Lemez: Rámenni (Dés László: Metszetek)

  • 2003. november 20.

Zene

Dés László lemezén előbb azt olvashatjuk, hogy a Metszetek az Egy hét Pesten és Budán filmzenéje, míg a hátsó borítón az áll, a "filmzene alapján" készült. Egy ilyen apró bizonytalanságnak persze nincs súlya, tulajdonképpen említenem sem kéne, csak hát cseppben a tenger, ugyanez a "kettősség" hagyott nyomot a felvételeken.
Dés László lemezén előbb azt olvashatjuk, hogy a Metszetek az Egy hét Pesten és Budán filmzenéje, míg a hátsó borítón az áll, a "filmzene alapján" készült. Egy ilyen apró bizonytalanságnak persze nincs súlya, tulajdonképpen említenem sem kéne, csak hát cseppben a tenger, ugyanez a "kettősség" hagyott nyomot a felvételeken.

Dés László (1954, Budapest) a hetvenes évek közepén tűnt fel az Interbrass együttesben. Az Interbrass a Syrius és a Rákfogó mellett igen-igen szép emlékként él sokunk emlékezetében, de sokkal többre nem vitte, szegény. A Dés vezette Dimenzió már készíthetett lemezeket, csak éppen nem sikerült kikecmeregnie a dzsesszrock (populáris) csapdájából, nem beszélve a Trio Stendhalról, melyben még inkább megtestesült a népszerűséggel párosuló elegáns érdektelenség. Ezekkel a régi ügyekkel persze most nem akarnám Dést bántani, nem is lenne tisztességes a hetvenes-nyolcvanas évek korrajza nélkül, más kérdés, hogy ismerünk olyan dudásokat is, akiknek a pokolra kellett menni...

Dés László egy másik utat választott: a filmzenék (Egymásra nézve, Szerelem első vérig, Sose halunk meg, A miniszter félrelép, Anna filmje estébé), a musicalek (Valahol Európában, A dzsungel könyve) és a popzene (Jazz + Az) útját. Azt az utat, amelyen, ha nem is garantált, de kockázatmentesebb a siker; azt az utat, amelyen nem lehet "rámenni", viszont a korrekt teljesítménynek gyümölcse van. Arany Zsiráf-díj, Liszt Ferenc-díj, Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje. Miközben megélhette azt is, hogy a "fajsúlyosabb" kortárs zene terepén alkotott - a Keller vonósnégyessel és az Amadinda együttessel rögzített - Akasztottak című műve jobbára visszhangtalan maradt; és miközben a dzsessztől sem szakadt el teljesen: dolgozott az ESP és a Balázs Elemér Grouppal, újabban pedig megint összeállt (a stendhalos) Snétberger Ferenccel.

No de a Metszetek kapcsán nem a műfajok közösködésére utaltam. Ez egy kiköpött dzsesszlemez, ilyen értelemben teljesen rendben van. Az inkább a bajom, hogy Dés nem "verte át" valamennyi szerzeményén, amire olyan helyesen törekedett: nevezetesen, hogy "a mozi természetéből adódó rövid kísérőzenék önálló darabként is" működjenek. Kár, kár, nagy kár, mert amikor összejött - mint az Útközben, a Tíz tojásból rántotta vagy az Apám és Fanni esetében -, módfelett megkapó kompozíciók születtek, és nem is kellett volna sokkal több, hogy most komoly zavarban legyek. És hogy azt mondhassam: lám, ez a Dés, akár a fénykorában... Így viszont megtörik a varázs, hiszen az Elutazás és visszatérés, Az utolsó előtti pillanat, aztán a Ketten - Anyajegy sem boldogul a filmkockák nélkül - a végére kifullad az erő, elcsuklik az izgalom.

Mindenesetre kiderült: Dést még nem "írhatja" le a hazai dzsesszélet, és ennek örülni kell. Hogy szüksége lesz-e saját zenekarra, vagy csupán összeáll a legjobbakkal (ezúttal: Fekete-Kovács Kornél, Vékony Ildikó, Balázs Elemér Group), majd kiderül. Már ha egyáltalán. Lassacskán ötvenéves: éppen a legszebb férfikor, körülnézni kicsit a pokolban. Drukkoljunk hozzá, érte, neki.

Marton László Távolodó

Tom-Tom Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.