mi a kotta?

A telefon se sír

  • mi a kotta
  • 2013. október 19.

Zene

"Amikor felvázolta Falstaffot, gondolt Ön az én éveim rettentő számára? Jól tudom, azzal fog riposztozni, hogy jól eltúlozza majd az egészségi állapotomat: jó, kitűnő, robusztus... És még ha így van is: mindennek ellenére abban egyetérthet velem, hogy nagy vakmerőséggel vádolhatnának,

ha ekkora feladatot vállalnék fel! És ha nem lennék képes a munka véghezvitelére? És ha nem tudnám befejezni a zenét? Ebben az esetben Ön hasztalanul pazarolt el egy csomó időt és fáradságot! A világ minden kincséért sem akarnám ezt. Ez a gondolat számomra elviselhetetlen, és még elviselhetetlenebb, ha Önnek azért, hogy a Falstaff-fal foglalkozzék, nem mondom, hogy abba kellene hagynia a Neronét, de ez a munka legalábbis elvonná a gondolatait tőle, és késleltetné a megírás idejét. Engem okolnának ezért a késlekedésért, és a közvélemény rosszmájúságának villámai az én fejemre hullanának. Nos, hát hogyan küszöböljük ki ezeket az akadályokat?... Van Önnek elég jó érve az enyémek ellenében? Szeretném, ha lenne, de nem hiszem, hogy van. Azért csak gondolkozzunk..." 1889 nyarán ilyen őszintén-ravaszul kérette magát a hetvenhatodik életévében járó Giuseppe Verdi kongeniális alkotótársának, Arrigo Boitónak írt egyik levelében. Sant'Agata urát végül persze sikerült rávenni a Falstaff megkomponálására, s most szombaton ez az életműzáró vígopera lesz az első operaházi bemutató az új évadban: Halász Péter vezényletével, a bolgár bariton, Kiril Manolov címszereplésével és a sokfelé megfordult francia szakember, Arnaud Bernard rendezésében (operaház, szeptember 21., hét óra). Az évadnyitó előadást az Andrássy útra is kivetítik majd, ám a járókelők már előbb is betevő vígoperájukhoz juthatnak majd a Hajós utca felé eső szfinxszobornál, Menotti egyfelvonásos és kétszereplős bohósága, A telefon előadása révén (szeptember 21., négy óra).

"Csupa harmónia, csupa formásság és könnyedség ez a pompás kis bagatell, ahol csintalankodik vagy szeszélyeskedik, ott is csupa dalolás; szellemessége mindig egyúttal lelkesség is, azaz olyan divertimento, mely nemcsak a szellemet szórakoztatja, de felüdíti a lelket is. Lebilincsel és felszabadít..." A későbbi nagy operaigazgató, a kritikus Tóth Aladár méltatta e szavakkal Dohnányi Ernő Szimfonikus percek című derűs remekét az 1933-as ősbemutató hallatán. Akkor a Filharmóniai Társaság 80. születésnapját köszöntötte e mű, amely az előttünk álló héten két másik zenekarunk koncertjének programját színesíti majd. Előbb az MR Szimfonikusok születésnapi hangversenyén játsszák Liszt, Chopin és Csajkovszkij egy-egy műve mellett, megismételve az 1943-as legelső koncert műsorát - Vajda Gergely és Bogányi Gergely főszereplésével (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 21., fél nyolc). Szerdán azután Kocsis Zoltán és Nemzeti Filharmonikusai egy másik híres, sőt még híresebb kompozíciót is előadnak majd - döntően Bartók-tematikájú estjükön - abból a nevezetes 1933-as programból: Kodály Galántai táncait (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 25., fél nyolc).

S végezzük a hét sztárvendégeivel: Jordi Savall együtteseivel és a Borgiák dinasztiájával (főbb tagjait John Collier preraffaelita képén mutatjuk)! A sálgyűjteményéről is ismert legendás régizenész több száz év zenéjéből válogatva zenéli majd körbe a hataloméhes hispán família történetét (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 22., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.