mi a kotta?

A telefon se sír

  • mi a kotta
  • 2013. október 19.

Zene

"Amikor felvázolta Falstaffot, gondolt Ön az én éveim rettentő számára? Jól tudom, azzal fog riposztozni, hogy jól eltúlozza majd az egészségi állapotomat: jó, kitűnő, robusztus... És még ha így van is: mindennek ellenére abban egyetérthet velem, hogy nagy vakmerőséggel vádolhatnának,

ha ekkora feladatot vállalnék fel! És ha nem lennék képes a munka véghezvitelére? És ha nem tudnám befejezni a zenét? Ebben az esetben Ön hasztalanul pazarolt el egy csomó időt és fáradságot! A világ minden kincséért sem akarnám ezt. Ez a gondolat számomra elviselhetetlen, és még elviselhetetlenebb, ha Önnek azért, hogy a Falstaff-fal foglalkozzék, nem mondom, hogy abba kellene hagynia a Neronét, de ez a munka legalábbis elvonná a gondolatait tőle, és késleltetné a megírás idejét. Engem okolnának ezért a késlekedésért, és a közvélemény rosszmájúságának villámai az én fejemre hullanának. Nos, hát hogyan küszöböljük ki ezeket az akadályokat?... Van Önnek elég jó érve az enyémek ellenében? Szeretném, ha lenne, de nem hiszem, hogy van. Azért csak gondolkozzunk..." 1889 nyarán ilyen őszintén-ravaszul kérette magát a hetvenhatodik életévében járó Giuseppe Verdi kongeniális alkotótársának, Arrigo Boitónak írt egyik levelében. Sant'Agata urát végül persze sikerült rávenni a Falstaff megkomponálására, s most szombaton ez az életműzáró vígopera lesz az első operaházi bemutató az új évadban: Halász Péter vezényletével, a bolgár bariton, Kiril Manolov címszereplésével és a sokfelé megfordult francia szakember, Arnaud Bernard rendezésében (operaház, szeptember 21., hét óra). Az évadnyitó előadást az Andrássy útra is kivetítik majd, ám a járókelők már előbb is betevő vígoperájukhoz juthatnak majd a Hajós utca felé eső szfinxszobornál, Menotti egyfelvonásos és kétszereplős bohósága, A telefon előadása révén (szeptember 21., négy óra).

"Csupa harmónia, csupa formásság és könnyedség ez a pompás kis bagatell, ahol csintalankodik vagy szeszélyeskedik, ott is csupa dalolás; szellemessége mindig egyúttal lelkesség is, azaz olyan divertimento, mely nemcsak a szellemet szórakoztatja, de felüdíti a lelket is. Lebilincsel és felszabadít..." A későbbi nagy operaigazgató, a kritikus Tóth Aladár méltatta e szavakkal Dohnányi Ernő Szimfonikus percek című derűs remekét az 1933-as ősbemutató hallatán. Akkor a Filharmóniai Társaság 80. születésnapját köszöntötte e mű, amely az előttünk álló héten két másik zenekarunk koncertjének programját színesíti majd. Előbb az MR Szimfonikusok születésnapi hangversenyén játsszák Liszt, Chopin és Csajkovszkij egy-egy műve mellett, megismételve az 1943-as legelső koncert műsorát - Vajda Gergely és Bogányi Gergely főszereplésével (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 21., fél nyolc). Szerdán azután Kocsis Zoltán és Nemzeti Filharmonikusai egy másik híres, sőt még híresebb kompozíciót is előadnak majd - döntően Bartók-tematikájú estjükön - abból a nevezetes 1933-as programból: Kodály Galántai táncait (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 25., fél nyolc).

S végezzük a hét sztárvendégeivel: Jordi Savall együtteseivel és a Borgiák dinasztiájával (főbb tagjait John Collier preraffaelita képén mutatjuk)! A sálgyűjteményéről is ismert legendás régizenész több száz év zenéjéből válogatva zenéli majd körbe a hataloméhes hispán família történetét (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 22., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.