Interjú

„Nem kell egyformának lennünk”

Tóth Árpád kóruskarnagy, zenepedagógus

Zene

Szerteágazó tevékenysége arra a meggyőződésére épül, hogy mindenki tud énekelni. És ezt bizonyítja is. Beszélgettünk a Kodály-módszerről, a Csík-kórusokról és a Kórusok Éjszakájáról is.

Magyar Narancs: A Kisképzőben a kamaszoknak tartottál ének­órát, kultúrtörténet-órát, manapság pedig kórusfoglalkozást. Nehéz velük?

Tóth Árpád: A zene, az éneklés a kultúránk része, és a zenéhez alkotólag legkönnyebben az éneklésen keresztül lehet eljutni. Mindegy, hol tart valaki – nagy a szórás a gyerekek között, az általános iskolai énekórákról van, aki szuper képességekkel jön ki, más meg nullával, de az a lényeg, hogy közös nevezőre jussunk. Szeretek új dalokat tanítani, nem építek közvetlenül a gyerekek előzetes tudására, pont a korosztály sajátosságai miatt, és igyekszem egy picit lazább hangot megütni velük.

MN: Kell-e igazodni az ő korosztálybeli ízlésükhöz?

TÁ: Az első egy-két órát általában gospelekkel vagy valamilyen könnyedebb műfajjal kezdem, de sosem popzenével. Utána viszont elkezdek majdnem pontosan kronologikusan haladni, tehát vidám középkori világi dalokkal és cantigákkal, amelyek jó ritmikusak, könnyű velük azonosulni, és utána kis időbeni csavarral átmegyek a gregoriánra. Ehhez kell persze a személyiségem is, de szerintem, ha valaki élvezi, amit csinál, az átjön, mert ha nem, akkor zölden világít a feje. Nyilván van néhány technikai részlet is: milyen hangszeren kíséred, milyen hangnemben énekelteted, hogyan hozod ki egy dal ritmikusságát.

MN: A Kisképzőben mindenkit arra buzdítanak, hogy legyen egyéniség, ne másokat próbáljon követni – a közös éneklés pont nem ilyen. Ha van ellenállás, azzal mit kezdesz?

TÁ: A tanárkollégáimmal állandóan felmerülő kérdés ez: hogyan lehet két ilyen ellentétes irányba terelgetni a gyerekeket egyszerre? Nagyon jó élmény, hogy a művész tanárok is azt mondják, pont ez a lényeg, hogy mindkét típusú tevékenységben otthon tudjon lenni a diák. Az ő nagyon egyéni tanítványaiknak is szükségük van olyan élményre, amikor egyek a sok közül. Nem klónokat nevelünk, a kórusban nyugodtan kiadhatod a saját hangodat, annak is van egy sajátos esztétikája.

MN: Tizenkét évig tanítottál a Kecskeméti Kodály Intézetben. Milyen tárgyakat?

TÁ: Énekes kamarazenét – vocal ensemble-t –, karvezetést, kórusirodalmat, középiskolai módszertant, néha szolfézst és zeneelméletet, továbbá évekig vezettem az intézeti kórust is.

MN: Tehát minden éneklésközpontú volt.

TÁ: A Kodály Intézet mindig eleve éneklésközpontú volt. És zenepedagógia-központú is – most azonban változott a hangsúly, inkább az előadó-művészet, a kon­certek és az egyházzene felé fordul a vezetés; ezzel nem tudtam egyetérteni. Hiszen a legkiválóbb művészek mindig zenepedagógusok is voltak. Békésen váltunk el, máig van kapcsolatom a kollégákkal és egyes hallgatókkal. Már egy ideje a Partiumi Keresztény Egyetemen vagyok főállásban, vagyis hétfőn-kedden Nagyváradon tanítok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."