mi a kotta?

Óriási kótagyárak

  • mi a kotta
  • 2020. október 17.

Zene

„Világboldogító koromban (ezen a perióduson tudvalevőleg a magasabb gimnáziumi esztendőkben esik át a legtöbb férfiember) rövid habozás után rájöttem, hogy az emberiség megváltásának egyetlen módja van: tanítsuk meg a földi halandókat zongorázni. Legalább annyira, hogy ki-ki el tudja játszani magának a Wohltemperiertes Klavier negyvennyolc fugáját a hozzá tartozó prelúdiummal együtt. Ezt a gondolatot persze a kategórikusz imperatívusz második személyű alakjában írtam a naplómba és miután beírtam, elmentem labdázni. Ó szent gyermekifjúság kora, amikor minden oly egyszerű. Mily könnyű egy eszmét megálmodni és még mennyivel könnyebb hozzáálmodni a kivitelt. Mi kell a fenti esetben például? Istenem, csekélység az egész. Óriás kótagyárak… mindenkinek saját zongorája… monstruózus zeneiskolák… ki törődik a részletekkel? Az összes problémák meg volnának oldva. Akár az én apró problémáim, iskolai bajaim, a szekundák, a tanári és apai dorgatóriumok, az első lány mosolya, vagy közönye, az első jövőbenézések szorongása, minden, de minden eloszlott, feloldódott, szublimálódott ügyetlen ujjaim gyatra próbálkozásaiban, melyek mégis közel hozták hozzám a bodros parókájú, nyájasképű, drabális lipcsei kántor, Bach Sebestyén lelkét.”

1911-es írása tanúsága szerint így képzelte hajdanán a kamasz Lányi Viktor a gyökeres világjobbítás munkáját, amelynek elvégzésére, fájdalom, azóta sem vállalkozott senki. A nyájasképű Bach Sebestyén zenéjét többnyire váltig csak hallgatjuk, igaz, a világon már ez is javít valamicskét. Például a jövő kedd este során, amikor Vashegyi György és együttesei a monumentális h-moll misét fogják előadni, többek között Megyesi Zoltán és Szutrély Katalin szólóénekesi közreműködésével (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 22., fél nyolc). Vagy még előbb, most szombaton, midőn a tavaszi halasztást követően végre ott lehetünk majd Kelemen Barnabás szólóestjén, ahol is három Bach-hegedűpartita kerül a nagy muzsikus vonója alá (Zeneakadémia, szeptember 19., fél nyolc). Valamint Bach-zene és annak kortárs továbbgondolása nyitja Ránki Fülöp (képünkön) ugyancsak őszre átcsúszott koncertjét is, amelynek komponista főszereplője mindazonáltal Dukay Barnabás lesz, aki a nyáron volt 70 esztendős, és így akár prolongált születésnapi ajándéknak is tekinthetjük e programot (Solti terem, szeptember 23., hét óra).

S végezzük e heti ajánlónkat egy messze külföldre szakadt hazánkfiával: Benyovszky Móriccal. A Kamcsatkára elhurcolt, majd tengeri úton onnan sikerrel megszökő, Formosára és Makaóba is szerencsésen eljutó, s utóbb még madagaszkári királynak is megválasztott nemesúr és hétpróbás kalandor most egy francia opéra comique címalakjaként jut elibénk, méghozzá éppen Móric-napon (Eiffel Műhelyház, szeptember 22., nyolc óra). François-Adrien Boieldieu 1800-ban komponálta meg a Benyovszky, avagy a kamcsatkai száműzöttek című dalművét, amelynek koncertszerű leporolására Tóth Sámuel Csaba irányításával készülnek, Boncsér Gergely tenoristával a címszerepben. Mit is mondhatnánk erre? Vivát, Benyovszky!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.