Lemez

Nonkeen: The Gamble

  • - minek -
  • 2016. március 11.

Zene

A történet a 80-as évek végén kezdődött: még állt a fal, és szigorú határok választották el Németország két felét, így annál nagyobb élmény lehetett az akkor hétéves, kelet-berlini Sepp Singwald számára, hogy Hamburgba utazhatott. Ott azután megismerkedett két ifjú zenerajongóval, Nils Frahmmal és Frederic Gmeinerrel, akiknek fantáziáját megragadta a magával vitt diktafon. Idővel közös szenvedélyükké vált a rögzítés, legyen szó utcai zajokról, iskolai beszélgetésekről, saját zenéikről vagy rádióműsorokról: felvételeiket sűrűn kicserélték, együtt dolgoztak rajtuk, kísérleteztek, s közben lassan elsajátították az elektronikus és akusztikus zenekészítés csínját-bínját. Nils Frahm a maga modern klasszikus/elektronikus zenéivel azóta meghódította a világot, de régi barátaival is eleven maradt a kapcsolata – ennek bizonyítéka ez az album, melyet 2007 és 2015 között rögzítettek többsávos magnókkal, a soha le nem tűnő analóg kor nagyobb dicsőségére. A sztori tündérmesejellegét csak erősíti a munka gyümölcse, mely különleges hangulatot teremtve foglalja össze a modern német kísérletező/elektronikus/progresszív zene utóbbi fél évszázadát. Kosmische musik, klasszikus kraut, progrock, ambient, fúziós dzsessz, hozzá latinos ízek és néha némi houseritmika – mindezt anyanyelvi szinten beszélik a megszállottan dolgozó és munkáikat önfeledten rögzítő németek. Az izgalmasan örvénylő felvezetés után Frahm billentyűfutamai is gyorsan meglelik a helyüket: a Ceramic People repetitív hullámzása, erős dinamikája már magával sodorja a hallgatót. Az egzotikus zenei hatásokkal keresztülmetszett elektronikus tánczene talán az Animal Farm organikus triphopjában vagy a Chasing God Through Palmyra vérforraló ritmu­sai­ban mutatkozik meg közvetlenebbül, de még itt is fontosabbak az egymáshoz finoman passzított hangszerfutamok, ahogy a gondos munka nyomán végül minden részlet elnyeri helyét e sávonként permutált kirakós játékban.

R & S/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.