Még az is lehet (Archie Shepp a Trafóban)

  • 1999. január 14.

Zene

Most azt kellene leírni, hogy Shepp 1937-ben született Fort Lauderdale-ben, drámaíró, költő, tanár, színész, polgárjogi harcos, de azt hiszem, ez most nem érdekes. Ennek az "én egész népemet fogom nem középiskolás fokon tanítani" attitűdnek persze igenis volt jelentősége a hatvanas években, de nekünk most már csak az a fontos, hogy van legalább tíz olyan albuma, ami nélkül elég szar lenne a világ. Merthogy hősünk amellett, hogy tudós és fekete forradalmár, zseniális tenorszaxofonos.

Most azt kellene leírni, hogy Shepp 1937-ben született Fort Lauderdale-ben, drámaíró, költő, tanár, színész, polgárjogi harcos, de azt hiszem, ez most nem érdekes. Ennek az "én egész népemet fogom nem középiskolás fokon tanítani" attitűdnek persze igenis volt jelentősége a hatvanas években, de nekünk most már csak az a fontos, hogy van legalább tíz olyan albuma, ami nélkül elég szar lenne a világ. Merthogy hősünk amellett, hogy tudós és fekete forradalmár, zseniális tenorszaxofonos.

A hatvanas évek második felében kezdte gyártani zenetörténeti jelentőségű lemezeit, amikor John Coltrane közelébe került. Élharcosa volt annak az - egyébként sikertelen - mozgalomnak, amelyik a jazzt megpróbálta a gyökereihez visszavinni. Ennek egy pompás dokumentuma a Magic of Ju-Ju című album, mely a legintenzívebb zene, amit valaha hallottam. Mint a free jazz második generációjának kulcsfigurája, hihetetlen nagy szabadságfokkal ötvözte a hagyományokat és a modernitást, a legvadabb szólóból szinte észrevétlenül tudott átcsúszni egy szentimentális Ellington-nótába.

Azért nem kell megijedni. A Magic of Ju-Ju több mint harminc éve készült, és ez nagy idő. Shepp azóta megöregedett, bár mondhatjuk úgy is, hogy letisztult. Közben voltak jobb és rosszabb korszakai, elkezdett szopránszaxofonon is játszani, csinált számos fontos és néhány felejthető albumot. Az utóbbi időkben azonban megtalált valami zseniális hangot. Az 1996-ban megjelent Blue Ballads, majd egy évre rá a True Ballads című albumokon hallható zene hibátlan. Klasszikus sztenderdeket játszik, de olyan erő és tartás van benne, hogy az embernek a hideg futkos a hátán. Végtelen finomság és dinamizmus, a hatvanas évek radikalizmusának és a bluesnak fájdalmasan szép szintézise. Aztán amikor már úgy tűnik, hogy nem fokozható tovább a dolog, akkor a mesterből kiszakad a dal, és énekelni kezd. Katartikus.

Szóval a Trafóban január 16-án a nagy idők egy fontos szereplőjét láthatjuk, és még az is lehet, hogy egy nagyon jó koncertet hallhatunk.

Czabán György Brozokni

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.