Lemez

Nonkeen: The Gamble

  • - minek -
  • 2016. március 11.

Zene

A történet a 80-as évek végén kezdődött: még állt a fal, és szigorú határok választották el Németország két felét, így annál nagyobb élmény lehetett az akkor hétéves, kelet-berlini Sepp Singwald számára, hogy Hamburgba utazhatott. Ott azután megismerkedett két ifjú zenerajongóval, Nils Frahmmal és Frederic Gmeinerrel, akiknek fantáziáját megragadta a magával vitt diktafon. Idővel közös szenvedélyükké vált a rögzítés, legyen szó utcai zajokról, iskolai beszélgetésekről, saját zenéikről vagy rádióműsorokról: felvételeiket sűrűn kicserélték, együtt dolgoztak rajtuk, kísérleteztek, s közben lassan elsajátították az elektronikus és akusztikus zenekészítés csínját-bínját. Nils Frahm a maga modern klasszikus/elektronikus zenéivel azóta meghódította a világot, de régi barátaival is eleven maradt a kapcsolata – ennek bizonyítéka ez az album, melyet 2007 és 2015 között rögzítettek többsávos magnókkal, a soha le nem tűnő analóg kor nagyobb dicsőségére. A sztori tündérmesejellegét csak erősíti a munka gyümölcse, mely különleges hangulatot teremtve foglalja össze a modern német kísérletező/elektronikus/progresszív zene utóbbi fél évszázadát. Kosmische musik, klasszikus kraut, progrock, ambient, fúziós dzsessz, hozzá latinos ízek és néha némi houseritmika – mindezt anyanyelvi szinten beszélik a megszállottan dolgozó és munkáikat önfeledten rögzítő németek. Az izgalmasan örvénylő felvezetés után Frahm billentyűfutamai is gyorsan meglelik a helyüket: a Ceramic People repetitív hullámzása, erős dinamikája már magával sodorja a hallgatót. Az egzotikus zenei hatásokkal keresztülmetszett elektronikus tánczene talán az Animal Farm organikus triphopjában vagy a Chasing God Through Palmyra vérforraló ritmu­sai­ban mutatkozik meg közvetlenebbül, de még itt is fontosabbak az egymáshoz finoman passzított hangszerfutamok, ahogy a gondos munka nyomán végül minden részlet elnyeri helyét e sávonként permutált kirakós játékban.

R & S/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.