Koncert

Örökké 1991

Massive Attack, Young Fathers

  • - minek -
  • 2018. július 28.

Zene

Negyedszázad elteltével érthető módon támadt fel a kilencvenes évek iránti nosztalgia, megidézésére pedig kevés jobb médium akad, mint a legendás idők szellemét későbbi munkáiba is átmentő Massive Attack.

Persze az azóta eltelt időn kívül látszólag kevés dolog indokolja, hogy éppen most indultak turnéra – rendes albumot utoljára nyolc éve adtak ki (ez volt a Heligoland), rövidebb kiadványokkal (3 EP-vel, illetve maxival) is utoljára két éve jelentkeztek, közülük a Ritual Spiritről az este során el is hangzott három szám. Persze lehetne azt is mondani, hogy a régebbi, sokszor apokaliptikus dalok üzenete éppen most lett aktuális, másfelől akad a MA-daloskönyvben számos olyan darab is, ami maradandó, klasszikus sláger. Indokolt az előzenekar-választás, a skóciai Young Fathers amúgy is az elmúlt évek egyik legnagyobb felfedezettje, éppen ideje volt, hogy lássuk élőben is, ahogy széles gesztusokkal szétcincálják a pophagyományt. Rövid, de velős attrakciójuk alatt ott lógott mögöttük a friss Cocoa Sugar album blackface borítójából készült óriásmolinó, a magasról rájuk irányított oszlopszerű fények pedig névjegyként szolgálnak.

A hármuk által közösen művelt kántálást szinte ipari zajok, fura zörgés, fűrészfoghangok, afroritmusok, néha meg szinte garázspunk­alapok kísérik. Ráadásul a Massive Attack-koncert kellős közepén ismét a színpadra hívták őket, és ikonikus fényoszlopaik alatt elő is vezettek két közös számot. Ez azonban csupán kakukktojás volt az este során, elvégre már felütésként is a Hymn of the Big Wheelt kaptuk az 1991-es első albumról (Blue Lines), meglepő módon az eredeti énekes, a legenda Horace Andy tolmácsolásában. Az egykori mágikus trió mára duóvá olvadt, sőt a MA már jó ideje a suttogva rappelő 3D (Robert Del Naja) projektje, a másik tag, Daddy G csak néha került elő a homályból a mikrofon elé, hogy eldörmögjön egy-két strófát. Az egész mit sem érne a kísérőzenekar nélkül, néha egyszerre két dobos a színpadon, plusz gitárosok, no és a vendég vokalisták, például a Ritual Spiritet feléneklő Azekel. Akit pedig nem kötöttek le a zenei finomságok, élvezhette a nagyon profi, politikai üzenetekben és idézetekben gazdag, hatásos vetítést, amely a turné minden állomásán reflektál arra, mi is zajlik az adott országban.

A számválasztás racionális alapon zajlott: a turnén a mozgósítható vokalisták dalai mennek, így azután nincs Protection (hiszen Tracey Thorn sincs), nem hangzott el a Karmacoma (ami Tricky nélkül mit sem ér), de a Teardrop sem szólalt meg, mivel ezúttal nem hozták magukkal a csodás Liz Frasert. Velük volt viszont egy remek énekesnő, akinek hangja megtévesztésig Shara Nelsonét idézte – ő zárta a visszataps előtti fő blokkot a Safe from Harmmal, majd elénekelte az estét méltón záró Unfinished Sympathyt is. Két tökéletesen a helyén lévő modern soul sztenderd, a tőlük megkívánt vokális attrakcióval: ezekért annak is megérte eljönni, akinek nem lábad könnybe a szeme, ha eszébe jut a „trip hop” és a Bristol sound aranykora.

Papp László Budapest Sportaréna, június 23.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.