DVD

Mozart: A varázsfuvola

  • - káté -
  • 2013. július 20.

Zene

Mozart A varázsfuvola című operájának a zeneszerzőn kívül egyetlen makulátlan résztvevője van ezen az 1991-es felvételen, amely a Salzburgi Ünnepi Játékokon készült: Solti György.

Technikai tökéllyel készült stúdiófelvételeken sem gyakran hallani a nagyvonalúságnak, fenségnek, játékos könnyedségnek és magasztos spiritualitásnak azt a különleges kevercsét, amelyet a maestro elővarázsol az egyébként is mindig briliáns Bécsi Filharmonikusokból, s amely az élő adások manipulálatlan spontaneitásának köszönhetően az ott születettség lenge bájával párosul. Az előadás legvarázsosabb pillanataiban a Papagenót éneklő, vokálisan kiemelkedő Anton Scharinger lesétál a második ária harangjátékát billentő Solti mellé, és vezényli egy kicsit a karmester belépéseit. Ő pedig madárröptű, csonttalannak látszó kezével időnként visszaint neki, és tempót diktál a zenekarnak. A zene átlényegülésének, szellemmé válásának és önfeledtségének tanúi vagyunk. Különben az egész is elég jó, annak ellenére, hogy a fiatal énekesek nem brillíroznak. René Pape csak később lett az, aki; Sarastrója itt még híjával van a telítettségnek a mély regiszterben. Deon van der Walt megbízható Tamino, de nem elég szép a hangszíne, és ugyanez mondható el Ruth Ziesak helyes, kislányos Paminájáról. Luciana Serra pedig nem teljesen bombabiztos az Éj királynője gyöngyöző koloratúráival. A bársonyos bariton Scharinger viszont - a prózai részekben is - tökéletes partnert kapott Edith Smid-Lienbacher Papagenájában; pazar pattogó duettük merő élvezet. A rendező Johannes Schaaf nagy szcenikai apparátust mozgat mesei felfogásának érvényesítésére, amely az afrikai törzsi világba, egy erdőszélre helyezi el Sarastro Nap-birodalmát.

Decca-Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.