Nyolc kis kritika

  • .
  • 2006. szeptember 28.

Zene

Nyolc kis kritika
The Beach Boys: Pet Sounds - 40th Anniversary 1966-ban, az Illés négyszámos EP-jének (Légy jó kicsit hozzám) megjelenésével valami nálunk is megmozdult, az angolszász popzene ugyanakkor egyenesen mágikus esztendõt zárt: a csillagokkal társalgott a Revolver és a Blonde On Blonde, az Aftermath és a Parsley, Sage, Rosemary and Thyme - londoni vagy New York-i süvölvényként a földi paradicsomba válthattunk volna éves bérletet. Ez volt az a közeg, amelybõl a Beach Boys tizenegyedik lemeze kiragyogott.

A zenekart addig jellemzõ napsugaras szörfzenével szakító Pet Sounds angol nyelvterületen a popkultúra gazdagon elemzett ékköve, mai napság újat mondani róla ilyenformán képtelenség hát, itt csupán annyit érdemes rögzítenünk, hogy a hazai köztudatban koránt sincs a helyén: a hivatkozások alapján tizedannyian sem ismerhetik, mint mondjuk a Rubber Soult, amely '65 telén a dupla Hofmannokkal karöltve meglódította a mozarti alkatú Brian Wilson képzeletét. Kár érte, ám sosem késõ felfedezõútra kelni: ez a jubileumi kiadás leginkább éppen az újonnan érkezõknek szól.

A lemezen a mono eredeti mellett megkapjuk a dalokat sztereó keverésben is, amit a DVD egy 5.1-es verzióval fejel meg - fontos restaurációk, mert az originális megszólalás ma már kimondottan múzeuminak hat. A DVD-n megnézhetjük a zenekar bájos korabeli klipjeit és három, egyenként bõ negyedórás dokumentumfilmet is: a lemezkészítést átfogóan bemutató csak a felszínt karistolja, a második viszont, mely a közremûködõk oldaláról közelít, egészen kiváló munka. Végül ott van a BBC felvétele, melyben Sir George Martin elemez együtt Wilsonnal - a kiadvány legizgalmasabb ajánlata lehetett volna, ha nem szabják ilyen kurtára. Nagyobb probléma, hogy ez az egyetlen anyag, amely elõször kerül a szélesebb nyilvánosság elé: a haladóbb wilsonisták az újrakeverések mellett, ha némiképp eltérõ formában, de a kisfilmeket is begyûjthették már korábban. Erõs összefoglalás, de több meglepetést vártunk.

- greff -

Capitol/EMI, 2006

****

Földes Jolán: A halászó macska uccája címû regényével a kiadó a "klasszikusok" sorozatát indította be, ehhez társult a napokban Körmendi Ferenc régi regénye, A budapesti kaland. És mivel nemrég a Múlt és Jövõ is meggründolta a maga klasszikusait, erõs a gyanú, hogy napirenden a kánon részleges újraírásának szándéka. Ehhez persze valóban jó mûvek kellenek, ám ez az 1936-os, akkor világhírre vergõdött regény ide kevés. Mindamellett az 1920-ban Párizsba emigrált mezõtúri család küzdelmeinek, identifikálódási nehézségeinek rajza kellemes, okos olvasmány, jó ízléssel, mértéktartóan, ápolt nyelven megírva. De egészében mégis pusztán kihasználatlan lehetõség: az emigráció internacionális tragédiája/komédiája helyett nagyrészt mindössze bulvárlelkületû vázlatokat kapunk. A laza, nagy idõszakaszokat könnyedén átugró szerkezet a bûnös felületesség irányába hat, hisz nem engedi kibontakozni egyetlenegy ember életének tagolt belsõ dinamikáját sem. A klisészerû emberábrázolás vértelen, illusztratív helyzeteket hoz, a gyenge lábakon álló pszichológia ma inkább csak mosolygásra késztet. Túl sok az "érdekes" személy (Liiv, a litván szocialista, Bargyihinov, az orosz bankár, Meneghetti, a fasiszták által elüldözött egykori olasz miniszter) - õket ornamentikus tapétaként használja a jó szándékú írónõ, ám az "embersûrûs" Párizs ábrázolására már meghökkentõen kevés lapot szentel. E közhelyes kavalkádból voltaképpen csak Barabás Annus alakja válik ki élesebben: határozott morálú, megkapóan melankolikus és rezignált ember. Elavult regény.

