Lemez

Arctic Monkeys: Tranquility Base Hotel & Casino

Zene

Négy éve rettenetesen gyenge koncertet adtak a VOLT Fesztiválon (a Budapest Parkban másnap fellépő Pet Shop Boys ezerszer szórakoztatóbbnak bizonyult), de aztán a tavalyelőtti szigetes The Last Shadow Puppets buli láttán az lehetett az érzésünk, hogy Alex Turner frontember visszatalált a helyes vágányra, és élvezi a zenélést. Ezért is várták sokan izgatottan az Arctic Monkeys hatodik albumát, ami különösebb csinnadratta és felvezető kislemez nélkül érkezett most meg, és totális pálfordulásról tanúskodik. Mindegyik dal lassú (na jó, van egy-két középtempós is), és nyoma sincs a húzós gitárslágereknek. Turner az összes számot zongorán írta Los Angeles-i otthonában, és egy totális Amerika „flasht” kapunk: van itt Las Vegas, kaszinó, sport, Hollywood, meg egy csomó sci-fi hatás. A nyitó Star Treatmentben azt énekli a frontember, hogy „még sosem láttad a Szárnyas fejvadászt?”, a Tranquility Base pedig nem más, mint a Holdra szállás helyszíne. A 32 évesen is kölyök­arcú Alexre zeneileg ezúttal olyan elődök hatottak, mint Serge Gainsbourg, Dion és A szamuráj című Delon-film soundtrackje, de van itt más is: a World’s First Ever Monster Truck Front Flip vitathatatlanul a ­Beach Boys örökségét viseli magán, míg a Golden Trunks pszichedelikus billentyűhangjaiért az évezredforduló környéki R.E.M.-ig kell visszamenni. Turner az évek során sokat fejlődött szövegíróként, viszont a sokszor bonós jelleggel túlerőltetett falzett hangokért már kevésbé lehet dicsérni, és a zene is sok kívánnivalót hagy maga után. A Tranquility Base Hotel & Casino tulajdonképpen nem feltétlenül rossz lemez, hanem unalmas – hiába a sok apró zenei finomság, ha maguk a dalok, dallamok felejthetők. Ez a kiadvány szólólemeznek sokkal inkább elment volna, azon pedig majd ne csodálkozzunk, ha a Szigeten az új dalok előadása közben fokozottan megnő a söröspultok forgalma.

Domino, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.