mi a kotta?

Óriási kótagyárak

  • mi a kotta
  • 2020. október 17.

Zene

„Világboldogító koromban (ezen a perióduson tudvalevőleg a magasabb gimnáziumi esztendőkben esik át a legtöbb férfiember) rövid habozás után rájöttem, hogy az emberiség megváltásának egyetlen módja van: tanítsuk meg a földi halandókat zongorázni. Legalább annyira, hogy ki-ki el tudja játszani magának a Wohltemperiertes Klavier negyvennyolc fugáját a hozzá tartozó prelúdiummal együtt. Ezt a gondolatot persze a kategórikusz imperatívusz második személyű alakjában írtam a naplómba és miután beírtam, elmentem labdázni. Ó szent gyermekifjúság kora, amikor minden oly egyszerű. Mily könnyű egy eszmét megálmodni és még mennyivel könnyebb hozzáálmodni a kivitelt. Mi kell a fenti esetben például? Istenem, csekélység az egész. Óriás kótagyárak… mindenkinek saját zongorája… monstruózus zeneiskolák… ki törődik a részletekkel? Az összes problémák meg volnának oldva. Akár az én apró problémáim, iskolai bajaim, a szekundák, a tanári és apai dorgatóriumok, az első lány mosolya, vagy közönye, az első jövőbenézések szorongása, minden, de minden eloszlott, feloldódott, szublimálódott ügyetlen ujjaim gyatra próbálkozásaiban, melyek mégis közel hozták hozzám a bodros parókájú, nyájasképű, drabális lipcsei kántor, Bach Sebestyén lelkét.”

1911-es írása tanúsága szerint így képzelte hajdanán a kamasz Lányi Viktor a gyökeres világjobbítás munkáját, amelynek elvégzésére, fájdalom, azóta sem vállalkozott senki. A nyájasképű Bach Sebestyén zenéjét többnyire váltig csak hallgatjuk, igaz, a világon már ez is javít valamicskét. Például a jövő kedd este során, amikor Vashegyi György és együttesei a monumentális h-moll misét fogják előadni, többek között Megyesi Zoltán és Szutrély Katalin szólóénekesi közreműködésével (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 22., fél nyolc). Vagy még előbb, most szombaton, midőn a tavaszi halasztást követően végre ott lehetünk majd Kelemen Barnabás szólóestjén, ahol is három Bach-hegedűpartita kerül a nagy muzsikus vonója alá (Zeneakadémia, szeptember 19., fél nyolc). Valamint Bach-zene és annak kortárs továbbgondolása nyitja Ránki Fülöp (képünkön) ugyancsak őszre átcsúszott koncertjét is, amelynek komponista főszereplője mindazonáltal Dukay Barnabás lesz, aki a nyáron volt 70 esztendős, és így akár prolongált születésnapi ajándéknak is tekinthetjük e programot (Solti terem, szeptember 23., hét óra).

S végezzük e heti ajánlónkat egy messze külföldre szakadt hazánkfiával: Benyovszky Móriccal. A Kamcsatkára elhurcolt, majd tengeri úton onnan sikerrel megszökő, Formosára és Makaóba is szerencsésen eljutó, s utóbb még madagaszkári királynak is megválasztott nemesúr és hétpróbás kalandor most egy francia opéra comique címalakjaként jut elibénk, méghozzá éppen Móric-napon (Eiffel Műhelyház, szeptember 22., nyolc óra). François-Adrien Boieldieu 1800-ban komponálta meg a Benyovszky, avagy a kamcsatkai száműzöttek című dalművét, amelynek koncertszerű leporolására Tóth Sámuel Csaba irányításával készülnek, Boncsér Gergely tenoristával a címszerepben. Mit is mondhatnánk erre? Vivát, Benyovszky!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.