Lemez

Arctic Monkeys: Tranquility Base Hotel & Casino

Zene

Négy éve rettenetesen gyenge koncertet adtak a VOLT Fesztiválon (a Budapest Parkban másnap fellépő Pet Shop Boys ezerszer szórakoztatóbbnak bizonyult), de aztán a tavalyelőtti szigetes The Last Shadow Puppets buli láttán az lehetett az érzésünk, hogy Alex Turner frontember visszatalált a helyes vágányra, és élvezi a zenélést. Ezért is várták sokan izgatottan az Arctic Monkeys hatodik albumát, ami különösebb csinnadratta és felvezető kislemez nélkül érkezett most meg, és totális pálfordulásról tanúskodik. Mindegyik dal lassú (na jó, van egy-két középtempós is), és nyoma sincs a húzós gitárslágereknek. Turner az összes számot zongorán írta Los Angeles-i otthonában, és egy totális Amerika „flasht” kapunk: van itt Las Vegas, kaszinó, sport, Hollywood, meg egy csomó sci-fi hatás. A nyitó Star Treatmentben azt énekli a frontember, hogy „még sosem láttad a Szárnyas fejvadászt?”, a Tranquility Base pedig nem más, mint a Holdra szállás helyszíne. A 32 évesen is kölyök­arcú Alexre zeneileg ezúttal olyan elődök hatottak, mint Serge Gainsbourg, Dion és A szamuráj című Delon-film soundtrackje, de van itt más is: a World’s First Ever Monster Truck Front Flip vitathatatlanul a ­Beach Boys örökségét viseli magán, míg a Golden Trunks pszichedelikus billentyűhangjaiért az évezredforduló környéki R.E.M.-ig kell visszamenni. Turner az évek során sokat fejlődött szövegíróként, viszont a sokszor bonós jelleggel túlerőltetett falzett hangokért már kevésbé lehet dicsérni, és a zene is sok kívánnivalót hagy maga után. A Tranquility Base Hotel & Casino tulajdonképpen nem feltétlenül rossz lemez, hanem unalmas – hiába a sok apró zenei finomság, ha maguk a dalok, dallamok felejthetők. Ez a kiadvány szólólemeznek sokkal inkább elment volna, azon pedig majd ne csodálkozzunk, ha a Szigeten az új dalok előadása közben fokozottan megnő a söröspultok forgalma.

Domino, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.