Lemez: Tengerparti (Putumayo Presents: Greece)

  • m. l. t.
  • 2004. július 8.

Zene

A világért sem tanácsos elfeledni: a Putumayo-lemezsorozat sosem vágyott többre, mint hogy tisztességes "háttérzenét" kínáljon. A sztori ismert: Dan Storper, a fõnök tisztes hivatása szerint latin-amerikai csecsebecsék és ruhák árusításával foglalkozott, és azért készítette elsõ kompilációit, hogy a butikjában a választékhoz méltó muzsika szóljon. Aztán egyre macerásabb lett, hogy folyton kölcsönkérték a kazettáit, úgyhogy nem volt mese, nagyüzemi gyártásra kellett vál-tania, létrehozva egyszersmind a Putumayo World Music kiadót.

A világért sem tanácsos elfeledni: a Putumayo-lemezsorozat sosem vágyott többre, mint hogy tisztességes "háttérzenét" kínáljon. A sztori ismert: Dan Storper, a fõnök tisztes hivatása szerint latin-amerikai csecsebecsék és ruhák árusításával foglalkozott, és azért készítette elsõ kompilációit, hogy a butikjában a választékhoz méltó muzsika szóljon. Aztán egyre macerásabb lett, hogy folyton kölcsönkérték a kazettáit, úgyhogy nem volt mese, nagyüzemi gyártásra kellett vál-tania, létrehozva egyszersmind a Putumayo World Music kiadót.

Azóta tizenegy év telt el, és Storper úr Amerika- és Európa-szerte újabb és újabb butikokat nyitott, a sorozata pedig már minden valamirevaló lemezboltban ott tündököl. Szolid ár, egységes és meglepõen vonzó dizájn, a bogarászáshoz épp elég információ (angolul, franciául és spanyolul) - szögezzük hát le: ha ezek a válogatások nem is rázzák meg a világot, azért a maguk módján komolyan veszik. Ha úgy tetszik, a "vájtfülûség" nem a legerõsebb oldaluk, de az ízléssel és az elõadással nincs semmi baj.

Görögország esetében mindez annyit tesz, hogy a historikus, a földrajzi vagy a stiláris változatosságot hanyagolnunk kell. A fõ csapásirány a globál-görög etnopop - a laikó, ahogy arrafelé mondják -, s annak is inkább a feljövõ vagy kevésbé ismert delikvensei. (Kostas Mantzios, Theodisia Stiga, Kostas Makedonas, Children of the Revolution, Elly Paspala - vessenek meg, én legalábbis most találkozom elõször ezekkel a nevekkel.) Ettõl persze még teljesen oké, hiszen lényegében színültig finom-meleg tengerparti muzsikát hallhatunk; nagyokat lehet hozzá vágyakozni - menni kéne, nekivágni, kifeküdni, bizony. Mert a baj mindig a mozdulatlanságból, a maradásból ered: olyankor kezd azon tûnõdni a magamfajta, hogy miért csak a nagyszerû George Dalaras s az ugyancsak rangos Glykeria súlyozza ezt a korongot, hogy hol maradt a Loudovikos vagy Ross Daly, az istennõk közül Eleftheria Arvanitaki vagy Savina Yannatou, szóval, hogy hol maradt az a jó kis görög bánat, ami ott a tenger partján húzhatna le a mélybe.

Ami messze több mint kellemes, ugye.

m. l. t.

Putumayo/IndieGo, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.