rés a présen

Mi a neved története?

Káosz Kapitány (Dj Kanada Káosz)

  • rés a présen
  • 2012. április 1.

Zene

rés a présen: A Tilos-istállóból jössz. Ez mit jelent?

Káosz Kapitány: 1998 óta csinálok műsort ott, így másodgenerációs vagyok (most kb. a 6. generációnál tartunk). Az évek alatt, mint számomra kiderült, az öszszes Tilos dj-től tanulhattam, illetve inspiráltak. A legnagyobb iskola ez a mai napig, sokunknak. Készítettem azóta a Tiloson a reggeli beszélgetős adásoktól a hangjátékokig sokféle rádióműsort, de szerkesztő is voltam, és életre is hívtam pár adást. Az állandó fix pont a Káosz Kapitány kalandjai a szemlélődés ösvényén vasárnaponként 20 órától, stúdiókoncertekkel, vendégekkel, ami elsősorban a különleges zenékről szól.

rap: Milyen zenei irányok felől közelítesz a lemezezéshez?

KK: A lemezezés nekem elsősorban a szelekciót jelenti, nem a sport dj-zést. Vagyis aktualitást adok a daloknak, ha máshogy nem, a többi dal kontextusában, és nem pusztán stiláris egyezés miatt játszom le, vagy mert megvan. Zeneileg az 50-es, 70-es évek közti aranykor az alapvető érdeklődési területem, a dzsessz-blues, rock and roll, beat, soul, funk és mindennek a hajtásai, így a dub, reggae, afrobeat, korai elektronika és persze a diszkó. Ezeknek az eredeti darabjait igazi teljesítmény beszerezni, de a magyarok közül szinte minden megvan. Az idők során a basszusorientált zenékbe is elmerültem, így van egy 2000 előtti Jungle és Hardcore-Dancehall lemezgyűjteményem is. Ezt a basszusmániámat mára a Moombahcore, illetve ennek eredetije, a Dirty Dutch-Fidget-Bassline-Wobble house-számok megszerzése és játszása elégíti ki.

rap: Kik a kedvenceid?

KK: Szerencsémre ott bulizhattam a magyarországi acid-technó/house dj- és partikultúra kezdeteinél. Ez az egész hozzáállásomat meghatározta, és romantikussá is tett, a minél extrább helyszínek és ismeretlen zenék öröme (és mára ezek keresése/hiánya). Mindennek köszönhetően nekem a technó egy átélt kortárs zenei forradalom.

rap: Hogyan építesz fel egy estét, egy szettet?

KK: Egy-egy szett függ attól, hogy én kezdem-e az estét, vagy egy telt házat (esetleg egy üres termet) veszek át valakitől. A meghívásomkor nagyjából tisztázódnak a stiláris határok, de természetesen az elsődleges cél mindig a tánc és a jókedv táplálása. Mivel a sokévnyi dj-zésben megélhetési szándékok is vannak, például esküvők, céges bulik is tágították a lejátszott zenéim tartományát, amelyik részt úgy is hívom, hogy "van az a pénz" kollekció. Az együttérzés a közönséggel, az a legfontosabb egy szettnél, de itthon valahogy a mentalitásban nincs meg az, ami a külföldieknél természetes, hogy akkor most bulizunk és kész. Számkérés, várás, álldogálás megy még mindig, majd megjelenik egy csapat turista, és táncolunk reggelig.

rap: A rádión kívül milyen rezidens helyeid vannak?

KK: Kedvesemmel, Lady eM-mel az Instantban dj-zünk minden hétfőn éjféltől. Március 9-én Bassline house-t játszunk az Artkatakombában, 15-én Magyar buli kislemezekkel a most nyíló Apacuka Varietében, ugyanitt 22-én a Qualitons együttes után funkbuli. 16-án Naphon Acidparty az R33ban, 30-án az Ankerben Ki-Be klub. Minden hónap utolsó keddjén az Akváriumban dzsessz-blues lemezeket játszom.

rap: A neved történetét azért el kell mondanod!

KK: A nevem a műsorom címéből lett, amit a tilosos szettjeim alapján kaptam. Az akkoriban megszokott egystílusú szettek helyett én mindenféle zenét játszottam eklektikusan, valaki szerint kaotikusan, innen jött a Káosz Kapitány.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.