Lemez

Lassú vagy gyors ujjakkal

Aphex Twin: Computer Controlled Acoustic Instruments Pt2.

  • Lang Ádám
  • 2015. március 6.

Zene

Aphex Twin tavalyi, nagy csinnadrattával beharangozott, minden újdonságot és tőle elvárható trükközést nélkülöző visszatérése után mindössze négy hónapot kellett várnunk a következő kiadványára.

A tavalyi Syro a különc producer pályájának talán legki­egyensúlyozottabb, legkivált önmaga előtt tisztelgő lemeze lett részletgazdag acid technós, breakbeates témáival, illetve ambientes harmóniáival. A Computer Controlled… azonban inkább azt a fonalat veszi fel, amit Aphex Twin a 2001-es Drukqs zongorás darabjaival kezdett szőni, de rokonítható a Remote Orchestra kísérletével is, amelyben távirányítva instruált énekeseket és vonósokat.

Régi pályatársa, Squarepusher a tavalyi Music For Machines című, japán zenerobotokkal felvett lemezével ugyan beelőzött a témában, viszont míg az egy megalomán technicista kísérlet volt, addig Aphex Twin kellő humorral kezeli a lehetőséget. A vinilverzión például így szól a használati utasítás: „33 or 45” – és tényleg, a rögtön második részként aposztrofált lemez mindkét sztenderd lejátszási sebességgel működik.

A lassabb verzióban egy dzsesszesen hevenyészett, lassú hiphoplemezt kapunk, ami gyorsabb tempóval masszívabb akusztikus breakbeatanyaggá áll össze. A minialbum azonban ezzel a csavarral sem tud túllépni a technikai újdonságból is fakadó ujjgyakorlat-jellegen. Kicsit olyan, mintha átmentünk volna Aphex Twinhez, ő pedig félig ránk figyelve bemutatná, hogy nagyjából mit is tudnak ezek a számítógéppel vezényelt dobok, zongorák és egyéb hangszerek. Jó hallgatni őt, de ez még mindig nem az, amit várnánk tőle.

 

Warp/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.