Nincs melléduma (Spearhead: Chocolate Supa Highway)

  • 1997. június 5.

Zene

"Olyan lemezt akartam csinálni, amit otthon meg tudok hallgatni Bob Marley, Sly Stone, Curtis Mayfield után - ezeket hallgatom. Nem akartam bumm-durr-puff lemezt készíteni. Csináltam már olyat" - nyilatkozta 1994-ben Michael Franti, amikor indokolnia kellett, miért lett Spearhead néven készített első lemeze, a Home olyan, amilyen. Mármint olyan kellemesen hallgatható ahhoz képest, amilyen felvillanyzó volt a Disposable Heroes Of Hiphoprisy néven 1991-ben kiadott albuma (Hypocrisy Is The Greatest Luxury), nem is beszélve a zajos kezdetről (The Beatnigs, 1988). Most pedig körülbelül ott folytatja, ahol három éve abbahagyta: ha akarod, ellazít, csak duruzsol a háttérben, az is jó egyébként, de ha van energiád figyelni (bogarászni a bolhabetűket), még jobb. Kellemes, intelligens funky rap, néha már-már Snoopra emlékeztetően selymes, mindenféle gengszterizmus nélkül persze.

"Olyan lemezt akartam csinálni, amit otthon meg tudok hallgatni Bob Marley, Sly Stone, Curtis Mayfield után - ezeket hallgatom. Nem akartam bumm-durr-puff lemezt készíteni. Csináltam már olyat" - nyilatkozta 1994-ben Michael Franti, amikor indokolnia kellett, miért lett Spearhead néven készített első lemeze, a Home olyan, amilyen. Mármint olyan kellemesen hallgatható ahhoz képest, amilyen felvillanyzó volt a Disposable Heroes Of Hiphoprisy néven 1991-ben kiadott albuma (Hypocrisy Is The Greatest Luxury), nem is beszélve a zajos kezdetről (The Beatnigs, 1988). Most pedig körülbelül ott folytatja, ahol három éve abbahagyta: ha akarod, ellazít, csak duruzsol a háttérben, az is jó egyébként, de ha van energiád figyelni (bogarászni a bolhabetűket), még jobb. Kellemes, intelligens funky rap, néha már-már Snoopra emlékeztetően selymes, mindenféle gengszterizmus nélkül persze.

Vannak azért változások is. Mary Harrist, a Home énekesnőjét, bár ez nem feltűnő, tökéletes hangok, természetesen, Trinna Simmonsra cserélte le, aki az egyik számban annyira szexis, mintha egyenest Prince stúdiójából jött volna. Hangsúlyosabb a reggae is, marihuánáznak folyton, úgy is mint sinsemille, ganja, herb, feldolgozták Bob Marley Rebel Musicját, egy Marley-fiú, Stephen közreműködésével, aki kísértetiesen úgy énekel, mint az apja, és sokszor megszólal Ras I Zulu ízes jamaicai angolsága is. Franti mintha az átlagrapperhez közelítene, ahogy önmagát, Spearheadet (Lándzsahegyet, tehát a nagyon élesen vágó eszét) emlegeti. Egyáltalán, olyan ezredvégi, fekete közösségi hangulata van az egésznek; ez a suta mondat arra próbál utalni, amire valószínűleg a lemez címe is - hogy létezik egy csoki univerzum, ezek a szép csokiszínű emberek ott vannak mindenütt, zenében és sportpályán, börtönben és tárgyalóteremben, virtuális szupersztrádán (speciel a http://www.hollywodandvine.com/spearhead címen) vagy valóságos autóúton. Ahol különben a szokásos közlekedési szituációkon túli valóságos veszélyek is várhatnak az emberre, ha például fekete a bőre és fehér zsaruval hozza össze a sors - van egy ilyen kvázihangjáték a lemezen (Gas Gauge), tréfásnak induló, tragédiába torkolló történet két testvérről, egy pásztoróráról, egy felvételi beszélgetésről, egy kiürült benzintartályról és egy pisztollyal teli kesztyűtartóról.

Michael Franti továbbra is visszafogja régi radikalizmusát (ezért is távozott mellőle a Beatnigs és a Disposable Heroes hangzásában meghatározó kínai amerikai Rono Tse), tudatosan a mainstream felé tart, hogy minél több fülbe juthasson el az üzenet, nem dumál mellé, ki is mondja, "yo I´m bringing food for the masses ... mental food for the masses" (táplálékot hozok a tömegeknek ... szellemi táplálékot a tömegeknek).

Sz. T.

Capitol Records

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.