Lemez: Tengerparti (Putumayo Presents: Greece)

  • m. l. t.
  • 2004. július 8.

Zene

A világért sem tanácsos elfeledni: a Putumayo-lemezsorozat sosem vágyott többre, mint hogy tisztességes "háttérzenét" kínáljon. A sztori ismert: Dan Storper, a fõnök tisztes hivatása szerint latin-amerikai csecsebecsék és ruhák árusításával foglalkozott, és azért készítette elsõ kompilációit, hogy a butikjában a választékhoz méltó muzsika szóljon. Aztán egyre macerásabb lett, hogy folyton kölcsönkérték a kazettáit, úgyhogy nem volt mese, nagyüzemi gyártásra kellett vál-tania, létrehozva egyszersmind a Putumayo World Music kiadót.

A világért sem tanácsos elfeledni: a Putumayo-lemezsorozat sosem vágyott többre, mint hogy tisztességes "háttérzenét" kínáljon. A sztori ismert: Dan Storper, a fõnök tisztes hivatása szerint latin-amerikai csecsebecsék és ruhák árusításával foglalkozott, és azért készítette elsõ kompilációit, hogy a butikjában a választékhoz méltó muzsika szóljon. Aztán egyre macerásabb lett, hogy folyton kölcsönkérték a kazettáit, úgyhogy nem volt mese, nagyüzemi gyártásra kellett vál-tania, létrehozva egyszersmind a Putumayo World Music kiadót.

Azóta tizenegy év telt el, és Storper úr Amerika- és Európa-szerte újabb és újabb butikokat nyitott, a sorozata pedig már minden valamirevaló lemezboltban ott tündököl. Szolid ár, egységes és meglepõen vonzó dizájn, a bogarászáshoz épp elég információ (angolul, franciául és spanyolul) - szögezzük hát le: ha ezek a válogatások nem is rázzák meg a világot, azért a maguk módján komolyan veszik. Ha úgy tetszik, a "vájtfülûség" nem a legerõsebb oldaluk, de az ízléssel és az elõadással nincs semmi baj.

Görögország esetében mindez annyit tesz, hogy a historikus, a földrajzi vagy a stiláris változatosságot hanyagolnunk kell. A fõ csapásirány a globál-görög etnopop - a laikó, ahogy arrafelé mondják -, s annak is inkább a feljövõ vagy kevésbé ismert delikvensei. (Kostas Mantzios, Theodisia Stiga, Kostas Makedonas, Children of the Revolution, Elly Paspala - vessenek meg, én legalábbis most találkozom elõször ezekkel a nevekkel.) Ettõl persze még teljesen oké, hiszen lényegében színültig finom-meleg tengerparti muzsikát hallhatunk; nagyokat lehet hozzá vágyakozni - menni kéne, nekivágni, kifeküdni, bizony. Mert a baj mindig a mozdulatlanságból, a maradásból ered: olyankor kezd azon tûnõdni a magamfajta, hogy miért csak a nagyszerû George Dalaras s az ugyancsak rangos Glykeria súlyozza ezt a korongot, hogy hol maradt a Loudovikos vagy Ross Daly, az istennõk közül Eleftheria Arvanitaki vagy Savina Yannatou, szóval, hogy hol maradt az a jó kis görög bánat, ami ott a tenger partján húzhatna le a mélybe.

Ami messze több mint kellemes, ugye.

m. l. t.

Putumayo/IndieGo, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.