Koncert

Örökké 1991

Massive Attack, Young Fathers

  • - minek -
  • 2018. július 28.

Zene

Negyedszázad elteltével érthető módon támadt fel a kilencvenes évek iránti nosztalgia, megidézésére pedig kevés jobb médium akad, mint a legendás idők szellemét későbbi munkáiba is átmentő Massive Attack.

Persze az azóta eltelt időn kívül látszólag kevés dolog indokolja, hogy éppen most indultak turnéra – rendes albumot utoljára nyolc éve adtak ki (ez volt a Heligoland), rövidebb kiadványokkal (3 EP-vel, illetve maxival) is utoljára két éve jelentkeztek, közülük a Ritual Spiritről az este során el is hangzott három szám. Persze lehetne azt is mondani, hogy a régebbi, sokszor apokaliptikus dalok üzenete éppen most lett aktuális, másfelől akad a MA-daloskönyvben számos olyan darab is, ami maradandó, klasszikus sláger. Indokolt az előzenekar-választás, a skóciai Young Fathers amúgy is az elmúlt évek egyik legnagyobb felfedezettje, éppen ideje volt, hogy lássuk élőben is, ahogy széles gesztusokkal szétcincálják a pophagyományt. Rövid, de velős attrakciójuk alatt ott lógott mögöttük a friss Cocoa Sugar album blackface borítójából készült óriásmolinó, a magasról rájuk irányított oszlopszerű fények pedig névjegyként szolgálnak.

A hármuk által közösen művelt kántálást szinte ipari zajok, fura zörgés, fűrészfoghangok, afroritmusok, néha meg szinte garázspunk­alapok kísérik. Ráadásul a Massive Attack-koncert kellős közepén ismét a színpadra hívták őket, és ikonikus fényoszlopaik alatt elő is vezettek két közös számot. Ez azonban csupán kakukktojás volt az este során, elvégre már felütésként is a Hymn of the Big Wheelt kaptuk az 1991-es első albumról (Blue Lines), meglepő módon az eredeti énekes, a legenda Horace Andy tolmácsolásában. Az egykori mágikus trió mára duóvá olvadt, sőt a MA már jó ideje a suttogva rappelő 3D (Robert Del Naja) projektje, a másik tag, Daddy G csak néha került elő a homályból a mikrofon elé, hogy eldörmögjön egy-két strófát. Az egész mit sem érne a kísérőzenekar nélkül, néha egyszerre két dobos a színpadon, plusz gitárosok, no és a vendég vokalisták, például a Ritual Spiritet feléneklő Azekel. Akit pedig nem kötöttek le a zenei finomságok, élvezhette a nagyon profi, politikai üzenetekben és idézetekben gazdag, hatásos vetítést, amely a turné minden állomásán reflektál arra, mi is zajlik az adott országban.

A számválasztás racionális alapon zajlott: a turnén a mozgósítható vokalisták dalai mennek, így azután nincs Protection (hiszen Tracey Thorn sincs), nem hangzott el a Karmacoma (ami Tricky nélkül mit sem ér), de a Teardrop sem szólalt meg, mivel ezúttal nem hozták magukkal a csodás Liz Frasert. Velük volt viszont egy remek énekesnő, akinek hangja megtévesztésig Shara Nelsonét idézte – ő zárta a visszataps előtti fő blokkot a Safe from Harmmal, majd elénekelte az estét méltón záró Unfinished Sympathyt is. Két tökéletesen a helyén lévő modern soul sztenderd, a tőlük megkívánt vokális attrakcióval: ezekért annak is megérte eljönni, akinek nem lábad könnybe a szeme, ha eszébe jut a „trip hop” és a Bristol sound aranykora.

Papp László Budapest Sportaréna, június 23.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.