmodott, de a kokain a margóra sodorta, s innentől legfeljebb vendégként tünedezett fel George Clinton vagy Bobby Womack oldalán. Úgyhogy amikor a Sly & The Family Stone-t 1993-ban a Rock & Roll Hall Of Fame-be iktatták, lényegében már csak múlt időben ünnepelték a nevét. (Emlegetni persze gyakran kellett, amiként feldolgozni is, tessenek csak meghallgatni az Everybody Is A Start a Fishbone-tól.)

Tíz évről és benne tíz albumról beszélünk tehát - annak tükre a The Essential Sly & The Family Stone című válogatás. Ez a családi album nem csak azt dokumentálja, hogy a szárba szökkenő funky mezején valóban úttörő tetteket követett el ez a zenekar, hanem azt is, hogy jobb pillanataiban egy másik - egy elborultabb-fordulatosabb - nyelven is remekelt: azon történetesen, amit Frank Zappa kezelt a legplasztikusabban. Mit mondjak még? Aki úgy gondolja, most egy csapásra bespájzolhatja a három "alaplemez" - a Stand!, a There's A Riot Goin' On és a Fresh - számainak a kétharmadát, és még jut a többiről is, ami igazán kedvező arány. Ez jó. És én azt hiszem, ennél a két óránál valójában nem is kell több Sly & The Family Stone. Hiszen akiket ma nem különösebben foglalkoztat a történelmi jelentősége, harminc év múltán csak módjával hallhatják revelánsnak a dalait, s talán azt sem értik igazán, hogyan keveredett James Brown és Marvin Gaye társaságába a zendülésével. Ebből a nézetből pedig - ha úgy tetszik, némi kritikai éllel - a Sly & The Family Stone "lényege" pont elég.

Marton László Távolodó

Sony,2003

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.