Lemez

Vista Chino: Peace

  • Soós Tamás
  • 2013. október 19.

Zene

Kihívásokkal tűzdelt, zenészpróbáló pillanat, amikor a zsáner túllép a műfajalapítón, s ami egykor még innovatív húzásnak tűnt, lassan közhellyé érik.

Ez történt a stoner rockkal is, amit a Kyuss indított útjára a Palm Desert-i sivatagban, így az egykori tagoknak azzal kell foglalkozniuk, hogy újat mutassanak a gombamód elszaporodó, fuzzosra izzasztott gitárhangzással kábító stoner bandák dzsungelében. A mainstreamebb vizekre evező Josh Homme-nak ez sokáig flottul ment a QOTSA-ben, ám a szétszéledt banda háromnegyede - John Garcia énekes, Brant Bjork dobos és Nick Oliveri basszus- gitáros - projektekben aprózta el az erejét. 2010-ben álltak csak össze múltba révedni, de Homme bíróságon kérvényezte, hogy régi spanjai ne használhassák a Kyuss Lives! nevet, ami alatt 2011-ben és 2012-ben is évkoncertje-gyanús nosztalgiabulit füstöltek Pesten.

A pereskedés hetei alatt felvett, beszédes című Peace azonban nem roggyan meg a Kyuss öröksége alatt: Garciáék bő ívben ejtettek az elvárásokra, s minden keservüket és frusztrációjukat örömjammelésbe forgatták - nem megugorva, hanem pimaszul kikerülve azt a bizonyos lécet. Kyusstól Sabbathig, stonertól bluesig feszülő hatásaik az anyabanda zenéjétől diszkréten elkanyarodó anyagot szültek, ami kellően fülbe ülős, trippelős tételekben csúcsosodik ki, mint a széltépte, megsavazott Barcelonian vagy a Garcia pincemélyből felkúszó, túlkompresszált énekével repítő Dargona Dragona. A Peace a Kyuss-klasszikusoknál szellősebb, bluesközelibb munka, amiben a belga Bruno Fevery szétreszelt, napon perzselt riffjei mellett Bjork szikár ritmusozása és Garcia szokottnál magasabban kóválygó éneke húzza a dalokat. A lemez akkor működik igazán, ha lazára veszi a figurát, így a blues-rockos Adara vagy a Green Machine roncsolt riffjét újrahasznosító Planets 1&2 hallatán kristályosodik csak ki: a Peace nem is az ötödik Kyuss-, hanem az első, útpróbálgató Vista Chino-lemeznek igazán tökéletes.

Napalm Records, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.