- banza -

Agave könyvek, 2006, 195 oldal, 2480 Ft

***

Tuti dolog Ez a tinédzser-vígjáték az elsõ fecskék közül való, azokból az utolsó, ingerszegény évekbõl - egészen pontosan a nyolcvanasok közepérõl-végérõl -, amikor még egy ilyen, hároméves késéssel befutott vonatot is lelkesen ünnepelt a hazai utazóközönség. Az amerikai egyetemi világ, népszerû nevén a campus, akkoriban még úgy festett, mint egy távoli, egzotikus sziget (jobban belegondolva, innen még ma is úgy fest), a hasonszõrû csajozós college-komédiák jóvoltából viszont ma már egész jól kiismerjük magunkat a luxuskollégiumok pázsitján. Túl azonban a helyismeret hiányából fakadó, múló érdekességeken, annyit azért már k-európai kamaszfejjel is le lehetett venni, hogy Rob Reiner mozija nem csupán a gyorséttermek elérhetetlen délibábja miatt olyan vonzó, csak hát ilyen címmel és egy ilyen szabványos-romantikus road-movie-val nem kerülhetett a generációs filmek szentélyébe. Mert persze az egész film nem más, mint az õsi kártya, az "ellentétek vonzzák egymást" címû alapvetés újbóli, szégyentelen kijátszása; a gátlásait nagyképûséggel palástoló csávó (az erõsen tejfelesszájú John Cusack) és a karót nyelt, koravén könyvmolylány (a nagy ígéretként indult, manapság a másodvonalban játszó Daphne Zuniga) szívzûrös road-movie-ja. Bármely iskolai folyosóról ismerõs típusokról van szó, mai szemmel azonban már nem a középiskolás emlékezés mûködteti a filmet, hanem az a jólesõ felismerés, miszerint a Tuti dolog nem az amerikai pités, gimnáziumi ökörködések elõfutára, hanem a régi vágású, klasszikus komédiák gimnáziumi átirata.

- köves -

Forgalmazza a Best Hollywood

****

Rossini (1792-1868): Il turco in Italia A vígopera egyik legnagyobb mestere 22 évesen írta ezt a sziporkázó operát, mely az 1814-es bemutatón mégis megbukott. A sikertelenség egyik oka lehetett a cselekmény rendkívül finom (szinte posztmodern) iróniája, az operában fellép ugyanis egy drámaíró, Prosdomico, aki ott, a helyszínen írja mûvét, részben a színpadon történõ események alapján: többszörös tükör keletkezik így (ráadásul idézetek Mozart Cosi fan tutte címû operájából), mely talán túl bonyolult volt a kortárs operai közönségnek. Rossini átdolgozta, mégsem aratott vele sikert, hogy aztán 1950-ben Nápolyban Luchino Visconti rendezése hozza meg az áttörést. Ebben az elõadásban a fiatal Maria Callas énekelte Fiorilla, a kikapós feleség szerepét, és részben ezt a szereposztást hallhatjuk most az EMI új, olcsó operasorozatában, Gianandrea Gavazzeni vezényletével. Az 1954-es felvétel sok húzással készült, és ez sajnos leginkább Fiorilla szerepét érinti. Ám mégis Callas az, aki miatt elsõsorban meg kell venni a lemezt, csak egyetlen áriája maradt, ám az sok mindenért kárpótol, Fiorilla éppoly tüzes, mint szomorkás, kissé melankolikus alakja teljes plaszticitással hallható. Az elsõ felvonásban Szelimmel (Nicola Rossi-Lemeni) énekelt félelmetesen sokértelmû, erotikusan átfûtött, ugyanakkor távolságtartó duettje nagy pillanat. Gavazzeni tökéletes olaszsággal vezényel, a nyitánnyal kezdõdõ bámulatos lendület egy pillanatra sem hagy alább, a remek énekesek közt viszont meglepve halljuk a nagy Nicolai Gedda bizonytalankodását.

