mi a kotta?

Ne menj ítéletre szolgáddal

  • mi a kotta
  • 2012. április 9.

Zene

A 143. zsoltár fenti szavaival indul Johann Sebastian Bach egyik legcsodálatosabb kantátája, a 105-ös sorszámú, amely lipcsei működésének első esztendejében, egészen pontosan 1723. július 25-én hangzott fel legelőször - míg a számunkra legközelebb a Budapesti Fesztiválzenekar három koncertjén válik majd elérhetővé (Nemzeti Hangversenyterem, március 10. és 12., háromnegyed nyolc, ill. 11., fél négy).

Különlegesnek ígérkezik ez a háromszori s mégis egylényegű program, hiszen a barokk és egyáltalán a keresztény művészet tán legmagasztosabb lélekábrázolásával gyönyörködtető kantáta (a tavaly elhunyt nagy Bach-szakértő, Alfred Dürr véleményét visszhangozzák szavaink) nyomában Anton Bruckner VII. szimfóniája hangzik majd fel Fischer Iván vezényletével. A gyakorta a "Lírai" melléknévvel emlegetett grandiózus szimfónia a nagybetűs Isten helyett egészen más alakokat idézhet elénk: a mű dedikáltját, a hóbortos II. Lajos bajor királyt s persze a híres Adagio tételben elsiratott Richard Wagnert. S mert a történelemszennyezés a nagy műalkotásokat sem kíméli, hát akár még Adolf Hitler is az eszünkbe juthat az említett tétel hallatán, elvégre annak heroikus gyászzenéje nemcsak a sztálingrádi vereség bejelentését vezette fel a német rádióban, de Hitler halálhírét is.

A zene, a történelem és a diktatúra viszonyáról persze más mű is mesélhet nekünk ezen a héten: mondjuk Sosztakovics 8. vonósnégyese, amely a Keller Kvartettkeddi koncertjét nyitja majd (Concerto Zeneház, március 13., hét óra). "A fasizmus és a háború áldozatainak" - szól a vonósnégyes ajánlása, amelyet Sosztakovics Drezdában, az Öt nap, öt éjszaka című szovjet-keletnémet háborús film zeneszerzői munkálkodása közepette komponált. (Heti illusztrációnk tévésmaci remélt örömére e filmből lett kikölcsönözve.) Csakhogy ezt az 1960-as ajánlást különféleképpen, ám egyként kódolt tartalmúnak értelmezték a sokat félt szovjet zeneszerző meghittjei. Lánya, Galina szerint a szovjet hatóságok kényszerítették ki e megfogalmazást, fia, Makszim szerint az ajánlás rejtett értelme minden totalitárius rendszer áldozataira kiterjedt, míg a jó barát, Lev Lebegyinszkij úgy emlékezett, hogy Sosztakovics voltaképp saját sírfeliratának szánta ezt a kvartettjét. Itt említjük meg, hogy három nappal Kellerék koncertjét követően ugyanott az Auer Vonósnégyes játssza majd Sosztakovics egy másik alkotását: a formalizmus vádja elől menekülő zeneszerző 1946-os, ugyancsak rejtett ellenállást sejtető 3. vonósnégyesét (Concerto Zeneház, március 16., hét óra).

S a végére hagytuk az elkövetkező napok nyilvánvaló főeseményét, Grigorij Szokolov immár hagyományos, de éppen nem megszokott, jelzőkkel nemigen terhelhető szólóestjét A Zongora sorozatában (Nemzeti Hangversenyterem, március 14., fél nyolc). Az enigmatikus, de legalábbis kiismerhetetlen művész ez alkalommal Rameau, Mozart és Brahms darabjait játssza majd alighanem most is pazarló bőkezűséggel ajándékozott ráadásszámai előtt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.