Lemez

Arctic Monkeys: Tranquility Base Hotel & Casino

Zene

Négy éve rettenetesen gyenge koncertet adtak a VOLT Fesztiválon (a Budapest Parkban másnap fellépő Pet Shop Boys ezerszer szórakoztatóbbnak bizonyult), de aztán a tavalyelőtti szigetes The Last Shadow Puppets buli láttán az lehetett az érzésünk, hogy Alex Turner frontember visszatalált a helyes vágányra, és élvezi a zenélést. Ezért is várták sokan izgatottan az Arctic Monkeys hatodik albumát, ami különösebb csinnadratta és felvezető kislemez nélkül érkezett most meg, és totális pálfordulásról tanúskodik. Mindegyik dal lassú (na jó, van egy-két középtempós is), és nyoma sincs a húzós gitárslágereknek. Turner az összes számot zongorán írta Los Angeles-i otthonában, és egy totális Amerika „flasht” kapunk: van itt Las Vegas, kaszinó, sport, Hollywood, meg egy csomó sci-fi hatás. A nyitó Star Treatmentben azt énekli a frontember, hogy „még sosem láttad a Szárnyas fejvadászt?”, a Tranquility Base pedig nem más, mint a Holdra szállás helyszíne. A 32 évesen is kölyök­arcú Alexre zeneileg ezúttal olyan elődök hatottak, mint Serge Gainsbourg, Dion és A szamuráj című Delon-film soundtrackje, de van itt más is: a World’s First Ever Monster Truck Front Flip vitathatatlanul a ­Beach Boys örökségét viseli magán, míg a Golden Trunks pszichedelikus billentyűhangjaiért az évezredforduló környéki R.E.M.-ig kell visszamenni. Turner az évek során sokat fejlődött szövegíróként, viszont a sokszor bonós jelleggel túlerőltetett falzett hangokért már kevésbé lehet dicsérni, és a zene is sok kívánnivalót hagy maga után. A Tranquility Base Hotel & Casino tulajdonképpen nem feltétlenül rossz lemez, hanem unalmas – hiába a sok apró zenei finomság, ha maguk a dalok, dallamok felejthetők. Ez a kiadvány szólólemeznek sokkal inkább elment volna, azon pedig majd ne csodálkozzunk, ha a Szigeten az új dalok előadása közben fokozottan megnő a söröspultok forgalma.

Domino, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.