Névmágia - Andreas Fogarasi: Információ (képzőművészet)

Zene

Az Ernst Múzeumban látható kiállítás gerincét Fogarasi Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című videoinstallációja alkotja, amely a tavalyi Velencei Biennálén elnyerte a legjobb nemzeti pavilonnak járó, kinézetre eléggé bumfordi Arany Oroszlán díjat. A nemcsak a szűkebb szakmát megosztó, nagyobbrészt negatív kritikával fogadott művet a kiállítás kurátora beágyazta a Bécsben született, magyarul kiválóan beszélő s Magyarországon is alkotó/kurátorkodó fiatal művész korábbi munkáiba, mintegy tágabb értelmezési keretet és eddig nem ismert háttér-információt kínálva a művelődési házak mai, kulturális státusára és társadalmi terére reflektáló munkának.

Az Ernst Múzeumban látható kiállítás gerincét Fogarasi Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című videoinstallációja alkotja, amely a tavalyi Velencei Biennálén elnyerte a legjobb nemzeti pavilonnak járó, kinézetre eléggé bumfordi Arany Oroszlán díjat. A nemcsak a szűkebb szakmát megosztó, nagyobbrészt negatív kritikával fogadott művet a kiállítás kurátora beágyazta a Bécsben született, magyarul kiválóan beszélő s Magyarországon is alkotó/kurátorkodó fiatal művész korábbi munkáiba, mintegy tágabb értelmezési keretet és eddig nem ismert háttér-információt kínálva a művelődési házak mai, kulturális státusára és társadalmi terére reflektáló munkának.

A vizuális társadalmi tér része a reklám, a különböző termékeket jelző márkák és logók megjelenése a köztérben. A Public Brands - German Cities (2005) című videomunka azt vizsgálja, hogy a fogyaszthatóság és könnyen felismerhetőség érdekében hogyan annektálják a német városok a márkajelzéseket, hogyan olvad össze egy város neve a hozzá kapcsolt logóval, míg a Düsseldorf Sights (2007) a várostérképeken jelzett kulturális ikonokat, a marketing céljából leegyszerűsített jeleket (múzeum, színház) emeli ki a kontextusból. Az alig látható, aprócska pöttyök egy üres lapon akár mint színes-mintás légypiszkok jelennek meg - példázva ezzel a művészet társadalmi nyilvánosságban elfoglalt helyzetét. Hasonló konceptuális játékosság jelenik meg azon a fehér lapon, melyen a művész nevének postai levelekről összegyűjtött elírt/rontott változatai szerepelnek, kezdve az olyan egyszerű elírásoktól, mint a Fogavasi egészen a Fuggerandi vagy Vogeraschy névváltozatokig (1993/95). A név ebben az esetben úgy viselkedik, mint a márkajel vagy mint a piaci termék, mint egy olyan, információt hordozó jelsorozat, amely még rontott állapotban is dekódolható és felismerhető. Míg a kulturális identifikációt a márkaépítéssel összekötő, ezek kapcsolatát a középpontba helyező munkák könnyen befogadhatóak, nem mondható el ugyanez azokról a "kutatásokról", melyek egyrészt a francia kommunista párt 1970-ben épült párizsi központjának újrahasznosítását övező vitákkal és kérdésekkel (Displaying a Left, 2001), illetve az egyes autógyárak körül kialakuló városok - például a Ladát előállító orosz Togliatti vagy a Volkswagent összeszerelő Wolfsburg - problémáival (Süden, 2005) foglalkoznak, feltehetően az imázsképzés és -változás szempontjából. Persze ez egyáltalán nem biztos, mert a szeszélyesen kiragadott részletek nem tartanak egyetlen értelmezési irányba, nem nyújtanak fogódzókat, nem vezetnek sehová. Nem mások, mint költői szösszenetek, az érdeklődést esetleg felkeltő információmorzsák.