- csont -

EMI Classics, 2006, 2 CD

****és fél

Reggeli a Plútón Cillian Murphy generációja egyik legtehetségesebb színésze - ebbéli meggyõzõdésemben ezúttal is megerõsít. Férfi létére úgy játszik nõt, ahogy szaktársai közül csak kevesen - a filmbéli Patrick (Patricia) "Kitten" Braden névre keresztelt transzszexuális egyszerre fifikás, elragadó, bájos, odaadó, kihívó, sikkes, dögös, érzékeny, visszafogott és démoni, egyszóval igazi nõ.

Neil Jordan, a Síró játék után másodszor is nekifutott a nehezen meghatározható nemi identitás problematikájának, csak míg anno inkább drámai húrokat pengetett, most könnyedén szemléli a témát. Maga a történet - némi paradoxonnal élve - amolyan "optimistán dickensi"; szüleit keresõ árva gyerek a boldogabb, szabadabb élet reményében Londonba tart, útközben barátokra, szerelmekre talál, s megtanulja kicselezni, túlélni a gonoszságot, megbecsülni a szeretetet. A Síró játékhoz hasonlóan a politika, az északír helyzet most is összefonódik a transzszexualitás kérdésével - a hetvenes években játszódó történetben forrong az IRA, és legalább olyan vehemensen akarja kivívni a függetlenségét, keresi identitását a nagyobb nemzettesten belül, mint a transzszexuális kisebbség a heteroszexuális többségû társadalomban.

A korhû miliõfestés, a dickensi szál, a terrorszervezet robbantgatásai, az édes-bús szerelem mellett a vásznon két, az eseményeket lakonikus modorban kommentáló, komputer generálta énekesmadár is feltûnik. Aggodalomra azonban nincs okunk - a nehezen meghatározható mûfaji kulimász laza eleganciával áll össze egyéni stílusú filmmé.

Hungler Tímea

Forgalmazza az SPI

****

Zero db: Bongos, Bleeps & Basslines A kísérletezõ hajlamú brit kollektíva (Chris Vogado és Neil Combstock) már hat éve bomlasztja a zeneszeretõ közönség köreit õrületes basszusokkal megküldött elektro-bossa-jazz-house kevercseivel. Kezdetben Zero db-en kívül még más álneveken is publikáltak - zömmel saját Fluid Ounce nevû kiadójuknál (ebbõl a korszakból ajánlható mindenkinek a Fluid Ounce-Unmeasured címû válogatásalbum), itt jött ki remixeiket tartalmazó Reconstruction címû lemezük is, ám a vadonatúj szerzõi albumot már a Ninja Tune gondozza. Nem kevesebb mint kilenc, nagyjából zsírúj, ropogós, sõt pattogós mûremeket vehetünk szemügyre - ráadásul a mûsor kellemesen eklektikus, így azután nincs idõ tunyán rászokni egyfajta zenei kosztra, mert máris jön a következõ fogás. Már az A Pomba Girou címû mutáns elektro-bossa is felrázza a hallgatót, a címadó szám minimalizmusára pedig jogos válasz a Congo Madness perkusszív jazzorgiája. A Know What I'm Sayin' vérbeli, briliánsan hangszerelt hiphop - bõgõ- és szaxofonminták párbajával, amelynek méltó párja az Anything's Possible finom jazzhopja a beszédes nevû Voice hangjára intonálva. A végén elektrobrazilból, jazzgroove-ból is jön egy-egy tempósabb darab (Te Quiero, On The 1. & 3.), majd egy kis atmoszferikus, downtempo ritmikájú, füstös, szintetikus jazz (Sunshine Lazy), csak hogy ki ne törjük a nyakunkat így a befogadási folyamat végén. Pedig azért kár lenne - halálunk után úgyis ellopnák a lemezt.

