Koncert

Mac DeMarco

  • Mihályi Dávid
  • 2017. szeptember 24.

Zene

„Kinek hiányzik ez a melankólia?”kérdezte ismerősöm a koncert előtt, pedig a kanadai zenész bonyolultabb eset. Miközben dalaiban az érzékenység dominál, megszólalásaira ez korántsem jellemző. Általában mindent poénra vesz, és történetei hallatán a melankólia az utolsó, ami eszünkbe jut. Ezért a legizgatóbb kérdés most is az volt, hogy e humor mellett hogyan tudnak érvényesülni a dalok? Szórakoztató lesz-e vagy kiábrándító?

Nos, a személyes hangvételnek köszönhetően az A38 színpad sátra egy kis klubbá változott a koncert idejére. Noha DeMarco elvileg This Old Dog című idei lemeze turnéjának keretében érkezett a Szigetre, sőt annak egyik közepes dalával, az On the Levellel indított, épp az album legjobb dalait, az A Wolf Who Wears Sheep’s Clothingot és a One Anothert nem játszotta el. Viszont, mindenki megelégedésére, az olyan biztos és bevált régi slágerek domináltak helyettük, mint a Salad Days, a Chamber of Reflection, az Ode to Viceroy és a Freaking Out the Neighborhood is. Zárásként a Still Togethert választotta, amelynek sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a furcsán énekelt „together”-t már teli torokból ordította a közönség is.

A jó hangulatú koncerten DeMarco és társulata külön hangsúlyt helyezett a rocksztárimázsra: vedelték a whiskyt és egymás után szívták a cigarettákat. Ennek ellenére tökéletesen eljátszották a dalokat, és egyáltalán nem tűntek részegnek. Simán elképzelhető, hogy a piás­üvegek csak színpadi dekorá­ció­ként szolgáltak…

Sziget, A38 színpad, augusztus 14.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.