ÓMEN + ÓMEN II. (DAMIEN)

  • B. I.
  • 2009. május 21.

Zene

Az Antikrisztus eljöveteléről szóló filmek legnépszerűbbike 1976-ban készült, és a helyenként hisztérikus fogadtatás láttán két év múltán leforgatták a folytatást is (e kettőt tartalmazza a mostani kiadás). A Damien semmiben nem maradt el az első résztől; olyannyira nem, hogy 1981-ben Sam Neillel a főszerepben trilógiává nőtt a földre szállt Sátán története.
Az Antikrisztus eljövetelérõl szóló filmek legnépszerûbbike 1976-ban készült, és a helyenként hisztérikus fogadtatás láttán két év múltán leforgatták a folytatást is (e kettõt tartalmazza a mostani kiadás). A Damien semmiben nem maradt el az elsõ résztõl; olyannyira nem, hogy 1981-ben Sam Neillel a fõszerepben trilógiává nõtt a földre szállt Sátán története. (Sõt készült egy ritkán emlegetett negyedik rész is Az ébredés címmel.) A sorozat irodalma könyvtárnyi, a harmadik részben elõadott ima a Gonoszhoz sátánista hiszekegy lett, 2006-ban a 30. évfordulóra pedig nemcsak díszkiadások lepték el a boltokat, hanem egy a nagy klasszikus elõtt tisztelgõ remake-et is kihoztak.

Richard Donner 1976-os nyitódarabjánál a zsánerrel szembeni elvárásokat maximálisan kielégítõ történetvezetésen, a kor egyik sztárján, Gregory Pecken kívül a jó érzékkel kiválasztott ördögfióka, Harvey Stephens alakja volt a siker kulcsa: filmvégi mosolyát cikkek garmadája elemezte. Évtizedek múltán újranézve is ezek miatt mûködik az Ómen-sorozat: mi több, az emlékezetes képsorokon (például a szafariparkban a Sátántól besokalló páviánok) túl az elsõ részt belengõ finom önirónia is kifejezetten erénye a darabnak. "Így még világosabb. A zsidók visszatértek Sionba és jött az üstökös. Ami a Római Birodalmat illeti, a tudósok szerint ráillik a Közös Piac megalakulására, a római szerzõdés alapján." Magyarázza a tudálékos újságíró az összefüggéseket. "Egy kicsit erõltetett" - kételkedik társa, jó elõre megfricskázva az Ómen nyomán támadt halálosan komoly kultuszt.

20th Century Fox

*****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.