Lemez

Nonkeen: The Gamble

  • - minek -
  • 2016. március 11.

Zene

A történet a 80-as évek végén kezdődött: még állt a fal, és szigorú határok választották el Németország két felét, így annál nagyobb élmény lehetett az akkor hétéves, kelet-berlini Sepp Singwald számára, hogy Hamburgba utazhatott. Ott azután megismerkedett két ifjú zenerajongóval, Nils Frahmmal és Frederic Gmeinerrel, akiknek fantáziáját megragadta a magával vitt diktafon. Idővel közös szenvedélyükké vált a rögzítés, legyen szó utcai zajokról, iskolai beszélgetésekről, saját zenéikről vagy rádióműsorokról: felvételeiket sűrűn kicserélték, együtt dolgoztak rajtuk, kísérleteztek, s közben lassan elsajátították az elektronikus és akusztikus zenekészítés csínját-bínját. Nils Frahm a maga modern klasszikus/elektronikus zenéivel azóta meghódította a világot, de régi barátaival is eleven maradt a kapcsolata – ennek bizonyítéka ez az album, melyet 2007 és 2015 között rögzítettek többsávos magnókkal, a soha le nem tűnő analóg kor nagyobb dicsőségére. A sztori tündérmesejellegét csak erősíti a munka gyümölcse, mely különleges hangulatot teremtve foglalja össze a modern német kísérletező/elektronikus/progresszív zene utóbbi fél évszázadát. Kosmische musik, klasszikus kraut, progrock, ambient, fúziós dzsessz, hozzá latinos ízek és néha némi houseritmika – mindezt anyanyelvi szinten beszélik a megszállottan dolgozó és munkáikat önfeledten rögzítő németek. Az izgalmasan örvénylő felvezetés után Frahm billentyűfutamai is gyorsan meglelik a helyüket: a Ceramic People repetitív hullámzása, erős dinamikája már magával sodorja a hallgatót. Az egzotikus zenei hatásokkal keresztülmetszett elektronikus tánczene talán az Animal Farm organikus triphopjában vagy a Chasing God Through Palmyra vérforraló ritmu­sai­ban mutatkozik meg közvetlenebbül, de még itt is fontosabbak az egymáshoz finoman passzított hangszerfutamok, ahogy a gondos munka nyomán végül minden részlet elnyeri helyét e sávonként permutált kirakós játékban.

R & S/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”