Lemez

Lassú vagy gyors ujjakkal

Aphex Twin: Computer Controlled Acoustic Instruments Pt2.

  • Lang Ádám
  • 2015. március 6.

Zene

Aphex Twin tavalyi, nagy csinnadrattával beharangozott, minden újdonságot és tőle elvárható trükközést nélkülöző visszatérése után mindössze négy hónapot kellett várnunk a következő kiadványára.

A tavalyi Syro a különc producer pályájának talán legki­egyensúlyozottabb, legkivált önmaga előtt tisztelgő lemeze lett részletgazdag acid technós, breakbeates témáival, illetve ambientes harmóniáival. A Computer Controlled… azonban inkább azt a fonalat veszi fel, amit Aphex Twin a 2001-es Drukqs zongorás darabjaival kezdett szőni, de rokonítható a Remote Orchestra kísérletével is, amelyben távirányítva instruált énekeseket és vonósokat.

Régi pályatársa, Squarepusher a tavalyi Music For Machines című, japán zenerobotokkal felvett lemezével ugyan beelőzött a témában, viszont míg az egy megalomán technicista kísérlet volt, addig Aphex Twin kellő humorral kezeli a lehetőséget. A vinilverzión például így szól a használati utasítás: „33 or 45” – és tényleg, a rögtön második részként aposztrofált lemez mindkét sztenderd lejátszási sebességgel működik.

A lassabb verzióban egy dzsesszesen hevenyészett, lassú hiphoplemezt kapunk, ami gyorsabb tempóval masszívabb akusztikus breakbeatanyaggá áll össze. A minialbum azonban ezzel a csavarral sem tud túllépni a technikai újdonságból is fakadó ujjgyakorlat-jellegen. Kicsit olyan, mintha átmentünk volna Aphex Twinhez, ő pedig félig ránk figyelve bemutatná, hogy nagyjából mit is tudnak ezek a számítógéppel vezényelt dobok, zongorák és egyéb hangszerek. Jó hallgatni őt, de ez még mindig nem az, amit várnánk tőle.

 

Warp/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?