Lemez

Nem mind arany, de majdnem

Foo Fighters: Concrete and Gold

Zene

Felsorolni is nehéz, hogy mi minden történt a Foo Fightersszel azóta, hogy három évvel ezelőtt megjelent legutóbbi albumuk, a Sonic Highways.

Néhány lényegesebb tudnivaló: 2015-ben ők voltak az utolsók, akik felléptek David Letterman műsorában, nem sokkal később Dave Grohl a lábát törte Svédországban a színpadon, így le kellett mondaniuk pár koncertet, köztük a Wembley- és Glastonbury-bulikat. A frontember végül egy trónon ülve folytatta a turnét, amelynek befejeztével súlyos depresszióba esett. Meglepő módon kibérelt magának egy házat nem messze a saját házától, ahol egy szál alsógatyában nekilátott a dalszerzésnek, és szerencsére elkezdtek dőlni az ötletek.

Az eredeti terv az volt, hogy a FF az új dalokat élőben rögzíti a Hollywood Bowlban 20 ezer néző előtt, de ez meghiúsult. Végül szokványos körülmények között vették fel az EastWest stúdióban, ahol annyi zenész megfordult, hogy a munkálatok gyakran lakomákba torkollottak (Grohl saját bevallása szerint egyszer negyven emberre grillezett az udvaron), és persze a vendégek közül jó páran fel is kerültek a Concrete and Goldra. Paul McCartney és Alison Mosshart (The Kills, The Dead Weather) jelenléte talán kevésbé meglepő, az viszont annál inkább, hogy itt van Justin Timberlake, Shawn Stockman (Boyz II Men) és a smooth jazz szaxofonos Dave Koz, a producer pedig az a Greg Kurstin (Adele, Pink, Beyoncé), aki eddig még nem igazán dolgozott rockzenekarral. Szóval volt itt baljós előjel bőven, ráadásul Grohlék nemrég közösen előadták a Never Gonna Give You Upot Rick Astley-vel, de mindez szerencsére nem lett rossz hatással az új dalokra.

A Concrete and Gold szövegeit részben az amerikai elnökválasztás ihlette (Grohlnak három gyereke van, és aggódik a jövőjükért), a zenére pedig ősi klasszikusok voltak a leginkább hatással, elsősorban a Beatles, a Pink Floyd és a Led Zeppelin. Taylor Hawkins dobos szerint ez az eddigi legpszichedelikusabb lemezük, míg Grohl szerint az egész olyan, mintha a Motörhead eljátszaná a Sgt. Peppert, esetleg a Slayer a Pet Soundsot. Az első kislemeznek választott és vicces klippel megtámogatott Run című számban Grohl időnként grindcore-osan énekli a szöveget, szóval elnyálasodásnak nyoma sincs, de még a Timberlake-et bevető, groove-os Make It Rightban sem. A politikai töltetű The Sky Is a Neighborhood kissé túlzottan ambiciózus, a La Dee Dára viszont semmi panasz nem lehet – ez a dal akár a Physical Graffitin is elfért volna.

„Érzem a fémet a csontjaimban”, énekli Grohl a Dirty Waterben, ami a keménységre és a színpadi balesetére is utal, és ez az a pont, ahol a legkétkedőbb FF-rajongó is megnyugodhat.

A zenekar jó formában van, Grohl továbbra is a rockzene Tom Hankse („mindenki haverja”), a Happy Ever Afterben énekelt „már csak underground szuperhősök vannak” sorért külön jó pont jár neki, de hát abból van már neki bőven. A Concrete and Gold a Foo Fighters legjobb lemeze a 2002-es One By One óta, és ha létezne olyan lista, amelyen a legjobb kilencedik albumok szerepelnek, azon ennek minden bizonnyal elég magas helyezés járna.

RCA/Sony, 2017

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.