Lemez

Mac DeMarco: This Old Dog

  • Mihályi Dávid
  • 2017. június 25.

Zene

Budapesti koncertjeinek felsorolásával is szemléltethetnénk Mac DeMarco karrierjét: 2013-ban a Kuplungban lépett fel tök ismeretlenül, tavaly már telt ház előtt az Akváriumban, az idén meg a Szigetre hivatalos… Ha így folytatja, meg sem áll a Fradi-pályáig a kanadai tróger-rocker.

Legújabb lemezén, a This Old Dogon az összes hangszeren ő játszik, ő volt a producer is, sőt egy interjúban azt mondta, hogy új szerzeményeit magának írta, nem is akarta közönség elé vinni. Ennek minden bizonnyal a fele sem igaz, de az kétségtelen, hogy nagyon személyes dolgok vannak itt megénekelve: a zenészt 4 éves korában elhagyó alkoholista és drogfüggő apától kezdve az éppen kialakuló kapuzárási pánikig. Már az első dalban, a My Old Manben a 27 éves DeMarco arról vall, hogy miként találta meg otthoni tükrében édesapját. A lemezt végig minimális dob, dallamos akkordozások, fülbemászó gitártémák és ízlésesen elhelyezett kiegészítő hangszerek (szintetizátor, harmonika és számos ütős hangszer) jellemzik, de az A Wolf Who Wears Sheeps Clothest éppen az ügyes hangszerelése teszi emlékezetessé a 13 szám közül. Az olyan dalok, mint a Moonlight on the River, For the First Time vagy a csupán egyperces Sister leginkább John Lennon hangulatát idézik meg, a One Ano­thert, a Still Beatinget vagy a Dreams from Yesterdayt viszont Damon Albarn is írhatta volna.

Ezzel együtt a This Old Dog az év egyik legkellemesebb albuma. DeMarco közelebb került ahhoz, hogy korosztályának egyik meghatározó zenészévé váljon.

Captured Tracks, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.