Interjú

„Nem kell egyformának lennünk”

Tóth Árpád kóruskarnagy, zenepedagógus

Zene

Szerteágazó tevékenysége arra a meggyőződésére épül, hogy mindenki tud énekelni. És ezt bizonyítja is. Beszélgettünk a Kodály-módszerről, a Csík-kórusokról és a Kórusok Éjszakájáról is.

Magyar Narancs: A Kisképzőben a kamaszoknak tartottál ének­órát, kultúrtörténet-órát, manapság pedig kórusfoglalkozást. Nehéz velük?

Tóth Árpád: A zene, az éneklés a kultúránk része, és a zenéhez alkotólag legkönnyebben az éneklésen keresztül lehet eljutni. Mindegy, hol tart valaki – nagy a szórás a gyerekek között, az általános iskolai énekórákról van, aki szuper képességekkel jön ki, más meg nullával, de az a lényeg, hogy közös nevezőre jussunk. Szeretek új dalokat tanítani, nem építek közvetlenül a gyerekek előzetes tudására, pont a korosztály sajátosságai miatt, és igyekszem egy picit lazább hangot megütni velük.

MN: Kell-e igazodni az ő korosztálybeli ízlésükhöz?

TÁ: Az első egy-két órát általában gospelekkel vagy valamilyen könnyedebb műfajjal kezdem, de sosem popzenével. Utána viszont elkezdek majdnem pontosan kronologikusan haladni, tehát vidám középkori világi dalokkal és cantigákkal, amelyek jó ritmikusak, könnyű velük azonosulni, és utána kis időbeni csavarral átmegyek a gregoriánra. Ehhez kell persze a személyiségem is, de szerintem, ha valaki élvezi, amit csinál, az átjön, mert ha nem, akkor zölden világít a feje. Nyilván van néhány technikai részlet is: milyen hangszeren kíséred, milyen hangnemben énekelteted, hogyan hozod ki egy dal ritmikusságát.

MN: A Kisképzőben mindenkit arra buzdítanak, hogy legyen egyéniség, ne másokat próbáljon követni – a közös éneklés pont nem ilyen. Ha van ellenállás, azzal mit kezdesz?

TÁ: A tanárkollégáimmal állandóan felmerülő kérdés ez: hogyan lehet két ilyen ellentétes irányba terelgetni a gyerekeket egyszerre? Nagyon jó élmény, hogy a művész tanárok is azt mondják, pont ez a lényeg, hogy mindkét típusú tevékenységben otthon tudjon lenni a diák. Az ő nagyon egyéni tanítványaiknak is szükségük van olyan élményre, amikor egyek a sok közül. Nem klónokat nevelünk, a kórusban nyugodtan kiadhatod a saját hangodat, annak is van egy sajátos esztétikája.

MN: Tizenkét évig tanítottál a Kecskeméti Kodály Intézetben. Milyen tárgyakat?

TÁ: Énekes kamarazenét – vocal ensemble-t –, karvezetést, kórusirodalmat, középiskolai módszertant, néha szolfézst és zeneelméletet, továbbá évekig vezettem az intézeti kórust is.

MN: Tehát minden éneklésközpontú volt.

TÁ: A Kodály Intézet mindig eleve éneklésközpontú volt. És zenepedagógia-központú is – most azonban változott a hangsúly, inkább az előadó-művészet, a kon­certek és az egyházzene felé fordul a vezetés; ezzel nem tudtam egyetérteni. Hiszen a legkiválóbb művészek mindig zenepedagógusok is voltak. Békésen váltunk el, máig van kapcsolatom a kollégákkal és egyes hallgatókkal. Már egy ideje a Partiumi Keresztény Egyetemen vagyok főállásban, vagyis hétfőn-kedden Nagyváradon tanítok.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.

Elveszett eszmények

  • Bretter Zoltán

Tudtuk, nem tudtuk, az elmúlt több mint kétszáz évben a következő gondolat szabta meg életünket: „A felvilágosodás az ember kilábalása maga okozta kiskorúságából. Kiskorúság az arra való képtelenség, hogy valaki mások vezetése nélkül gondolkodjék. Magunk okozta ez a kiskorúság, ha oka nem értelmünk fogyatékosságában, hanem az abbeli elhatározás és bátorság hiányában van, hogy mások vezetése nélkül éljünk vele. Sapere aude! Merj a magad értelmére támaszkodni! – ez tehát a felvilágosodás jelmondata.” (Immanuel Kant: Válasz a kérdésre: mi a felvilá­gosodás?)

Nem lehetetlen lekerülni az amerikai szankciós listáról, de bajos lesz a Rogán elleni szankció visszavonatása

Egy nappal azután, hogy az Egyesült Államok szank­ciós listára helyezte Rogán Antalt, a Miniszterelnöki Kabinetiroda miniszterét, a magyar kormány sajtója „David Pressman kicsinyes bosszújaként” igyekezett beállítani a történteket. Lázár János miniszter egye­nesen megfenyegette a nagykövetet: a későbbiekben „kerülje el ezt az országot”.

Hatvan, hetven, nyolcvan, száz puszta

Az autoriter rendszerek kiépülésének egyik legbiztosabb jele, hogy a vezető mellől lassan eltűnnek az egykori harcostársak. Ez általában az autoriter vezető hatalmának megszilárdulásával és korlátlanságának növekedésével egy időben történik. Helyüket a klán tagjai veszik át.