Lemez

Vista Chino: Peace

  • Soós Tamás
  • 2013. október 19.

Zene

Kihívásokkal tűzdelt, zenészpróbáló pillanat, amikor a zsáner túllép a műfajalapítón, s ami egykor még innovatív húzásnak tűnt, lassan közhellyé érik.

Ez történt a stoner rockkal is, amit a Kyuss indított útjára a Palm Desert-i sivatagban, így az egykori tagoknak azzal kell foglalkozniuk, hogy újat mutassanak a gombamód elszaporodó, fuzzosra izzasztott gitárhangzással kábító stoner bandák dzsungelében. A mainstreamebb vizekre evező Josh Homme-nak ez sokáig flottul ment a QOTSA-ben, ám a szétszéledt banda háromnegyede - John Garcia énekes, Brant Bjork dobos és Nick Oliveri basszus- gitáros - projektekben aprózta el az erejét. 2010-ben álltak csak össze múltba révedni, de Homme bíróságon kérvényezte, hogy régi spanjai ne használhassák a Kyuss Lives! nevet, ami alatt 2011-ben és 2012-ben is évkoncertje-gyanús nosztalgiabulit füstöltek Pesten.

A pereskedés hetei alatt felvett, beszédes című Peace azonban nem roggyan meg a Kyuss öröksége alatt: Garciáék bő ívben ejtettek az elvárásokra, s minden keservüket és frusztrációjukat örömjammelésbe forgatták - nem megugorva, hanem pimaszul kikerülve azt a bizonyos lécet. Kyusstól Sabbathig, stonertól bluesig feszülő hatásaik az anyabanda zenéjétől diszkréten elkanyarodó anyagot szültek, ami kellően fülbe ülős, trippelős tételekben csúcsosodik ki, mint a széltépte, megsavazott Barcelonian vagy a Garcia pincemélyből felkúszó, túlkompresszált énekével repítő Dargona Dragona. A Peace a Kyuss-klasszikusoknál szellősebb, bluesközelibb munka, amiben a belga Bruno Fevery szétreszelt, napon perzselt riffjei mellett Bjork szikár ritmusozása és Garcia szokottnál magasabban kóválygó éneke húzza a dalokat. A lemez akkor működik igazán, ha lazára veszi a figurát, így a blues-rockos Adara vagy a Green Machine roncsolt riffjét újrahasznosító Planets 1&2 hallatán kristályosodik csak ki: a Peace nem is az ötödik Kyuss-, hanem az első, útpróbálgató Vista Chino-lemeznek igazán tökéletes.

Napalm Records, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.