mi a kotta?

Hálátlan gyermek

  • mi a kotta
  • 2017. június 25.

Zene

„Ködök szakadoznak, / az ég kisimul, lám, / és Aiolosz oldja, / mi visszafogott. / Szél suttog a légben, / mozdul a hajós már. / Csak rajta! Serényen! / Szétválik a hullám, / közel jön a távol; / ránk part mosolyog!” Kálnoky László fordításában így hangzik Johann Wolfgang Goethe 1795-ben megjelent, Szerencsés utazás című verse, amely a művelt közönség számára már a kezdetektől fogva az ugyanebből az évből való másik Goethe-vers, a Szélcsend a tengeren párdarabjának számított. A két vers összekapcsolásában mindemellett két, Goethével személyes kapcsolatot ápoló zeneszerző is elévülhetetlen érdemeket szerzett: név szerint Beethoven és Mendelssohn. Az előbbi mester 1815-ös ősbemutatójú kantátát komponált e versekre, a nyugalmazott weimari kegyelmes úr által csodakamasznak elismert Mendelssohn pedig 1828-ban, alig 19 esztendősen koncertnyitányt szentelt a goethei témának – e gesztussal egyszersmind immár Beethoven előtt is tisztelegve. A Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar keddi koncertjén most mindkét mű felhangzik majd a program első felében, hogy azután az énekhangra felépített estet egy Schumann- és egy Brahms-mű után Antonín Dvořák kompozíciója, a harmincéves háború nagy és véres cseh nemzeti katasztrófáját, a fehérhegyi csatavesztést megéneklő Himnusz megszólaltatása zárja le (Zeneakadémia, május 30., fél nyolc).

A véres történelem meg a nem éppen veszélytelen hajókázás azután jövő péntek este, a Budapesti Fesztiválzenekar barokk estjén is az eszünkbe juthat, hiszen a Midori Seiler irányításával meghirdetett koncert befejező száma a fiatal Händel kantátája, az Agrippina condotta a morire lesz Carolyn Sampson szoprán előadásában (Zeneakadémia, június 2., háromnegyed nyolc). A másnap ugyanitt és ugyanekkor ismét felhangzó kantáta ugyanis Nero császár anyjának végszavait közvetíti, és amint az tudható, a mozgalmas múltú anyacsászárnét először egy megrendezett hajószerencsétlenség révén próbálta kinyírni hálátlan fiacskája. Majd, amikor a szívós Agrippina túlélte e merényletkísérletet, Nero direktebb megoldást választott, és fegyvereseket küldött anyjához. Mint Tacitusnál olvasható: „Körülállják ágyát a gyilkosok, és elsőnek a hajóparancsnok sújtott a fejére egy bottal. A kardját már halálos döfésre rántó centuriónak [Agrippina] odakiáltotta: »A méhembe döfd!« – s több sebből vérezve kiszenvedett.”

Az elkövetkező napok hangszeres sztárvendége ezúttal nem egy hegedűs vagy egy zongorista, hanem egy fuvolavirtuóz, a svájci Emmanuel Pahud lesz: a művész zongorakíséret mellett részben saját átirataiban játssza majd Mozart, Schubert, Schumann és Mendelssohn műveit (Zeneakadémia, május 29., fél nyolc).

De végezzük most egy jótékonysági és emlékkoncerttel, amellyel a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat tiszteleg a szervezet munkáját a kezdetektől elkötelezetten támogató Kocsis Zoltán emléke előtt (Nemzeti Hangversenyterem, május 30., nyolc óra). A változatos és gazdag programú hangverseny fellépő művészeinek sorában többek között Perényi Miklóst és Kelemen Barnabást is ott találjuk majd.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.