Messziről jött ember - Olasz vendégrendező Miskolcon (színház)

  • Csáki Judit
  • 2005. december 8.

Zene

Semmi kétségem afelől, hogy a Miskolci Nemzeti Színház a szezon nagy durranásának a Paolo Magelli által rendezett dupla produkciót szánta - el is hozta Budapestre megmutatni, köszönet érte a Tháliának is.

Semmi kétségem afelől, hogy a Miskolci Nemzeti Színház a szezon nagy durranásának a Paolo Magelli által rendezett dupla produkciót szánta - el is hozta Budapestre megmutatni, köszönet érte a Tháliának is.

Paolo Magelli olasz rendező egyébként dolgozott már Magyarországon; Zalaegerszegen rendezte a Liliomot, s ha jól emlékszem, Kaszás Géza volt a főszereplő, aki most is az. Molnár darabját nehéz elrontani - azt hiszem, nem is sikerült.

Jönnek-mennek a külföldi rendezők mostanság - a Katonában például Silviu Purcarete járt, mint erről szó lesz hamarosan -, és lassan jó lenne hozzászokni a gondolathoz, hogy Európában élvén, ez önmagában távolról sem akkora durranás, mint volt valaha. Olyik nagyon jó, olyik kevésbé - és a miskolci direkció most mellényúlt, mert Magelli a kötelező tisztelettel együtt sem jobb közepes rendezőnél. Na, jó: világlátott közepes rendező,

a közepesnél jobb memóriával,

a kelleténél nagyobb és zavaróbb Kelet-Európa-nosztalgiával. Aki találkozott már olyan (mára alighanem nyugdíjaskorú) nyugati értelmiségivel, aki baloldali meggyőződését '68-ból táplálja, és azóta nem szűnt meg lelkesedni a kelet-európai országokért, az tudja, miről beszélek. Magelli szerint "a színház az igazság szigete", sőt temploma. Mi több, szinte az egyetlen menedék. Vagy óriási hakni, teszem hozzá.

Miskolcon Ödön von Horváth Szép kilátás című darabját rendezte meg - mint a műsorfüzetből tudjuk, nem először. A darab egy nevével éppen ellentétes atmoszférájú fogadóban játszódik, egyetlen drámai történés köré csoportosítva néhány ember érdekvezérelt kapcsolatrendszerét. Nem remekmű, de van benne egy-két jó szerep, egy-két jó dialógus (Halasi Zoltán fordítása pedig végig jó), és egy-két borongós általánosság az emberi nemről. Hogy egyedei szélsőséges kegyetlenségre képesek; hogy skrupulus nélkül alázzák meg egymást semmiségekért, és közben maguk is megaláztatnak. Benne van még, hogy öregedni nehéz (kivált nőnek), de fiatalnak lenni sem könnyű. Mindez az író ismerősen fekete tónusában, meglehetős részvétlenséggel. El tudok képzelni igazán ütős előadást belőle - ez nem az.

Most mondhatnám, hogy nem jók a színészek. Tényleg nem jók. Alighanem azért, mert nemigen tudják, kit játszanak. Miért köp ki például a fogadóst, Strassert játszó Kaszás Géza, amikor kimondja: Európa? Miért tetteti sokáig hülyének Von Stetten bárót Halmágyi Sándor? Miért ismétel meg egy dialógust kórusban és egyre jobban ordítva a bárónőt játszó Hernádi Judit és a Christine-t játszó Varga Klári? Utóbbi miért eszik rózsát? Miért zuhan le a zsinórpadlásról egy egész kerthelyiségnyi vasasztal, vasszék?

Nem költői kérdések ezek: tudom a választ. Csak. Mert olyan jópofa. Olyan művészies. Olyan trendi vagy mi. Olyan "én ugyan nem értem, de biztos van benne valami". A közönség egészséges ösztöntől vezérelt része menekül a szünetbenÉ

A Szép kilátás farvizén született még egy produkció, annak Agyő Európa, Európa agyő a címe (nekem még legalább két vessző hiányzik, bár akkor sem tudom, miért ismételjük meg). Föltehetően október 23-ra készült - akik összeállították, alapvetően a közhelyszótárból dolgoztak, viszont rettenetesen megrendültek tőle. Nem mondom én, hogy 1956 októberéről tetemes színházi alapanyag áll rendelkezésre - ez itt olyan, mintha turistáknak készült volna, akik hallottak ugyan harangozni valamit a kisemberek drámájáról, de szívesen meghatódnak rajta még egyszer. A színészek az "osztályteremnyi nebuló" originális

színjátszóköri ötletből

próbálnak csiholni valami nézhetőt - egy-egy képet legalább. A padlásról ezúttal lakásfelújításból visszamaradt parketta hullik hűvös halomba. Kifutó fut a nézőtérre - és ha már így alakult, olykor kijönnek rá a színészek. Időnként különböző korok mára emblematikussá - és viccessé - lett tárgyait sorolják; ez szórakoztató, mert az ember magában kiegészíti: jelentem, a megkötős fecske, mármint az úszónadrág például nem volt benne. A bólogató kutya igen. A bambira nem emlékszem, lehet. Egyik-másik tárgy fel is bukkan a színpadon; Kaszás Géza például elszántan tikitakizik, a végére már egész jól megy neki. És persze szappanbuborék (a tegnap óta kapható kész importlöttyel, formatervezett fújókával), labda. Valami oroszozás is volt.

Aztán egy másik színpadi örökzöld: ha az embernek már végképp semmi nem jut az eszébe, egy piros bohócorr mindig jól jön. És ha az is lejátszott, elő a tütüt, mármint a kis balettruhát - igazán viccesen fog mutatni benne mindenki.

Amikor már semmire sem számít az ember, előtűnnek a muzsikusok, lemásznak a zenekari árok sarkába, és belefognak. Fantasztikus, dús, fájdalmas, színes és mély zenét játszanak; és akkor egyszer csak rájövök, miért viseltem el az egészet eddig is: Alexander Balanescu zenéje miatt. Amely az első darabban mintha egyenesen a szerző rendelésére született volna, a másodikban pedig a darab helyett van. És ott áll ő is: Alexander Balanescu, kopasz fején kalap, kezében hegedű, és az alkalmi, Kis Szeptim nevet viselő zenekarral együtt igazi színházat, színházi zenét játszik. Sajnos, alig negyedórát. Helló, Európa.

A Miskolci Nemzeti Színház november 26-27-én a Thália Színházban

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.