rés a présen

Mi a neved története?

Káosz Kapitány (Dj Kanada Káosz)

  • rés a présen
  • 2012. április 1.

Zene

rés a présen: A Tilos-istállóból jössz. Ez mit jelent?

Káosz Kapitány: 1998 óta csinálok műsort ott, így másodgenerációs vagyok (most kb. a 6. generációnál tartunk). Az évek alatt, mint számomra kiderült, az öszszes Tilos dj-től tanulhattam, illetve inspiráltak. A legnagyobb iskola ez a mai napig, sokunknak. Készítettem azóta a Tiloson a reggeli beszélgetős adásoktól a hangjátékokig sokféle rádióműsort, de szerkesztő is voltam, és életre is hívtam pár adást. Az állandó fix pont a Káosz Kapitány kalandjai a szemlélődés ösvényén vasárnaponként 20 órától, stúdiókoncertekkel, vendégekkel, ami elsősorban a különleges zenékről szól.

rap: Milyen zenei irányok felől közelítesz a lemezezéshez?

KK: A lemezezés nekem elsősorban a szelekciót jelenti, nem a sport dj-zést. Vagyis aktualitást adok a daloknak, ha máshogy nem, a többi dal kontextusában, és nem pusztán stiláris egyezés miatt játszom le, vagy mert megvan. Zeneileg az 50-es, 70-es évek közti aranykor az alapvető érdeklődési területem, a dzsessz-blues, rock and roll, beat, soul, funk és mindennek a hajtásai, így a dub, reggae, afrobeat, korai elektronika és persze a diszkó. Ezeknek az eredeti darabjait igazi teljesítmény beszerezni, de a magyarok közül szinte minden megvan. Az idők során a basszusorientált zenékbe is elmerültem, így van egy 2000 előtti Jungle és Hardcore-Dancehall lemezgyűjteményem is. Ezt a basszusmániámat mára a Moombahcore, illetve ennek eredetije, a Dirty Dutch-Fidget-Bassline-Wobble house-számok megszerzése és játszása elégíti ki.

rap: Kik a kedvenceid?

KK: Szerencsémre ott bulizhattam a magyarországi acid-technó/house dj- és partikultúra kezdeteinél. Ez az egész hozzáállásomat meghatározta, és romantikussá is tett, a minél extrább helyszínek és ismeretlen zenék öröme (és mára ezek keresése/hiánya). Mindennek köszönhetően nekem a technó egy átélt kortárs zenei forradalom.

rap: Hogyan építesz fel egy estét, egy szettet?

KK: Egy-egy szett függ attól, hogy én kezdem-e az estét, vagy egy telt házat (esetleg egy üres termet) veszek át valakitől. A meghívásomkor nagyjából tisztázódnak a stiláris határok, de természetesen az elsődleges cél mindig a tánc és a jókedv táplálása. Mivel a sokévnyi dj-zésben megélhetési szándékok is vannak, például esküvők, céges bulik is tágították a lejátszott zenéim tartományát, amelyik részt úgy is hívom, hogy "van az a pénz" kollekció. Az együttérzés a közönséggel, az a legfontosabb egy szettnél, de itthon valahogy a mentalitásban nincs meg az, ami a külföldieknél természetes, hogy akkor most bulizunk és kész. Számkérés, várás, álldogálás megy még mindig, majd megjelenik egy csapat turista, és táncolunk reggelig.

rap: A rádión kívül milyen rezidens helyeid vannak?

KK: Kedvesemmel, Lady eM-mel az Instantban dj-zünk minden hétfőn éjféltől. Március 9-én Bassline house-t játszunk az Artkatakombában, 15-én Magyar buli kislemezekkel a most nyíló Apacuka Varietében, ugyanitt 22-én a Qualitons együttes után funkbuli. 16-án Naphon Acidparty az R33ban, 30-án az Ankerben Ki-Be klub. Minden hónap utolsó keddjén az Akváriumban dzsessz-blues lemezeket játszom.

rap: A neved történetét azért el kell mondanod!

KK: A nevem a műsorom címéből lett, amit a tilosos szettjeim alapján kaptam. Az akkoriban megszokott egystílusú szettek helyett én mindenféle zenét játszottam eklektikusan, valaki szerint kaotikusan, innen jött a Káosz Kapitány.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.