Óneász - Robert Luketic: 21 - Las Vegas ostroma (film)

  • - ts -
  • 2008. május 8.

Zene

Ha gründolós, bandaszervezős filmre sodor be az élet, két dologra kell iszonyúan vigyáznunk:

Ha gründolós, bandaszervezős filmre sodor be az élet, két dologra kell iszonyúan vigyáznunk:

1. Ha a főszereplő hosszan nem akar kötélnek állni. De olyan hosszan, hogy a többiek lógó orral már-már beletörődnek, hogy nekivágnak nélküle (legtöbbször a falut megvédeni a banditáktól; második legtöbbször robbantani a bankot Vegasban). Ám már a próbák alatti egyszerűbb feladatoknál - mondjuk az elhízott tevét áthajtani a tű fokán - elakadnak, s amikor belép "a férfi, aki meggondolta magát a pénz vagy a nő miatt", az oktalan állatja csak úgy takarodik át a keskeny tűn.

2. Ha végre már összeverődtek, és tényleg nekivágnak, milyen hosszan láthatjuk őket menet közben térdig? Ugye, megvan a sok élére vasalt nadrágszár? És viszont, a filmek vége felé, amikor döntő csapásra készül az ellen, akkor ők jönnek kétszázzal, az ő cipőik, gatyáik.

Ha ez a két dolog adott, már baj nem érhet senkit a nézőtéren: a falu meg lesz védve, a lé meg lesz lovasítva (falu esetén olykor a 2-es pont lópatákra hangszerelve).

Mit gondolnak, most mi a helyzet? Semmi, a vegasi variációt játsszuk, a film címe akár lehetne Ocean's Eleven - U23 is, bár nincsenek tizenegyen, de velük van Kevin Spacey vagy ellenük Laurence Fishburne (a királynőt megölni nem kell). Csak hát sajnos van egy harmadik dolog is, noha kétségkívül valamivel általánosabb érvényű - mindig ez a vesztünk, mindenki veszte.

3. Milyen dolog már a film végén hawaii ingben koktélt szürcsölni egy nyugágyban? Basszus, kell ehhez Kevin Spacey meg a komplett álomgyár? Ez még Medgyessy Péternek is összejött. És? Van neki Oscar-díja?

Luketic rendező filmje, amit - most már talán elárulhatjuk - azért választottunk, mert ezen a héten az ilyen nevű alakok munkáinak vizsgálatához értünk (reszkess, Maár Gyula!), mindhárom pontunkban foglaltaknak híven és igyekvőn megfelel. Ám attól, hogy valami mérsékelten eredeti, nyugodtan lehetne hangulatos például. Amit úgy el lehet nézni. Ezúttal azonban a két híres mozisztárra bízták, hogy kihúzzák a félidőig. Összerogytak.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.