mi a kotta?

Gyere, kis szűz, a kasomba

  • mi a kotta
  • 2012. április 1.

Zene

"Pohja tündérszép leánya,

Földnek fénye, víz világa

Fenn ül, ím, az égnek ívén,

Menny karéján tündökölvén

Tisztán-tiszta rend ruhában,

Fényesen fehér gúnyában;

Aranygyolcsot sző, szövöget,

Ezüst végvásznat remeket."

Így bukkan elénk a Kalevala 8. rúnójában az Észak, vagyis Pohjola lánya, aki Vejnemöjnen legfentebb idézett bizalmas kérlelésére kérdéssel felel ("Minek kis szűz a kasodba?"), majd pedig változatos próbákkal veszi el a "komoly öreg" szerelmes kedvét. A szivárványon ücsörgő hajadon és széptevője ezen a héten a londoni székhelyű pompás Philharmonia Zenekar koncertjén fog jelentékeny szerephez jutni, hiszen a nagyszerű Esa-Pekka Salonen által dirigálandó programot Jean Sibelius 1906-os szimfonikus költeménye, a Pohjola lánya nyitja majd (Nemzeti Hangversenyterem, március 5., fél nyolc). Észak mitológiai szép leányát azután észak valóságos szép leánya követi a dobogón, minthogy második szám gyanánt a norvég Vilde Frang (képünkön) szólójával halljuk majd a finn komponista - egykoron a 13 esztendős Vecsey Ferike által diadalra vitt - d-moll hegedűversenyét, hogy a szünet után végül a bécsi klasszikáig ereszkedjen a műsor: persze csupáncsak földrajzi értelemben, hiszen Beethoven fenséges Hetedikjéről szólván másként aligha érthetnénk az alászállást.

A Kalevalában, mint emlékezhetünk, a világtojásé a főszerep a teremtéstörténetben, ám köztudomás szerint léteznek más elképzelések is e nagy jelentőségű kezdő mozzanat fölvázolására. Az egyik legelterjedtebb és széles körben mindmáig tisztelt koncepciót vasárnap este Joseph Haydn időskori nagy alkotása idézheti elénk: A teremtés oratórium, amely Vashegyi György együtteseinek előadásában érvel majd meggyőző fennhangon Isten jól végzett munkája mellett (Nemzeti Hangversenyterem, március 4., fél nyolc). Ha a finn népi eposztól a hősi tematika ugyancsak erősen kultivált irányába haladnánk, akkor a Concerto Budapest és Kocsis Zoltán keddi hangversenye kínálkozik, az est második részében Csajkovszkij Manfréd-szimfóniájával, középpontjában Byron drámai költeményének egyszerre emberfeletti és bűnök emlékétől gyötört hősalakjával (Nemzeti Hangversenyterem, március 6., fél nyolc). Ám nem kevésbé izgalmasnak ígérkezik a program első fele, hiszen Szergej Rahmanyinov 3. zongoraversenyét a voronyezsi születésű Kirill Gerstein játssza majd, aki a 2001-es Arthur Rubinstein Zongoristaverseny megnyerése óta győzelmek egész sorával büszkélkedhet.

Még szintén a fiatal s egyszersmind máris sokat bizonyított tehetségek közé számítható Gyöngyösi Levente is, akinek II. szimfóniájával rövid időn belül immár másodszor vendégszerepel Budapesten a művet szívügyének tekintő Miskolci Szimfonikus Zenekar (Nemzeti Hangversenyterem, március 3., fél nyolc). A Kovács László vezénylete alatt koncertező együttes Gyöngyösi szimfóniáját követően Oláh Kálmánt és az ő dzsesszes Passacagliáját szólítja a pódiumra, hogy végül az Újvilág szimfónia előadása szegje majd be a kortárs és az örökzöld számokat okosan elegyítő hangverseny programját.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.