Lemez: Rámenni (Dés László: Metszetek)

  • 2003. november 20.

Zene

Dés László lemezén előbb azt olvashatjuk, hogy a Metszetek az Egy hét Pesten és Budán filmzenéje, míg a hátsó borítón az áll, a "filmzene alapján" készült. Egy ilyen apró bizonytalanságnak persze nincs súlya, tulajdonképpen említenem sem kéne, csak hát cseppben a tenger, ugyanez a "kettősség" hagyott nyomot a felvételeken.
Dés László lemezén előbb azt olvashatjuk, hogy a Metszetek az Egy hét Pesten és Budán filmzenéje, míg a hátsó borítón az áll, a "filmzene alapján" készült. Egy ilyen apró bizonytalanságnak persze nincs súlya, tulajdonképpen említenem sem kéne, csak hát cseppben a tenger, ugyanez a "kettősség" hagyott nyomot a felvételeken.

Dés László (1954, Budapest) a hetvenes évek közepén tűnt fel az Interbrass együttesben. Az Interbrass a Syrius és a Rákfogó mellett igen-igen szép emlékként él sokunk emlékezetében, de sokkal többre nem vitte, szegény. A Dés vezette Dimenzió már készíthetett lemezeket, csak éppen nem sikerült kikecmeregnie a dzsesszrock (populáris) csapdájából, nem beszélve a Trio Stendhalról, melyben még inkább megtestesült a népszerűséggel párosuló elegáns érdektelenség. Ezekkel a régi ügyekkel persze most nem akarnám Dést bántani, nem is lenne tisztességes a hetvenes-nyolcvanas évek korrajza nélkül, más kérdés, hogy ismerünk olyan dudásokat is, akiknek a pokolra kellett menni...

Dés László egy másik utat választott: a filmzenék (Egymásra nézve, Szerelem első vérig, Sose halunk meg, A miniszter félrelép, Anna filmje estébé), a musicalek (Valahol Európában, A dzsungel könyve) és a popzene (Jazz + Az) útját. Azt az utat, amelyen, ha nem is garantált, de kockázatmentesebb a siker; azt az utat, amelyen nem lehet "rámenni", viszont a korrekt teljesítménynek gyümölcse van. Arany Zsiráf-díj, Liszt Ferenc-díj, Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje. Miközben megélhette azt is, hogy a "fajsúlyosabb" kortárs zene terepén alkotott - a Keller vonósnégyessel és az Amadinda együttessel rögzített - Akasztottak című műve jobbára visszhangtalan maradt; és miközben a dzsessztől sem szakadt el teljesen: dolgozott az ESP és a Balázs Elemér Grouppal, újabban pedig megint összeállt (a stendhalos) Snétberger Ferenccel.

No de a Metszetek kapcsán nem a műfajok közösködésére utaltam. Ez egy kiköpött dzsesszlemez, ilyen értelemben teljesen rendben van. Az inkább a bajom, hogy Dés nem "verte át" valamennyi szerzeményén, amire olyan helyesen törekedett: nevezetesen, hogy "a mozi természetéből adódó rövid kísérőzenék önálló darabként is" működjenek. Kár, kár, nagy kár, mert amikor összejött - mint az Útközben, a Tíz tojásból rántotta vagy az Apám és Fanni esetében -, módfelett megkapó kompozíciók születtek, és nem is kellett volna sokkal több, hogy most komoly zavarban legyek. És hogy azt mondhassam: lám, ez a Dés, akár a fénykorában... Így viszont megtörik a varázs, hiszen az Elutazás és visszatérés, Az utolsó előtti pillanat, aztán a Ketten - Anyajegy sem boldogul a filmkockák nélkül - a végére kifullad az erő, elcsuklik az izgalom.

Mindenesetre kiderült: Dést még nem "írhatja" le a hazai dzsesszélet, és ennek örülni kell. Hogy szüksége lesz-e saját zenekarra, vagy csupán összeáll a legjobbakkal (ezúttal: Fekete-Kovács Kornél, Vékony Ildikó, Balázs Elemér Group), majd kiderül. Már ha egyáltalán. Lassacskán ötvenéves: éppen a legszebb férfikor, körülnézni kicsit a pokolban. Drukkoljunk hozzá, érte, neki.

Marton László Távolodó

Tom-Tom Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.