Óneász - Robert Luketic: 21 - Las Vegas ostroma (film)

  • - ts -
  • 2008. május 8.

Zene

Ha gründolós, bandaszervezős filmre sodor be az élet, két dologra kell iszonyúan vigyáznunk:

Ha gründolós, bandaszervezős filmre sodor be az élet, két dologra kell iszonyúan vigyáznunk:

1. Ha a főszereplő hosszan nem akar kötélnek állni. De olyan hosszan, hogy a többiek lógó orral már-már beletörődnek, hogy nekivágnak nélküle (legtöbbször a falut megvédeni a banditáktól; második legtöbbször robbantani a bankot Vegasban). Ám már a próbák alatti egyszerűbb feladatoknál - mondjuk az elhízott tevét áthajtani a tű fokán - elakadnak, s amikor belép "a férfi, aki meggondolta magát a pénz vagy a nő miatt", az oktalan állatja csak úgy takarodik át a keskeny tűn.

2. Ha végre már összeverődtek, és tényleg nekivágnak, milyen hosszan láthatjuk őket menet közben térdig? Ugye, megvan a sok élére vasalt nadrágszár? És viszont, a filmek vége felé, amikor döntő csapásra készül az ellen, akkor ők jönnek kétszázzal, az ő cipőik, gatyáik.

Ha ez a két dolog adott, már baj nem érhet senkit a nézőtéren: a falu meg lesz védve, a lé meg lesz lovasítva (falu esetén olykor a 2-es pont lópatákra hangszerelve).

Mit gondolnak, most mi a helyzet? Semmi, a vegasi variációt játsszuk, a film címe akár lehetne Ocean's Eleven - U23 is, bár nincsenek tizenegyen, de velük van Kevin Spacey vagy ellenük Laurence Fishburne (a királynőt megölni nem kell). Csak hát sajnos van egy harmadik dolog is, noha kétségkívül valamivel általánosabb érvényű - mindig ez a vesztünk, mindenki veszte.

3. Milyen dolog már a film végén hawaii ingben koktélt szürcsölni egy nyugágyban? Basszus, kell ehhez Kevin Spacey meg a komplett álomgyár? Ez még Medgyessy Péternek is összejött. És? Van neki Oscar-díja?

Luketic rendező filmje, amit - most már talán elárulhatjuk - azért választottunk, mert ezen a héten az ilyen nevű alakok munkáinak vizsgálatához értünk (reszkess, Maár Gyula!), mindhárom pontunkban foglaltaknak híven és igyekvőn megfelel. Ám attól, hogy valami mérsékelten eredeti, nyugodtan lehetne hangulatos például. Amit úgy el lehet nézni. Ezúttal azonban a két híres mozisztárra bízták, hogy kihúzzák a félidőig. Összerogytak.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.