Megvágta, gyógyítja - Four Tet: Remixes; DJ-Kicks (lemez)

  • - minek -
  • 2006. november 2.

Zene

Napjaink kísérletezőbb kedvű elektronikus zenekészítői között kétségtelenül az ebbéli működésében Four Tetként ismert brit Kieran Hebden az egyik legérdekesebb figura.

Napjaink kísérletezőbb kedvű elektronikus zenekészítői között kétségtelenül az ebbéli működésében Four Tetként ismert brit Kieran Hebden az egyik legérdekesebb figura. Ráadásul kellően sokoldalú is: egyrészt gitározik (meg a kütyüket is kezeli) egy Fridge nevű, alighanem kevesek által értékelt zenekarban, s emellett léteznek más kollaborációi is - tavaly és idén két részletben jelentek meg a Domino kiadónál a dobos Steve Reiddel közös fellépésének anyagai The Exchange Session Vol. 1-2. címen (a zenei extremitásokra is érzékeny befogadók számára ízelítőként a szinte már oldottan, szellősen kezdődő, azután bedurvuló Electricity And Drum Will Change Your Mindot ajánlanánk, rögvest az első diszkről). Hebden 1998 óta adja ki saját zenéit a megkülönböztetésül felvett Four Tet néven: első felvételei (Dialogue című 1999-es albuma és számos maxi) még az Output kiadónál jelentek meg, ám Hebden szcénán belüli ismertségét az Aphex Twinnek készített és a Warpnál publikált remix alapozta meg. Második albuma, a Pause már mostani kiadójánál, a Dominónál jelent meg, s úgyszólván teljes alkotói fegyverzetben mutatja a szerzőt. Hebden teljesen egyedi stílusát egyrészt a lehető legkülönfélébb forrásokra alapozó hangmintavételi technika biztosítja: hiphop, jazz, rock, folk, techno, kísérleti elektronika meg a saját gitárjátéka kínálják a töredék nyersanyagot, s a radikális vágástechnika, a melodikus epizódok és a szándékoltan elidegenítő hatású effektek váltakozása teszi minden egyes munkáját oly' egyedivé, mással össze nem téveszthetővé. Korai albumain - a már említettek mellett a három éve megjelent Roundsot ajánlanánk szíves figyelmükbe - előszeretettel hímzett folkos mintákat az elektronikus zenei szövetbe (amire persze a szaksajtó rögvest kitalálta a folktronika terminust), ám legutóbbi, Everything Ecstatic című nagylemezén ennek már kevés nyomát lelhetjük fel: az A Joy című agresszív elektroopustól a klipsláger, bájosan elborult Smile Around The Face-en át a beszédes című Sleep, Eat Food, Have Visions magával ragadó pszichedéliájáig széles a skála, ám a zenéből áradó egészséges feszültség egy pillanatig sem hagy alább.

Miután Hebden az utóbbi hét év egyik legtermékenyebb remixőre, cseppet sem meglepő, hogy kiadója elérkezettnek látta az időt arra, hogy összegyűjtsön egy jókora csokornyit a különösen jól sikerült átdolgozásokból. Ráadásul ez a kollekció remek keresztmetszetét nyújtja a Four Tet eddigi munkásságának is, elvégre Hebden számára mások "kész" számainak dekonstrukciója úgyszólván egyenértékű hasonló módszertannal megejtett saját munkáival. S a választott kör már magában is kellően széles és sokrétű: Radiohead (Scatterbrain), His Name Is Alive (One Year), Bonobo (Pick Up), Bloc Party (So Here We Are) vagy éppen Aphex Twin lettek az áldozatok (hogy a tán legszebbet, a hosszú, epikus Beth Orton-parafrázist ne is említsük), s ez a tizenkét, most összegyűjtött remix együtt tökéletesen kiad egy koherens Four Tet-albumot. (A dupla remixgyűjtemény másik diszkjén a Four Tet-számokon mások, illetve maga Hebden által elkövetett gyógyító beavatkozások dokumentumait gyűjtötték össze - a maga nemében ez is figyelemreméltó kollekció.)

Szintén ezen a nyáron jött ki a Four Tet saját mixe a legendás DJ-Kicks széria keretében, mely bizonyítja, hogy Hebden lemezlovasként sem tagadja meg zenekészítői elveit. Mintaszerű, ahogy - sokszor egészen rövid részeket kiválasztva - egymás mellé vagdal kísérleti elektronikát (Autechre), dzsesszt (Heiner Stadler), 70-es évekbéli soullegendát (Curtis Mayfield), durva elektrót (a Syclops Mom, The Video Broke-jának nem csupán a címe vicces), hiphopot (Madvillain, Group Home), klaszszikus technót (Model 500), korai elektronikus tánczenét (Cabaret Voltaire), autentikus (s a név alapján alighanem archív) afrozenét (Shona People Of Rhodesia: Taireva). A sorozat hagyományaként exkluzívan csak itt publikált saját szerzemény, a Pockets pedig lendületes és szétcsavart mivolta ellenére még táncolható is - a mix meg a maga kollázsszerűségében tökéletesen helytálló, önálló "műalkotás".

Domino/Neon Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”