mi a kotta?

Papa és a nagymogul

  • mi a kotta
  • 2020. augusztus 9.

Zene

„Bátorkodom Fenségednek alázatos tisztelettel néhány zenedarabot küldeni, éspedig kegyesen reám bízott kedves tanítványom, Beethoven egy kvintettjét, egy nyolcszólamú Parthie-ját, egy oboaversenyét, zongoravariációit és egy fúgáját. Hízelgek magamnak azzal a gondolattal, hogy Fenséged e műveket Beethoven jelenlegi tanulmányaiban tanúsított rendkívüli szorgalmának bizonyságaként kegyesen fogadja. E darabok alapján szakértő és nem szakértő egyaránt kénytelen pártatlanul elismerni, hogy Beethoven idővel legnagyobb zeneművészének rangjára emelkedik, és én büszke leszek, hogy magamat a mesterének nevezhetem. Azt kívánom csak, hogy még jó ideig nálam maradhasson. Ha pedig már Beethovenről beszélünk, engedje meg Fenséged, hogy néhány szót ejtsek az anyagi helyzetéről…”

1793 végén ekképp számolt be tanítványa előmeneteléről Beethoven bonni urának és mecénásának Joseph Haydn, ám nemigen sikerült meggyőznie Miksa Ferenc választófejedelmet, aki válaszában ide lyukadt ki: „Azon gondolkodom inkább, nem kellene-e Beethovennek ide visszatérnie, hogy elláthassa szolgálatát. Mert kétlem, hogy jelenlegi ott-tartózkodása a zeneszerzésben és az ízlésben különösebb előrehaladást jelentene számára.” A dolgok azonban éppen fordítva alakultak: nem Beethoven tért vissza Bonnba, hanem alig pár hónap múltán II. József és Marie Antoinette legkisebbik öccsének kellett odahagynia fejedelmi székhelyét, és Bécsbe menekülnie (a franciák elől). Ha megérte volna, Beethoven eredeti szándékának megfelelően neki dedikálja I. szimfóniáját, mely művet mi most élő és valóságos koncerten hallhatunk. A Keller András által vezényelt Concerto Budapest ugyanis e szimfóniát, valamint a Pastoralét adja elő szokott, ám most mégis oly rendkívülinek tetsző nyár­esti hangversenyén – a „hétköznapi hősök tiszteletére” (Pesti Vármegyeháza díszudvar, július 9., nyolc óra).

Beethoven ezt az első szimfóniáját egy igen nagyszabású muzikális akadémia zárószáma gyanánt bocsátotta a bécsi közönség elé 1800. április 2-án. A valóságos koncertmonstrum műsorán Haydn Teremtésének két részlete is elhangzott, jóllehet, az ifjú titán lekicsinylően nyilatkozott az oratórium vélelmezett felszínességéről, az idős mester pedig ekkortájt gúnyosan „nagymogulnak” titulálta hajdani tanítványát. Haydn papa remekművét ugyancsak elénk hozza most a jó sors, méghozzá szintúgy valódi hangversenyen. Igaz, ehhez szombaton Vác felé kell vennünk az irányt, de megéri, hiszen a Régi Zenei Napok befejezéseként a Vashegyi György által irányított Purcell rus és Orfeo Zenekar produkcióját hallhatjuk majd (Vác, Székesegyház, július 11., nyolc óra).

Végezetül emlegessünk még egy autósmozis opciót, elvégre a Müpa legutóbbi ajánlónkban beharangozott új kezdeményezése a jövő hétre is ígér számunkra élményt a kültéri parkolóban. Vagyis szerda este Mozart és Rossini Figaro-operáiból énekel majd részleteket egy sor nagyszerű énekesünk – így többek közt Baráth Emőke, Bretz Gábor és Kálmán Péter is –, Madaras Gergely vezényletével (július 15., kilenc óra).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.