rés a présen

Mi a neved története?

Káosz Kapitány (Dj Kanada Káosz)

  • rés a présen
  • 2012. április 1.

Zene

rés a présen: A Tilos-istállóból jössz. Ez mit jelent?

Káosz Kapitány: 1998 óta csinálok műsort ott, így másodgenerációs vagyok (most kb. a 6. generációnál tartunk). Az évek alatt, mint számomra kiderült, az öszszes Tilos dj-től tanulhattam, illetve inspiráltak. A legnagyobb iskola ez a mai napig, sokunknak. Készítettem azóta a Tiloson a reggeli beszélgetős adásoktól a hangjátékokig sokféle rádióműsort, de szerkesztő is voltam, és életre is hívtam pár adást. Az állandó fix pont a Káosz Kapitány kalandjai a szemlélődés ösvényén vasárnaponként 20 órától, stúdiókoncertekkel, vendégekkel, ami elsősorban a különleges zenékről szól.

rap: Milyen zenei irányok felől közelítesz a lemezezéshez?

KK: A lemezezés nekem elsősorban a szelekciót jelenti, nem a sport dj-zést. Vagyis aktualitást adok a daloknak, ha máshogy nem, a többi dal kontextusában, és nem pusztán stiláris egyezés miatt játszom le, vagy mert megvan. Zeneileg az 50-es, 70-es évek közti aranykor az alapvető érdeklődési területem, a dzsessz-blues, rock and roll, beat, soul, funk és mindennek a hajtásai, így a dub, reggae, afrobeat, korai elektronika és persze a diszkó. Ezeknek az eredeti darabjait igazi teljesítmény beszerezni, de a magyarok közül szinte minden megvan. Az idők során a basszusorientált zenékbe is elmerültem, így van egy 2000 előtti Jungle és Hardcore-Dancehall lemezgyűjteményem is. Ezt a basszusmániámat mára a Moombahcore, illetve ennek eredetije, a Dirty Dutch-Fidget-Bassline-Wobble house-számok megszerzése és játszása elégíti ki.

rap: Kik a kedvenceid?

KK: Szerencsémre ott bulizhattam a magyarországi acid-technó/house dj- és partikultúra kezdeteinél. Ez az egész hozzáállásomat meghatározta, és romantikussá is tett, a minél extrább helyszínek és ismeretlen zenék öröme (és mára ezek keresése/hiánya). Mindennek köszönhetően nekem a technó egy átélt kortárs zenei forradalom.

rap: Hogyan építesz fel egy estét, egy szettet?

KK: Egy-egy szett függ attól, hogy én kezdem-e az estét, vagy egy telt házat (esetleg egy üres termet) veszek át valakitől. A meghívásomkor nagyjából tisztázódnak a stiláris határok, de természetesen az elsődleges cél mindig a tánc és a jókedv táplálása. Mivel a sokévnyi dj-zésben megélhetési szándékok is vannak, például esküvők, céges bulik is tágították a lejátszott zenéim tartományát, amelyik részt úgy is hívom, hogy "van az a pénz" kollekció. Az együttérzés a közönséggel, az a legfontosabb egy szettnél, de itthon valahogy a mentalitásban nincs meg az, ami a külföldieknél természetes, hogy akkor most bulizunk és kész. Számkérés, várás, álldogálás megy még mindig, majd megjelenik egy csapat turista, és táncolunk reggelig.

rap: A rádión kívül milyen rezidens helyeid vannak?

KK: Kedvesemmel, Lady eM-mel az Instantban dj-zünk minden hétfőn éjféltől. Március 9-én Bassline house-t játszunk az Artkatakombában, 15-én Magyar buli kislemezekkel a most nyíló Apacuka Varietében, ugyanitt 22-én a Qualitons együttes után funkbuli. 16-án Naphon Acidparty az R33ban, 30-án az Ankerben Ki-Be klub. Minden hónap utolsó keddjén az Akváriumban dzsessz-blues lemezeket játszom.

rap: A neved történetét azért el kell mondanod!

KK: A nevem a műsorom címéből lett, amit a tilosos szettjeim alapján kaptam. Az akkoriban megszokott egystílusú szettek helyett én mindenféle zenét játszottam eklektikusan, valaki szerint kaotikusan, innen jött a Káosz Kapitány.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.