mi a kotta?

Nem annyira mikro

  • mi a kotta
  • 2018. június 24.

Zene

„Beethoven hegedűversenye fiatalkoromban egyet jelentett a komolyzene fogalmával…” – írta visszaemlékezéseiben Yehudi Menuhin, és ebben a megállapításban csak igen kis mértékű túlzás rejlik. A D-dúr hegedűverseny legalább egy bő évszázadon át valóban a komolyzenei repertoár kultikus tisztelettel övezett darabja volt: a hegedűsök legfőbb mércéje és próbaköve, amely felette állt minden más versenyműnek. „Concerto par Clemenza pour Clement” – sütött el egy többnyelvű szóviccet e kompozíciójának ajánlásával Beethoven, aki 1806 decemberében a számára oly sok értékes szolgálatot tévő Franz Clement, a Theater an der Wien koncertmestere és zenei igazgatója akadémiájára, vagyis előadói estjére kedveskedett Hegedűversenyével. Clement nyomában azután nagy hegedűsök hosszú sora tömjénezett e mű oltárán, amelynek kedveltségét még az a tény sem csökkenti, hogy a szólista számára előadása jóval nehezebb, mint amilyennek hangzik. Most szombaton Baráti Kristóf veszi majd vonója alá a D-dúr hegedűversenyt, méghozzá egy olyan koncerten, amelyen, ha minden igaz, a MÁV Szimfonikus Zenekar munkáját is ő maga fogja igazítani (Olasz Intézet, május 26., tizenegy óra).

A 20. század második felében azután jócskán kibővült és átalakult a komolyzene fogalma, ahogyan azt Ligeti György Öninterjújának pár mondata is érzékelteti: „Az 1966 óta írott műveimben […] és még következetesebben az 1968 óta keletkezett darabokban elkezdtem kivilágosítani a sűrű polifon hálókat: bár az egyes szólamok többé-kevésbé továbbra is az észlelési küszöb alatt maradnak, olykor már a közvetlenül észlelhető tartományban is megjelennek zenei alakzatok. Ennek a kivilágosodott, már nem homályos-festői, inkább transzparens-rajzos mikropolifóniának jellemző példája […] az 1969–70-ben komponált Kamarakoncert 13 hangszerre. Azt mondhatnám, hogy ezekben a darabokban a mikropolifónia már nem annyira »mikro«, a zene faktúrája a még nem észlelhető és az alakzatként észlelhető zenei momentumok közötti határvonalon egyensúlyoz.” E legilletékesebb jellemzés találó voltáról hétfőn győződhetünk meg, amikor is első hangversenyét adja majd a – Concerto Budapest tagjaiból és vendégeiből alakult – Ligeti Ensemble (BMC, május 28., fél nyolc). A többek közt Keller András, Csalog Gábor és Klenyán Csaba játékát is ígérő este programján pedig, az emlegetett Kamarakoncert mellett, Stravinsky- és Kurtág-művek is szerepelnek majd.

Múlt heti ajánlónk fürtös csodagyermeke, Mendelssohn az elkövetkező napokban egy kvartett és egy trió számára kínál hálás játszanivalót. Fülei Balázs Auer Triója egyenesen nyolcszemköztöt rendez majd Mendelssohnnal, a mester c-moll és d-moll trióját megszólaltatva, valamint Hegedűs D. Gézát is bekapcsolva a koncert menetébe (BMC, május 31., hét óra). A berlini székhelyű Artemis Quartet (képünkön) pedig Mendelssohn 3. (D-dúr) vonósnégyesével fog nekivágni a zeneakadémiai koncertjének, melynek kiadós programján lesz még egy Schumann- és egy Sosztakovics-kvartett is (Solti Terem, május 26., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.