mi a kotta?

Hálátlan gyermek

  • mi a kotta
  • 2017. június 25.

Zene

„Ködök szakadoznak, / az ég kisimul, lám, / és Aiolosz oldja, / mi visszafogott. / Szél suttog a légben, / mozdul a hajós már. / Csak rajta! Serényen! / Szétválik a hullám, / közel jön a távol; / ránk part mosolyog!” Kálnoky László fordításában így hangzik Johann Wolfgang Goethe 1795-ben megjelent, Szerencsés utazás című verse, amely a művelt közönség számára már a kezdetektől fogva az ugyanebből az évből való másik Goethe-vers, a Szélcsend a tengeren párdarabjának számított. A két vers összekapcsolásában mindemellett két, Goethével személyes kapcsolatot ápoló zeneszerző is elévülhetetlen érdemeket szerzett: név szerint Beethoven és Mendelssohn. Az előbbi mester 1815-ös ősbemutatójú kantátát komponált e versekre, a nyugalmazott weimari kegyelmes úr által csodakamasznak elismert Mendelssohn pedig 1828-ban, alig 19 esztendősen koncertnyitányt szentelt a goethei témának – e gesztussal egyszersmind immár Beethoven előtt is tisztelegve. A Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar keddi koncertjén most mindkét mű felhangzik majd a program első felében, hogy azután az énekhangra felépített estet egy Schumann- és egy Brahms-mű után Antonín Dvořák kompozíciója, a harmincéves háború nagy és véres cseh nemzeti katasztrófáját, a fehérhegyi csatavesztést megéneklő Himnusz megszólaltatása zárja le (Zeneakadémia, május 30., fél nyolc).

A véres történelem meg a nem éppen veszélytelen hajókázás azután jövő péntek este, a Budapesti Fesztiválzenekar barokk estjén is az eszünkbe juthat, hiszen a Midori Seiler irányításával meghirdetett koncert befejező száma a fiatal Händel kantátája, az Agrippina condotta a morire lesz Carolyn Sampson szoprán előadásában (Zeneakadémia, június 2., háromnegyed nyolc). A másnap ugyanitt és ugyanekkor ismét felhangzó kantáta ugyanis Nero császár anyjának végszavait közvetíti, és amint az tudható, a mozgalmas múltú anyacsászárnét először egy megrendezett hajószerencsétlenség révén próbálta kinyírni hálátlan fiacskája. Majd, amikor a szívós Agrippina túlélte e merényletkísérletet, Nero direktebb megoldást választott, és fegyvereseket küldött anyjához. Mint Tacitusnál olvasható: „Körülállják ágyát a gyilkosok, és elsőnek a hajóparancsnok sújtott a fejére egy bottal. A kardját már halálos döfésre rántó centuriónak [Agrippina] odakiáltotta: »A méhembe döfd!« – s több sebből vérezve kiszenvedett.”

Az elkövetkező napok hangszeres sztárvendége ezúttal nem egy hegedűs vagy egy zongorista, hanem egy fuvolavirtuóz, a svájci Emmanuel Pahud lesz: a művész zongorakíséret mellett részben saját átirataiban játssza majd Mozart, Schubert, Schumann és Mendelssohn műveit (Zeneakadémia, május 29., fél nyolc).

De végezzük most egy jótékonysági és emlékkoncerttel, amellyel a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat tiszteleg a szervezet munkáját a kezdetektől elkötelezetten támogató Kocsis Zoltán emléke előtt (Nemzeti Hangversenyterem, május 30., nyolc óra). A változatos és gazdag programú hangverseny fellépő művészeinek sorában többek között Perényi Miklóst és Kelemen Barnabást is ott találjuk majd.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.