Lemez: Tengerparti (Putumayo Presents: Greece)

  • m. l. t.
  • 2004. július 8.

Zene

A világért sem tanácsos elfeledni: a Putumayo-lemezsorozat sosem vágyott többre, mint hogy tisztességes "háttérzenét" kínáljon. A sztori ismert: Dan Storper, a fõnök tisztes hivatása szerint latin-amerikai csecsebecsék és ruhák árusításával foglalkozott, és azért készítette elsõ kompilációit, hogy a butikjában a választékhoz méltó muzsika szóljon. Aztán egyre macerásabb lett, hogy folyton kölcsönkérték a kazettáit, úgyhogy nem volt mese, nagyüzemi gyártásra kellett vál-tania, létrehozva egyszersmind a Putumayo World Music kiadót.

A világért sem tanácsos elfeledni: a Putumayo-lemezsorozat sosem vágyott többre, mint hogy tisztességes "háttérzenét" kínáljon. A sztori ismert: Dan Storper, a fõnök tisztes hivatása szerint latin-amerikai csecsebecsék és ruhák árusításával foglalkozott, és azért készítette elsõ kompilációit, hogy a butikjában a választékhoz méltó muzsika szóljon. Aztán egyre macerásabb lett, hogy folyton kölcsönkérték a kazettáit, úgyhogy nem volt mese, nagyüzemi gyártásra kellett vál-tania, létrehozva egyszersmind a Putumayo World Music kiadót.

Azóta tizenegy év telt el, és Storper úr Amerika- és Európa-szerte újabb és újabb butikokat nyitott, a sorozata pedig már minden valamirevaló lemezboltban ott tündököl. Szolid ár, egységes és meglepõen vonzó dizájn, a bogarászáshoz épp elég információ (angolul, franciául és spanyolul) - szögezzük hát le: ha ezek a válogatások nem is rázzák meg a világot, azért a maguk módján komolyan veszik. Ha úgy tetszik, a "vájtfülûség" nem a legerõsebb oldaluk, de az ízléssel és az elõadással nincs semmi baj.

Görögország esetében mindez annyit tesz, hogy a historikus, a földrajzi vagy a stiláris változatosságot hanyagolnunk kell. A fõ csapásirány a globál-görög etnopop - a laikó, ahogy arrafelé mondják -, s annak is inkább a feljövõ vagy kevésbé ismert delikvensei. (Kostas Mantzios, Theodisia Stiga, Kostas Makedonas, Children of the Revolution, Elly Paspala - vessenek meg, én legalábbis most találkozom elõször ezekkel a nevekkel.) Ettõl persze még teljesen oké, hiszen lényegében színültig finom-meleg tengerparti muzsikát hallhatunk; nagyokat lehet hozzá vágyakozni - menni kéne, nekivágni, kifeküdni, bizony. Mert a baj mindig a mozdulatlanságból, a maradásból ered: olyankor kezd azon tûnõdni a magamfajta, hogy miért csak a nagyszerû George Dalaras s az ugyancsak rangos Glykeria súlyozza ezt a korongot, hogy hol maradt a Loudovikos vagy Ross Daly, az istennõk közül Eleftheria Arvanitaki vagy Savina Yannatou, szóval, hogy hol maradt az a jó kis görög bánat, ami ott a tenger partján húzhatna le a mélybe.

Ami messze több mint kellemes, ugye.

m. l. t.

Putumayo/IndieGo, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.