rés a présen

Mi a neved története?

Káosz Kapitány (Dj Kanada Káosz)

  • rés a présen
  • 2012. április 1.

Zene

rés a présen: A Tilos-istállóból jössz. Ez mit jelent?

Káosz Kapitány: 1998 óta csinálok műsort ott, így másodgenerációs vagyok (most kb. a 6. generációnál tartunk). Az évek alatt, mint számomra kiderült, az öszszes Tilos dj-től tanulhattam, illetve inspiráltak. A legnagyobb iskola ez a mai napig, sokunknak. Készítettem azóta a Tiloson a reggeli beszélgetős adásoktól a hangjátékokig sokféle rádióműsort, de szerkesztő is voltam, és életre is hívtam pár adást. Az állandó fix pont a Káosz Kapitány kalandjai a szemlélődés ösvényén vasárnaponként 20 órától, stúdiókoncertekkel, vendégekkel, ami elsősorban a különleges zenékről szól.

rap: Milyen zenei irányok felől közelítesz a lemezezéshez?

KK: A lemezezés nekem elsősorban a szelekciót jelenti, nem a sport dj-zést. Vagyis aktualitást adok a daloknak, ha máshogy nem, a többi dal kontextusában, és nem pusztán stiláris egyezés miatt játszom le, vagy mert megvan. Zeneileg az 50-es, 70-es évek közti aranykor az alapvető érdeklődési területem, a dzsessz-blues, rock and roll, beat, soul, funk és mindennek a hajtásai, így a dub, reggae, afrobeat, korai elektronika és persze a diszkó. Ezeknek az eredeti darabjait igazi teljesítmény beszerezni, de a magyarok közül szinte minden megvan. Az idők során a basszusorientált zenékbe is elmerültem, így van egy 2000 előtti Jungle és Hardcore-Dancehall lemezgyűjteményem is. Ezt a basszusmániámat mára a Moombahcore, illetve ennek eredetije, a Dirty Dutch-Fidget-Bassline-Wobble house-számok megszerzése és játszása elégíti ki.

rap: Kik a kedvenceid?

KK: Szerencsémre ott bulizhattam a magyarországi acid-technó/house dj- és partikultúra kezdeteinél. Ez az egész hozzáállásomat meghatározta, és romantikussá is tett, a minél extrább helyszínek és ismeretlen zenék öröme (és mára ezek keresése/hiánya). Mindennek köszönhetően nekem a technó egy átélt kortárs zenei forradalom.

rap: Hogyan építesz fel egy estét, egy szettet?

KK: Egy-egy szett függ attól, hogy én kezdem-e az estét, vagy egy telt házat (esetleg egy üres termet) veszek át valakitől. A meghívásomkor nagyjából tisztázódnak a stiláris határok, de természetesen az elsődleges cél mindig a tánc és a jókedv táplálása. Mivel a sokévnyi dj-zésben megélhetési szándékok is vannak, például esküvők, céges bulik is tágították a lejátszott zenéim tartományát, amelyik részt úgy is hívom, hogy "van az a pénz" kollekció. Az együttérzés a közönséggel, az a legfontosabb egy szettnél, de itthon valahogy a mentalitásban nincs meg az, ami a külföldieknél természetes, hogy akkor most bulizunk és kész. Számkérés, várás, álldogálás megy még mindig, majd megjelenik egy csapat turista, és táncolunk reggelig.

rap: A rádión kívül milyen rezidens helyeid vannak?

KK: Kedvesemmel, Lady eM-mel az Instantban dj-zünk minden hétfőn éjféltől. Március 9-én Bassline house-t játszunk az Artkatakombában, 15-én Magyar buli kislemezekkel a most nyíló Apacuka Varietében, ugyanitt 22-én a Qualitons együttes után funkbuli. 16-án Naphon Acidparty az R33ban, 30-án az Ankerben Ki-Be klub. Minden hónap utolsó keddjén az Akváriumban dzsessz-blues lemezeket játszom.

rap: A neved történetét azért el kell mondanod!

KK: A nevem a műsorom címéből lett, amit a tilosos szettjeim alapján kaptam. Az akkoriban megszokott egystílusú szettek helyett én mindenféle zenét játszottam eklektikusan, valaki szerint kaotikusan, innen jött a Káosz Kapitány.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.