Lemez: Rámenni (Dés László: Metszetek)

  • 2003. november 20.

Zene

Dés László lemezén előbb azt olvashatjuk, hogy a Metszetek az Egy hét Pesten és Budán filmzenéje, míg a hátsó borítón az áll, a "filmzene alapján" készült. Egy ilyen apró bizonytalanságnak persze nincs súlya, tulajdonképpen említenem sem kéne, csak hát cseppben a tenger, ugyanez a "kettősség" hagyott nyomot a felvételeken.
Dés László lemezén előbb azt olvashatjuk, hogy a Metszetek az Egy hét Pesten és Budán filmzenéje, míg a hátsó borítón az áll, a "filmzene alapján" készült. Egy ilyen apró bizonytalanságnak persze nincs súlya, tulajdonképpen említenem sem kéne, csak hát cseppben a tenger, ugyanez a "kettősség" hagyott nyomot a felvételeken.

Dés László (1954, Budapest) a hetvenes évek közepén tűnt fel az Interbrass együttesben. Az Interbrass a Syrius és a Rákfogó mellett igen-igen szép emlékként él sokunk emlékezetében, de sokkal többre nem vitte, szegény. A Dés vezette Dimenzió már készíthetett lemezeket, csak éppen nem sikerült kikecmeregnie a dzsesszrock (populáris) csapdájából, nem beszélve a Trio Stendhalról, melyben még inkább megtestesült a népszerűséggel párosuló elegáns érdektelenség. Ezekkel a régi ügyekkel persze most nem akarnám Dést bántani, nem is lenne tisztességes a hetvenes-nyolcvanas évek korrajza nélkül, más kérdés, hogy ismerünk olyan dudásokat is, akiknek a pokolra kellett menni...

Dés László egy másik utat választott: a filmzenék (Egymásra nézve, Szerelem első vérig, Sose halunk meg, A miniszter félrelép, Anna filmje estébé), a musicalek (Valahol Európában, A dzsungel könyve) és a popzene (Jazz + Az) útját. Azt az utat, amelyen, ha nem is garantált, de kockázatmentesebb a siker; azt az utat, amelyen nem lehet "rámenni", viszont a korrekt teljesítménynek gyümölcse van. Arany Zsiráf-díj, Liszt Ferenc-díj, Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje. Miközben megélhette azt is, hogy a "fajsúlyosabb" kortárs zene terepén alkotott - a Keller vonósnégyessel és az Amadinda együttessel rögzített - Akasztottak című műve jobbára visszhangtalan maradt; és miközben a dzsessztől sem szakadt el teljesen: dolgozott az ESP és a Balázs Elemér Grouppal, újabban pedig megint összeállt (a stendhalos) Snétberger Ferenccel.

No de a Metszetek kapcsán nem a műfajok közösködésére utaltam. Ez egy kiköpött dzsesszlemez, ilyen értelemben teljesen rendben van. Az inkább a bajom, hogy Dés nem "verte át" valamennyi szerzeményén, amire olyan helyesen törekedett: nevezetesen, hogy "a mozi természetéből adódó rövid kísérőzenék önálló darabként is" működjenek. Kár, kár, nagy kár, mert amikor összejött - mint az Útközben, a Tíz tojásból rántotta vagy az Apám és Fanni esetében -, módfelett megkapó kompozíciók születtek, és nem is kellett volna sokkal több, hogy most komoly zavarban legyek. És hogy azt mondhassam: lám, ez a Dés, akár a fénykorában... Így viszont megtörik a varázs, hiszen az Elutazás és visszatérés, Az utolsó előtti pillanat, aztán a Ketten - Anyajegy sem boldogul a filmkockák nélkül - a végére kifullad az erő, elcsuklik az izgalom.

Mindenesetre kiderült: Dést még nem "írhatja" le a hazai dzsesszélet, és ennek örülni kell. Hogy szüksége lesz-e saját zenekarra, vagy csupán összeáll a legjobbakkal (ezúttal: Fekete-Kovács Kornél, Vékony Ildikó, Balázs Elemér Group), majd kiderül. Már ha egyáltalán. Lassacskán ötvenéves: éppen a legszebb férfikor, körülnézni kicsit a pokolban. Drukkoljunk hozzá, érte, neki.

Marton László Távolodó

Tom-Tom Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”