ÓMEN + ÓMEN II. (DAMIEN)

  • B. I.
  • 2009. május 21.

Zene

Az Antikrisztus eljöveteléről szóló filmek legnépszerűbbike 1976-ban készült, és a helyenként hisztérikus fogadtatás láttán két év múltán leforgatták a folytatást is (e kettőt tartalmazza a mostani kiadás). A Damien semmiben nem maradt el az első résztől; olyannyira nem, hogy 1981-ben Sam Neillel a főszerepben trilógiává nőtt a földre szállt Sátán története.
Az Antikrisztus eljövetelérõl szóló filmek legnépszerûbbike 1976-ban készült, és a helyenként hisztérikus fogadtatás láttán két év múltán leforgatták a folytatást is (e kettõt tartalmazza a mostani kiadás). A Damien semmiben nem maradt el az elsõ résztõl; olyannyira nem, hogy 1981-ben Sam Neillel a fõszerepben trilógiává nõtt a földre szállt Sátán története. (Sõt készült egy ritkán emlegetett negyedik rész is Az ébredés címmel.) A sorozat irodalma könyvtárnyi, a harmadik részben elõadott ima a Gonoszhoz sátánista hiszekegy lett, 2006-ban a 30. évfordulóra pedig nemcsak díszkiadások lepték el a boltokat, hanem egy a nagy klasszikus elõtt tisztelgõ remake-et is kihoztak.

Richard Donner 1976-os nyitódarabjánál a zsánerrel szembeni elvárásokat maximálisan kielégítõ történetvezetésen, a kor egyik sztárján, Gregory Pecken kívül a jó érzékkel kiválasztott ördögfióka, Harvey Stephens alakja volt a siker kulcsa: filmvégi mosolyát cikkek garmadája elemezte. Évtizedek múltán újranézve is ezek miatt mûködik az Ómen-sorozat: mi több, az emlékezetes képsorokon (például a szafariparkban a Sátántól besokalló páviánok) túl az elsõ részt belengõ finom önirónia is kifejezetten erénye a darabnak. "Így még világosabb. A zsidók visszatértek Sionba és jött az üstökös. Ami a Római Birodalmat illeti, a tudósok szerint ráillik a Közös Piac megalakulására, a római szerzõdés alapján." Magyarázza a tudálékos újságíró az összefüggéseket. "Egy kicsit erõltetett" - kételkedik társa, jó elõre megfricskázva az Ómen nyomán támadt halálosan komoly kultuszt.

20th Century Fox

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.