Nincs melléduma (Spearhead: Chocolate Supa Highway)

  • 1997. június 5.

Zene

"Olyan lemezt akartam csinálni, amit otthon meg tudok hallgatni Bob Marley, Sly Stone, Curtis Mayfield után - ezeket hallgatom. Nem akartam bumm-durr-puff lemezt készíteni. Csináltam már olyat" - nyilatkozta 1994-ben Michael Franti, amikor indokolnia kellett, miért lett Spearhead néven készített első lemeze, a Home olyan, amilyen. Mármint olyan kellemesen hallgatható ahhoz képest, amilyen felvillanyzó volt a Disposable Heroes Of Hiphoprisy néven 1991-ben kiadott albuma (Hypocrisy Is The Greatest Luxury), nem is beszélve a zajos kezdetről (The Beatnigs, 1988). Most pedig körülbelül ott folytatja, ahol három éve abbahagyta: ha akarod, ellazít, csak duruzsol a háttérben, az is jó egyébként, de ha van energiád figyelni (bogarászni a bolhabetűket), még jobb. Kellemes, intelligens funky rap, néha már-már Snoopra emlékeztetően selymes, mindenféle gengszterizmus nélkül persze.

"Olyan lemezt akartam csinálni, amit otthon meg tudok hallgatni Bob Marley, Sly Stone, Curtis Mayfield után - ezeket hallgatom. Nem akartam bumm-durr-puff lemezt készíteni. Csináltam már olyat" - nyilatkozta 1994-ben Michael Franti, amikor indokolnia kellett, miért lett Spearhead néven készített első lemeze, a Home olyan, amilyen. Mármint olyan kellemesen hallgatható ahhoz képest, amilyen felvillanyzó volt a Disposable Heroes Of Hiphoprisy néven 1991-ben kiadott albuma (Hypocrisy Is The Greatest Luxury), nem is beszélve a zajos kezdetről (The Beatnigs, 1988). Most pedig körülbelül ott folytatja, ahol három éve abbahagyta: ha akarod, ellazít, csak duruzsol a háttérben, az is jó egyébként, de ha van energiád figyelni (bogarászni a bolhabetűket), még jobb. Kellemes, intelligens funky rap, néha már-már Snoopra emlékeztetően selymes, mindenféle gengszterizmus nélkül persze.

Vannak azért változások is. Mary Harrist, a Home énekesnőjét, bár ez nem feltűnő, tökéletes hangok, természetesen, Trinna Simmonsra cserélte le, aki az egyik számban annyira szexis, mintha egyenest Prince stúdiójából jött volna. Hangsúlyosabb a reggae is, marihuánáznak folyton, úgy is mint sinsemille, ganja, herb, feldolgozták Bob Marley Rebel Musicját, egy Marley-fiú, Stephen közreműködésével, aki kísértetiesen úgy énekel, mint az apja, és sokszor megszólal Ras I Zulu ízes jamaicai angolsága is. Franti mintha az átlagrapperhez közelítene, ahogy önmagát, Spearheadet (Lándzsahegyet, tehát a nagyon élesen vágó eszét) emlegeti. Egyáltalán, olyan ezredvégi, fekete közösségi hangulata van az egésznek; ez a suta mondat arra próbál utalni, amire valószínűleg a lemez címe is - hogy létezik egy csoki univerzum, ezek a szép csokiszínű emberek ott vannak mindenütt, zenében és sportpályán, börtönben és tárgyalóteremben, virtuális szupersztrádán (speciel a http://www.hollywodandvine.com/spearhead címen) vagy valóságos autóúton. Ahol különben a szokásos közlekedési szituációkon túli valóságos veszélyek is várhatnak az emberre, ha például fekete a bőre és fehér zsaruval hozza össze a sors - van egy ilyen kvázihangjáték a lemezen (Gas Gauge), tréfásnak induló, tragédiába torkolló történet két testvérről, egy pásztoróráról, egy felvételi beszélgetésről, egy kiürült benzintartályról és egy pisztollyal teli kesztyűtartóról.

Michael Franti továbbra is visszafogja régi radikalizmusát (ezért is távozott mellőle a Beatnigs és a Disposable Heroes hangzásában meghatározó kínai amerikai Rono Tse), tudatosan a mainstream felé tart, hogy minél több fülbe juthasson el az üzenet, nem dumál mellé, ki is mondja, "yo I´m bringing food for the masses ... mental food for the masses" (táplálékot hozok a tömegeknek ... szellemi táplálékot a tömegeknek).

Sz. T.

Capitol Records

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”