Interjú

„Nincs több ingyenbuli”

Keith Harris zenei menedzser

  • Balkányi Nóra
  • 2015. március 6.

Zene

Eladja-e magát a művész egy YouTube-reklámmal, és mi a legnehezebb feladat a menedzsere számára? Az egykor a legendás Motown kiadót is vezető szakemberrel a bécsi Waves Vienna zeneipari konferen­cián beszélgettünk.

„Na, nincs kérdés? Ennyi idősen is van értelme annak, amit mondok?” Keith Harris zenei menedzserek helyzetéről szóló előadása után összesen egy kéz emelkedett bizonytalanul a levegőbe. A naiv kérdés arra vonatkozott, hogy nem vész-e el a zene a pénzcsinálás közben. Harris csípőből válaszolt: „Ezzel kezdtem. Olyan művészt találj magadnak, aki tényleg mocskosul jó.”

Harris szerint tehát minden a tehetséges zenészekkel indul, ezen nem változtatott semmilyen technológiai forradalom. A fizikai hordozók leváltásáról és az online streaming terjedéséről egyszerűen azt gondolja: nem biztos, hogy a fogyasztók készen állnak rá. „A kazetta után a CD érkezett, aztán néhány évig MiniDisc-formával próbálkoztak. De nem jött be. Az iTunes szintén korán jött ki az ezredfordulón. A történelem azt mutatja, hogy az embereknek idő kell ahhoz, hogy komolyan változtassanak a szokásaikon.”

Harris a hetvenes évek elején Angliában kezdett egy kisebb független kiadónál. Innen az EMI-hoz ment, ahol már Elton Johnnal is dolgozott. Ezután jött képbe a soulzene meghatározó kiadója, a detroiti Motown. Harris itt kezdett együttműködni olyan zenészekkel, mint Diana Ross, Smokey Robinson vagy Stevie Wonder. Azt mondja, a legfontosabb, amit a motownos évek alatt megtanult, magától értetődő: tartsd tiszteletben a művészeket, amennyire csak lehetőséged adódik rá. „Bármennyire banálisan hangzik, mindenki elkezdte valahol. Lehet, hogy valaki még ismeretlen, és csak pár éve mozog a szakmában, de neki is jár annyi tisztelet, mint a nehéz­súlyú szupersztárnak. Mind ugyanazokkal a kihívásokkal találkozunk.”

A Motownban végül vezető lett, majd kikötött Wondernél. 1978-ban Los Angelesbe költözött, hogy a zenész cégeit irányítsa. „Már 36 évet nyomtunk le együtt. Ő úgy szokta mondani: több mint a fél életünket. Szóval tényleg együtt nőttünk fel. Épp hat hete nem láttam, furcsa is. Mostanában a fellépések kilencven százalékát visszamondhatjuk. A siker akkor kezdődik, mikor már nincs több ingyenbuli a konyhában.” Harris végül 1982-ben ment vissza az Egyesült Királyságba, saját kiadót alapított, majd elment a szerzői jogokkal és engedélyekkel is foglalkozó PPL-hez. Itt dol­gozik a mai napig. „Nagy különbség van az amerikai és az európai élményeim között. Angliában sokkal jobban működik a személyes kommunikáció. Los Angelesben mindenki fel szeretné magát építeni, és a tiszteletet a távolság jelenti. Itthon közelebb állnak a zenészek a közönségükhöz, Los Angelesben inkább elkerítik magukat.”

 

Mondd, ha béna!

Harris egyszerű úton került a számára meghatározó Motownhoz. Mikor az EMI-nál volt egy kisebb vitája a vezérigazgatóval, fogta magát, és átsétált a legközelebbi irodába. „Kérdeztem, van-e munka, mondták, hogy van. Így kerültem oda. Sosem terveztem. Nem tudom azt mondani a munkával töltött éveimre, hogy »karrier«, anélkül, hogy mosolyognék. Minden véletlenszerűen alakult. Tudtam, hogy zenével szeretnék foglalkozni, aztán követtem az ösztöneimet.”

A ma kezdő menedzsereknek persze ez nem lehet elég tanács. Harris azt mondja, a pályakezdőknek három egyszerű elvet kell követniük. „A jó okokért csináld, tényleg ne a pénzért. Próbálj mindig lelkes lenni, akkor is, ha sokszor utasítanak vissza. Ne legyél negatív, magadba forduló. Ó, és legyél őszinte a művésszel. Ez az egyik legfontosabb és legnehezebb dolog: ha béna, amit csinál, meg kell mondani.” Harris szerint alapvetően nehezebb a dolguk a pályakezdő zenei menedzsereknek, mint neki volt, de vannak elképzelései a szakma jövőjéről. Azt kérdeztük tőle, mit gondol például az olyan folyamatokról, mint amikor hírességeket fizetnek egy-egy zenei fesztiválról (mondjuk, a Los Angeles-i Coachelláról) küldött Instagram-képért vagy Tweetért.

„Ma eleve más nézőpontból kell vizsgálni, hogy mi generál mit – a zene a népszerűséget, vagy a népszerűség a zenét. A fiam is menedzser, ő mesélt nemrég egy sztorit, ami szerintem jól mutatja, milyen paradigmaváltás ment le az iparban. Van egy 15 éves művésze. Videókat nézegetett vele a YouTube-on, tudod, értéket kerestek. Az egyik videóról, amit csak reklámmal együtt lehetett megnézni, azt mondta a srác: hú, ez a csaj nagyon profi lehet. Az én generációm számára az a zenész, aki reklámokban pörgött, eladta magát. Kész, annyi volt. Ma bárki csinálhat zenét, így az egyetlen mód az önérvényesítésre a harmadik fél bevonása. Most a reklám különbözteti meg az amatőröket és a profikat.”

Harris azt mondja, a reklámok, a klipek termékelhelyezései mellett még leginkább az alternatív utak járhatók. „Abban nincs kérdés, hogy a tehetség és a közvetlen kommunikáció működik a legerősebben. A kisebb, intimebb klubkoncertezés felé haladunk. A fizikai jelenlét jobban hat bárminél. Nemcsak az egyének kötődnek külön-külön a zenészekhez, hanem a közönség tagjai is kapcsolódnak egymáshoz. Ez bepörgeti a zenét – és ha jól működik, az egyik legfontosabb erővé válik a teljes iparban.”

A cikk létrejöttében köszönjük a segítséget a Zeneipari Hivatalnak.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.