Interjú

„Nincs több ingyenbuli”

Keith Harris zenei menedzser

  • Balkányi Nóra
  • 2015. március 6.

Zene

Eladja-e magát a művész egy YouTube-reklámmal, és mi a legnehezebb feladat a menedzsere számára? Az egykor a legendás Motown kiadót is vezető szakemberrel a bécsi Waves Vienna zeneipari konferen­cián beszélgettünk.

„Na, nincs kérdés? Ennyi idősen is van értelme annak, amit mondok?” Keith Harris zenei menedzserek helyzetéről szóló előadása után összesen egy kéz emelkedett bizonytalanul a levegőbe. A naiv kérdés arra vonatkozott, hogy nem vész-e el a zene a pénzcsinálás közben. Harris csípőből válaszolt: „Ezzel kezdtem. Olyan művészt találj magadnak, aki tényleg mocskosul jó.”

Harris szerint tehát minden a tehetséges zenészekkel indul, ezen nem változtatott semmilyen technológiai forradalom. A fizikai hordozók leváltásáról és az online streaming terjedéséről egyszerűen azt gondolja: nem biztos, hogy a fogyasztók készen állnak rá. „A kazetta után a CD érkezett, aztán néhány évig MiniDisc-formával próbálkoztak. De nem jött be. Az iTunes szintén korán jött ki az ezredfordulón. A történelem azt mutatja, hogy az embereknek idő kell ahhoz, hogy komolyan változtassanak a szokásaikon.”

Harris a hetvenes évek elején Angliában kezdett egy kisebb független kiadónál. Innen az EMI-hoz ment, ahol már Elton Johnnal is dolgozott. Ezután jött képbe a soulzene meghatározó kiadója, a detroiti Motown. Harris itt kezdett együttműködni olyan zenészekkel, mint Diana Ross, Smokey Robinson vagy Stevie Wonder. Azt mondja, a legfontosabb, amit a motownos évek alatt megtanult, magától értetődő: tartsd tiszteletben a művészeket, amennyire csak lehetőséged adódik rá. „Bármennyire banálisan hangzik, mindenki elkezdte valahol. Lehet, hogy valaki még ismeretlen, és csak pár éve mozog a szakmában, de neki is jár annyi tisztelet, mint a nehéz­súlyú szupersztárnak. Mind ugyanazokkal a kihívásokkal találkozunk.”

A Motownban végül vezető lett, majd kikötött Wondernél. 1978-ban Los Angelesbe költözött, hogy a zenész cégeit irányítsa. „Már 36 évet nyomtunk le együtt. Ő úgy szokta mondani: több mint a fél életünket. Szóval tényleg együtt nőttünk fel. Épp hat hete nem láttam, furcsa is. Mostanában a fellépések kilencven százalékát visszamondhatjuk. A siker akkor kezdődik, mikor már nincs több ingyenbuli a konyhában.” Harris végül 1982-ben ment vissza az Egyesült Királyságba, saját kiadót alapított, majd elment a szerzői jogokkal és engedélyekkel is foglalkozó PPL-hez. Itt dol­gozik a mai napig. „Nagy különbség van az amerikai és az európai élményeim között. Angliában sokkal jobban működik a személyes kommunikáció. Los Angelesben mindenki fel szeretné magát építeni, és a tiszteletet a távolság jelenti. Itthon közelebb állnak a zenészek a közönségükhöz, Los Angelesben inkább elkerítik magukat.”

 

Mondd, ha béna!

Harris egyszerű úton került a számára meghatározó Motownhoz. Mikor az EMI-nál volt egy kisebb vitája a vezérigazgatóval, fogta magát, és átsétált a legközelebbi irodába. „Kérdeztem, van-e munka, mondták, hogy van. Így kerültem oda. Sosem terveztem. Nem tudom azt mondani a munkával töltött éveimre, hogy »karrier«, anélkül, hogy mosolyognék. Minden véletlenszerűen alakult. Tudtam, hogy zenével szeretnék foglalkozni, aztán követtem az ösztöneimet.”

A ma kezdő menedzsereknek persze ez nem lehet elég tanács. Harris azt mondja, a pályakezdőknek három egyszerű elvet kell követniük. „A jó okokért csináld, tényleg ne a pénzért. Próbálj mindig lelkes lenni, akkor is, ha sokszor utasítanak vissza. Ne legyél negatív, magadba forduló. Ó, és legyél őszinte a művésszel. Ez az egyik legfontosabb és legnehezebb dolog: ha béna, amit csinál, meg kell mondani.” Harris szerint alapvetően nehezebb a dolguk a pályakezdő zenei menedzsereknek, mint neki volt, de vannak elképzelései a szakma jövőjéről. Azt kérdeztük tőle, mit gondol például az olyan folyamatokról, mint amikor hírességeket fizetnek egy-egy zenei fesztiválról (mondjuk, a Los Angeles-i Coachelláról) küldött Instagram-képért vagy Tweetért.

„Ma eleve más nézőpontból kell vizsgálni, hogy mi generál mit – a zene a népszerűséget, vagy a népszerűség a zenét. A fiam is menedzser, ő mesélt nemrég egy sztorit, ami szerintem jól mutatja, milyen paradigmaváltás ment le az iparban. Van egy 15 éves művésze. Videókat nézegetett vele a YouTube-on, tudod, értéket kerestek. Az egyik videóról, amit csak reklámmal együtt lehetett megnézni, azt mondta a srác: hú, ez a csaj nagyon profi lehet. Az én generációm számára az a zenész, aki reklámokban pörgött, eladta magát. Kész, annyi volt. Ma bárki csinálhat zenét, így az egyetlen mód az önérvényesítésre a harmadik fél bevonása. Most a reklám különbözteti meg az amatőröket és a profikat.”

Harris azt mondja, a reklámok, a klipek termékelhelyezései mellett még leginkább az alternatív utak járhatók. „Abban nincs kérdés, hogy a tehetség és a közvetlen kommunikáció működik a legerősebben. A kisebb, intimebb klubkoncertezés felé haladunk. A fizikai jelenlét jobban hat bárminél. Nemcsak az egyének kötődnek külön-külön a zenészekhez, hanem a közönség tagjai is kapcsolódnak egymáshoz. Ez bepörgeti a zenét – és ha jól működik, az egyik legfontosabb erővé válik a teljes iparban.”

A cikk létrejöttében köszönjük a segítséget a Zeneipari Hivatalnak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.