Lemez

Nada Surf: You Know Who You Are

Zene

Kisebbfajta rejtély, hogy a Nada Surf miért nem ért el akkora sikereket, mint a hasonszőrű Death Cab For Cutie, miközben Matthew Cawséké a szimpatikusabb alternatív rockzenekar. Az ok talán abban rejlik, hogy a Nada Surföt viszonylag hamar ejtette a nagykiadó, így maradt a keményen dolgozó kiscsapatok ligája – alacsony slágerlistás helyezésekkel, viszont jó kritikákkal és nem túl nagy létszámú, ám annál szilárdabb rajongói maggal. Az enyhén 9/11-es hangulatú borítót villantó You Know Who You Are a hetedik albumuk a sorban – úgy tűnik, a Neil Tennant stílusát megidéző Caws és kollégái az olimpiai években szeretnek sorlemezt kiadni. Fontos megjegyezni még, hogy a Nada Surf immáron négytagú együttes, és a Guided By Voicestól érkező Doug Gillard a dalszerzésből is aktívan kivette a részét. Törvényszerű ugyanakkor, hogy akadjon egy-két gyengébb darab is, például az újrakezdésről szájbarágósan éneklő Out of the Dark és a szintén a pozitivitást zengő Victory’s Yours, de összességében továbbra sem lehet panaszunk a derék New York-iakra. A You Know Who You Are-t nyugodt szívvel oda lehet rakni a digitális polcon a korábbi albumok mellé, hiszen most is kapunk jó pár gyöngyszemet, többek között a vicces értekezletes klippel megküldött Cold To See Cleart, a jó kis rockos riffet tartalmazó New Birdöt, a zeneileg Tom Pettyt idéző Rushingot és a csúcspontnak tekinthető Gold Soundst. A 2020-as tokiói olimpiáig simán kihúzzuk ezzel az albummal.

Barsuk, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.