- minek -

Ninja Tune/Neon Music, 2006

****és fél

Das EFX Adott egy brooklyni zenekar, amelynek legnagyobb slágere 1992-bõl való, ezt úgy hívják, hogy They Want EFX, és el is fogják játszani az A38 lelkes közönsé-gének. Az MC-k, Krazy Drayz és Skoob, meg a lemezlovasuk, DJ Dice nem jönnek a színpadra fél kettõig, alighanem nagyon be akarhatnak tépni a színfalak mögött - bár e tevékenységet színpadra lépve is folytatják, sõt szétosztanak némi jófajta füvet az elsõ sorban álló szimpatizánsok között. De míg idáig jutunk, túlleszünk egy utazáson a kemény oldschool hiphop világába a házigazda dj-kkel (Zefil és Nadír), és bólogatunk a hazai rímfacsaró duó, Akkezdet Phiai szavaira, valahogy úgy, hogy "a valósággal az a baj, hogy nincsen hozzá háttérzene, a kérdés az, hogy átérzed-e". Végig kell hallgatnunk a Crazy Stylez sorozat szervezõinek önfényezését is, ami persze jár nekik: olyan történelmi arcokat hoztak el az elmúlt egy évben a hiphopért kevésbé lángoló hazánkba, mint például Kurtis Blow és Chief Rocker Busy Bee.

Most pedig Das EFX, amit leginkább a nyelvet széttördelõ igidizésükrõl ismer a nagyérdemû, tudják: "chiggity-check yo self, before you wriggity-wreck yo self", s a telt házban széles mosollyal és nagy karlengetésekkel üdvözül a közönség. Kedvenc Jászai téri breakeseinknek is volt hely a színpadon, sõt DJ Dice a pergõ szájú magyar testvéreket is felhívta egy kis rögtönzött freestyle-megmérettetésre. Nem voltunk biztosak, hogy a rímek némelyikét nem vetették-e már korábban papírra, de akkor is örültünk a zamatos termésnek: fõként az utolsó páros melengette szívünket a beatboxszal és a kreatív freestyle-lal. Kétség nem fér hozzá, pár órára úgy festett az A38, mint a keleti parti oldschool hiphop paradicsoma - boldogabbak akkor lennénk, ha végre a keleti part mai undergroundja is eljönne egyszer a környékre.

- str -

A38 hajó, szeptember 22.

****

Aura Ricardo Darín savanyú ábrázatával a Kilenc királynõ frenetikus átverõsdijében találkoztunk utoljára. Az argentin film fonalát Darínnal vesszük fel újra, a rendezõ - a nemrég elhunyt Fabián Bielinsky - személye is azonos, annyi változott csupán, hogy a színpadias átverõsdit Buenos Aires nyüzsgõ katlanjából a festõi vidékre sikerült kiszervezni. A hangnem is finomodott, elsõre legalábbis komorabbnak, mûvészibbnek tûnik a pálya, mindez azonban csak a jótékony - ezúttal inkább a nézõt megvezetõ - átverés része. A tökéletes bûntény mítoszát, melyet Bielinsky legutóbb trükkös-játékos történetbe oltott, ezúttal egy egzisztencialista válságba keveredett preparátor tripjébe csomagolta. Az események ezúttal a természet lágy ölén, szarvasok lakta erdõk mélyén, némi antoniónis gellerrel bonyolódnak, már amennyiben készek vagyunk a másik ember személyazonosságát örömmel átvállaló, kiégett férfiú történetét az agg mester nyakába varrni. Naná, hogy oda varrjuk, a többit viszont nyugodt szívvel meghagyhatjuk Bielinskynek, aki a hatásvadászat azon hangjain játszik, melyek nem elég mélyek ugyan, hogy igazán kíváncsiak legyünk a szereplõk belsejére, de nem is annyira hamisak, hogy pusztán az akció nyers örömét lennének hivatottak elleplezni. Ahogy hõsünk az epilepsziaroham elõtti másodpercekben (ezt az állapotot jelöli a fõcím), úgy mi is két világ között, egy tarantinósan okos bûnfilm és egy kevésbé mûfajtudatos, inkább a karakterekre kihegyezett mozi között ingadozunk: dramaturgiailag indokolt, bár helyenként álmosító lebegésben.

- köves -

A Budapest Film bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.