Lemez

Lassú vagy gyors ujjakkal

Aphex Twin: Computer Controlled Acoustic Instruments Pt2.

  • Lang Ádám
  • 2015. március 6.

Zene

Aphex Twin tavalyi, nagy csinnadrattával beharangozott, minden újdonságot és tőle elvárható trükközést nélkülöző visszatérése után mindössze négy hónapot kellett várnunk a következő kiadványára.

A tavalyi Syro a különc producer pályájának talán legki­egyensúlyozottabb, legkivált önmaga előtt tisztelgő lemeze lett részletgazdag acid technós, breakbeates témáival, illetve ambientes harmóniáival. A Computer Controlled… azonban inkább azt a fonalat veszi fel, amit Aphex Twin a 2001-es Drukqs zongorás darabjaival kezdett szőni, de rokonítható a Remote Orchestra kísérletével is, amelyben távirányítva instruált énekeseket és vonósokat.

Régi pályatársa, Squarepusher a tavalyi Music For Machines című, japán zenerobotokkal felvett lemezével ugyan beelőzött a témában, viszont míg az egy megalomán technicista kísérlet volt, addig Aphex Twin kellő humorral kezeli a lehetőséget. A vinilverzión például így szól a használati utasítás: „33 or 45” – és tényleg, a rögtön második részként aposztrofált lemez mindkét sztenderd lejátszási sebességgel működik.

A lassabb verzióban egy dzsesszesen hevenyészett, lassú hiphoplemezt kapunk, ami gyorsabb tempóval masszívabb akusztikus breakbeatanyaggá áll össze. A minialbum azonban ezzel a csavarral sem tud túllépni a technikai újdonságból is fakadó ujjgyakorlat-jellegen. Kicsit olyan, mintha átmentünk volna Aphex Twinhez, ő pedig félig ránk figyelve bemutatná, hogy nagyjából mit is tudnak ezek a számítógéppel vezényelt dobok, zongorák és egyéb hangszerek. Jó hallgatni őt, de ez még mindig nem az, amit várnánk tőle.

 

Warp/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.