Lemez

Nada Surf: You Know Who You Are

Zene

Kisebbfajta rejtély, hogy a Nada Surf miért nem ért el akkora sikereket, mint a hasonszőrű Death Cab For Cutie, miközben Matthew Cawséké a szimpatikusabb alternatív rockzenekar. Az ok talán abban rejlik, hogy a Nada Surföt viszonylag hamar ejtette a nagykiadó, így maradt a keményen dolgozó kiscsapatok ligája – alacsony slágerlistás helyezésekkel, viszont jó kritikákkal és nem túl nagy létszámú, ám annál szilárdabb rajongói maggal. Az enyhén 9/11-es hangulatú borítót villantó You Know Who You Are a hetedik albumuk a sorban – úgy tűnik, a Neil Tennant stílusát megidéző Caws és kollégái az olimpiai években szeretnek sorlemezt kiadni. Fontos megjegyezni még, hogy a Nada Surf immáron négytagú együttes, és a Guided By Voicestól érkező Doug Gillard a dalszerzésből is aktívan kivette a részét. Törvényszerű ugyanakkor, hogy akadjon egy-két gyengébb darab is, például az újrakezdésről szájbarágósan éneklő Out of the Dark és a szintén a pozitivitást zengő Victory’s Yours, de összességében továbbra sem lehet panaszunk a derék New York-iakra. A You Know Who You Are-t nyugodt szívvel oda lehet rakni a digitális polcon a korábbi albumok mellé, hiszen most is kapunk jó pár gyöngyszemet, többek között a vicces értekezletes klippel megküldött Cold To See Cleart, a jó kis rockos riffet tartalmazó New Birdöt, a zeneileg Tom Pettyt idéző Rushingot és a csúcspontnak tekinthető Gold Soundst. A 2020-as tokiói olimpiáig simán kihúzzuk ezzel az albummal.

Barsuk, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.