Lemez

Mac DeMarco: This Old Dog

  • Mihályi Dávid
  • 2017. június 25.

Zene

Budapesti koncertjeinek felsorolásával is szemléltethetnénk Mac DeMarco karrierjét: 2013-ban a Kuplungban lépett fel tök ismeretlenül, tavaly már telt ház előtt az Akváriumban, az idén meg a Szigetre hivatalos… Ha így folytatja, meg sem áll a Fradi-pályáig a kanadai tróger-rocker.

Legújabb lemezén, a This Old Dogon az összes hangszeren ő játszik, ő volt a producer is, sőt egy interjúban azt mondta, hogy új szerzeményeit magának írta, nem is akarta közönség elé vinni. Ennek minden bizonnyal a fele sem igaz, de az kétségtelen, hogy nagyon személyes dolgok vannak itt megénekelve: a zenészt 4 éves korában elhagyó alkoholista és drogfüggő apától kezdve az éppen kialakuló kapuzárási pánikig. Már az első dalban, a My Old Manben a 27 éves DeMarco arról vall, hogy miként találta meg otthoni tükrében édesapját. A lemezt végig minimális dob, dallamos akkordozások, fülbemászó gitártémák és ízlésesen elhelyezett kiegészítő hangszerek (szintetizátor, harmonika és számos ütős hangszer) jellemzik, de az A Wolf Who Wears Sheeps Clothest éppen az ügyes hangszerelése teszi emlékezetessé a 13 szám közül. Az olyan dalok, mint a Moonlight on the River, For the First Time vagy a csupán egyperces Sister leginkább John Lennon hangulatát idézik meg, a One Ano­thert, a Still Beatinget vagy a Dreams from Yesterdayt viszont Damon Albarn is írhatta volna.

Ezzel együtt a This Old Dog az év egyik legkellemesebb albuma. DeMarco közelebb került ahhoz, hogy korosztályának egyik meghatározó zenészévé váljon.

Captured Tracks, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.