Hasonló problémák merülnek fel a Velencei Biennálén díjazott munkával kapcsolatban is. A "téma" hat budapesti művelődési ház - a Magyar Könyvnyomdászok és Betűvetők Segélyező Egylete által 1907-ben épített szecessziós bérház alsó szintjén található Gutenberg Művelődési Központ, az ötvenes évek elején emelt MOM Művelődési Ház és a mára már elhagyatott mátyásföldi Ikarus, az 1975-ben épített "budai Művelődési Központ és a kőbányai Pataky, továbbá egy budafoki bevásárlóközpont mellett a korábbi, lebontott művelődési házat 2004-ben kiváltó épület. Az Ernst Múzeumban ötöt közülük az eredeti, Velencében kiállított doboztérben, míg egyet egy kivetítőn láthatunk. A fekete dobozokban, ezekben a speciális mini vetítőkben az épületek kapcsán készült öt-tíz perces filmek peregnek, néhol az eredeti helyszínen felvett háttérzajokkal keveredve. A filmeken szinte nem történik semmi, néha feltűnik egy ember, egy jógázó csoport, egy bábelőadás. Néha viszszafelé peregnek a filmkockák, máskor nem, hol van értelmező felirat, hol nincs, néha angolul is beszélnek, s az egyik filmben fél perc erejéig megszólal az Európa Kiadó is. A videókban nem találkozunk a művelődési házak mai helyzetére reflektáló kérdésekkel, például, hogy a rendszerváltozással létrejött új típusú városi környezet (a plázavilág) milyen módon változtatta meg a helyi közösségek szokásait, hogy mi ma és van-e egyáltalán szerepük és létjogosultságuk ezeknek a közösségi tereknek - azon kívül, hogy mint látjuk, helyet adnak ufókluboknak vagy bélyeggyűjtő szakköröknek. Nem egy szociológiai kutatás lenyomatát, nem politikai-aktivista és kritikai állásfoglalást, hanem állóképekbe dermedt szépelgő/lírai beállításokat láthatunk. Az állítások hiánya, a gyakran üres és semmitmondó képek nem terelnek egyetlen olvasat felé sem - így aztán könnyen felháborodhattak az adott művelődési házak vezetői, nehezményezve, hogy intézményeik rossz (koszos, elhanyagolt) színben tűnnek fel. A házak külső környezetét és enteriőrjeit bemutató képek nem hordoznak új információt, azaz nem jutunk eleddig ismeretlen tényeken alapuló új tudáshoz, legfeljebb felvillannak egymással össze nem kapcsolódó részletek - bár ez utóbbi kimeríti az információ újlatin nyelvekben használt, eredeti jelentését. A művek lassú, vizuális költemények, melyeknek visszafogottsága és hangulata vagy bejön valakinek, vagy nem.

És sajnos nehéz elhessegetni azt a gondolatot, hogy Fogarasi divatos, általában a lokális helyzetre reflektáló képzőművészeti témák (kulturális önazonosság, városszociológia, intézménykritika, a kultúra és a kollektív emlékezet viszonya, a köztér problematikája) farvizén evickél a globális elismertség felé. Pedig van a művésznek saját, személyes brandje vagy trade-markja: az Ernst Múzeum nagytermében elhelyezett, semmibe vezető Rámpára (2005) fellépkedve és körbetekintve tisztán felismerhető a fekete dobozterekben, faszobrokban egy igen finom, minimalista szobrászat.

Figyelmébe ajánljuk

„Mi nem ítélkezünk, aki úgy érzi, hogy segít neki ez az ételadomány és rászánja az időt, annak adunk”

2014 óta kéthetente száz-százötven embernek ad főtt ételt és tartós élelmiszert Makón a Heti Betevő, a kezdeményezést önkéntesek mellett pékségek, éttermek, vállalkozók éltetik. Az ételosztásra érkezők főleg idős és rossz körülmények között élő emberek, de az önkéntesek mindenkinek adnak, aki úgy érzi, segít neki az ételadomány. 

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.