Interjú

Menekülő zongorista

Márton Dávid rendező

Zene

Európai hírű alkotó, akiről minden írás megemlíti, hogy magyar. De talán itthon ismerik a legkevésbé.

Magyar Narancs: Két évet végeztél el a Zeneakadémia zongoraszakán, amit végül a berlini Hanns Eisler zeneművészeti főiskolán fejeztél be. Hogyan kerültél ki Berlinbe?

Márton Dávid: A Zeneakadémián láttam egy szórólapot egy nyári mesterkurzusról, és az ottani professzor meghívott, hogy menjek ki hozzá. Gondoltam, maradok fél évig, egy évig. Azóta is ott vagyok – tipikus ottragadás-történet ez.

MN: Van olyan, hogy valahol otthon vagy?

MD: Különböző otthonok vannak. A szellemi és baráti otthonom egyértelműen Berlin, végül is 28 éve ott van a központja az életemnek. A prousti értelemben vett otthonom viszont itt van, Magyarországon, az illatokkal, a fényekkel – ez még mindig ugyanúgy működik. A vágyott otthon, a német romantika értelmében, megint teljesen máshol van.

MN: A rendező szón a szakma nagy százaléka azt hiszem, mást ért, mint te.

MD: Ez a jó ebben. Hogy mindenki mást ért rajta. Színházi zenészként Berlinben szerencsém volt nagyon különleges és egyéni rendezőkkel dolgozni, közülük Christoph Marthaler és Frank Castorf volt rám legnagyobb hatással. Náluk is azt láttam, hogy teljesen más a felfogásuk a rendezésről, személyes és sajátos módon, alkatuk szerint dolgoznak. Ami engem illet, néha azt gondolom, hogy igazából menekülésben lévő zongorista vagyok. Pedig már nagyon régen nem zongorázom, legfeljebb néha a próbateremben, ha van egy jó zongora, megpróbálom az emlékeim töredékeit összerakni. Ülök a villamoson, és az ujjaim maguktól Bach-prelúdiumokat játszanak. Ez olyan mélyen van az idegrendszerben, hogy ha az ember egyszer zongorista volt, akkor mindig valahogy ahhoz képest csinál valamit, még azt is, hogy éppen nem csinálja. Amikor színházzal foglalkozom, abban benne van, hogy milyen jó, hogy most nem kell gyakorolnom. Mintha szabadnapja lenne az embernek.

MN: A te felfogásodban mit jelent az, hogy rendező?

MD: Egy kollektív munkának a vezető, irány­adó funkciója. Sűrítünk, ahogy a német Dichtung – költészet – mondja. Valamit egy térbe sűrítünk.

MN: Azt mondod, sűrítünk, vagyis nem választod el magad az alkotó közösségtől.

MD: Nem is lehet, az nem volna őszinte. Persze az sem, ha azt mondanám, hogy ez egy teljesen hierarchiamentes munka. Egy előadás alapgondolata, vagy maga az anyag és a téma kiválasztása nálam indul, és a folyamat későbbi szakaszaiban is mindaz az alkotói energia, ötletek és gondolatok sokasága, ami egy produkción belül felmerül, általam kanalizálódik, épül egésszé. De a rendező munkája mellett a színházi tér is nagyon erősen meghatározza egy-egy előadás világát. A téralakítók, azaz a díszlettervezők igazából színházi koncepciókat hoznak létre. Nagyon sok olyan színházi alkotó páros van, ahol a díszlettervező nagy művészi autonómiával rendelkezik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.