Lemez

Nem mind arany, de majdnem

Foo Fighters: Concrete and Gold

Zene

Felsorolni is nehéz, hogy mi minden történt a Foo Fightersszel azóta, hogy három évvel ezelőtt megjelent legutóbbi albumuk, a Sonic Highways.

Néhány lényegesebb tudnivaló: 2015-ben ők voltak az utolsók, akik felléptek David Letterman műsorában, nem sokkal később Dave Grohl a lábát törte Svédországban a színpadon, így le kellett mondaniuk pár koncertet, köztük a Wembley- és Glastonbury-bulikat. A frontember végül egy trónon ülve folytatta a turnét, amelynek befejeztével súlyos depresszióba esett. Meglepő módon kibérelt magának egy házat nem messze a saját házától, ahol egy szál alsógatyában nekilátott a dalszerzésnek, és szerencsére elkezdtek dőlni az ötletek.

Az eredeti terv az volt, hogy a FF az új dalokat élőben rögzíti a Hollywood Bowlban 20 ezer néző előtt, de ez meghiúsult. Végül szokványos körülmények között vették fel az EastWest stúdióban, ahol annyi zenész megfordult, hogy a munkálatok gyakran lakomákba torkollottak (Grohl saját bevallása szerint egyszer negyven emberre grillezett az udvaron), és persze a vendégek közül jó páran fel is kerültek a Concrete and Goldra. Paul McCartney és Alison Mosshart (The Kills, The Dead Weather) jelenléte talán kevésbé meglepő, az viszont annál inkább, hogy itt van Justin Timberlake, Shawn Stockman (Boyz II Men) és a smooth jazz szaxofonos Dave Koz, a producer pedig az a Greg Kurstin (Adele, Pink, Beyoncé), aki eddig még nem igazán dolgozott rockzenekarral. Szóval volt itt baljós előjel bőven, ráadásul Grohlék nemrég közösen előadták a Never Gonna Give You Upot Rick Astley-vel, de mindez szerencsére nem lett rossz hatással az új dalokra.

A Concrete and Gold szövegeit részben az amerikai elnökválasztás ihlette (Grohlnak három gyereke van, és aggódik a jövőjükért), a zenére pedig ősi klasszikusok voltak a leginkább hatással, elsősorban a Beatles, a Pink Floyd és a Led Zeppelin. Taylor Hawkins dobos szerint ez az eddigi legpszichedelikusabb lemezük, míg Grohl szerint az egész olyan, mintha a Motörhead eljátszaná a Sgt. Peppert, esetleg a Slayer a Pet Soundsot. Az első kislemeznek választott és vicces klippel megtámogatott Run című számban Grohl időnként grindcore-osan énekli a szöveget, szóval elnyálasodásnak nyoma sincs, de még a Timberlake-et bevető, groove-os Make It Rightban sem. A politikai töltetű The Sky Is a Neighborhood kissé túlzottan ambiciózus, a La Dee Dára viszont semmi panasz nem lehet – ez a dal akár a Physical Graffitin is elfért volna.

„Érzem a fémet a csontjaimban”, énekli Grohl a Dirty Waterben, ami a keménységre és a színpadi balesetére is utal, és ez az a pont, ahol a legkétkedőbb FF-rajongó is megnyugodhat.

A zenekar jó formában van, Grohl továbbra is a rockzene Tom Hankse („mindenki haverja”), a Happy Ever Afterben énekelt „már csak underground szuperhősök vannak” sorért külön jó pont jár neki, de hát abból van már neki bőven. A Concrete and Gold a Foo Fighters legjobb lemeze a 2002-es One By One óta, és ha létezne olyan lista, amelyen a legjobb kilencedik albumok szerepelnek, azon ennek minden bizonnyal elég magas helyezés járna.

RCA/Sony, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.