mi a kotta?

Papa és a nagymogul

  • mi a kotta
  • 2020. augusztus 9.

Zene

„Bátorkodom Fenségednek alázatos tisztelettel néhány zenedarabot küldeni, éspedig kegyesen reám bízott kedves tanítványom, Beethoven egy kvintettjét, egy nyolcszólamú Parthie-ját, egy oboaversenyét, zongoravariációit és egy fúgáját. Hízelgek magamnak azzal a gondolattal, hogy Fenséged e műveket Beethoven jelenlegi tanulmányaiban tanúsított rendkívüli szorgalmának bizonyságaként kegyesen fogadja. E darabok alapján szakértő és nem szakértő egyaránt kénytelen pártatlanul elismerni, hogy Beethoven idővel legnagyobb zeneművészének rangjára emelkedik, és én büszke leszek, hogy magamat a mesterének nevezhetem. Azt kívánom csak, hogy még jó ideig nálam maradhasson. Ha pedig már Beethovenről beszélünk, engedje meg Fenséged, hogy néhány szót ejtsek az anyagi helyzetéről…”

1793 végén ekképp számolt be tanítványa előmeneteléről Beethoven bonni urának és mecénásának Joseph Haydn, ám nemigen sikerült meggyőznie Miksa Ferenc választófejedelmet, aki válaszában ide lyukadt ki: „Azon gondolkodom inkább, nem kellene-e Beethovennek ide visszatérnie, hogy elláthassa szolgálatát. Mert kétlem, hogy jelenlegi ott-tartózkodása a zeneszerzésben és az ízlésben különösebb előrehaladást jelentene számára.” A dolgok azonban éppen fordítva alakultak: nem Beethoven tért vissza Bonnba, hanem alig pár hónap múltán II. József és Marie Antoinette legkisebbik öccsének kellett odahagynia fejedelmi székhelyét, és Bécsbe menekülnie (a franciák elől). Ha megérte volna, Beethoven eredeti szándékának megfelelően neki dedikálja I. szimfóniáját, mely művet mi most élő és valóságos koncerten hallhatunk. A Keller András által vezényelt Concerto Budapest ugyanis e szimfóniát, valamint a Pastoralét adja elő szokott, ám most mégis oly rendkívülinek tetsző nyár­esti hangversenyén – a „hétköznapi hősök tiszteletére” (Pesti Vármegyeháza díszudvar, július 9., nyolc óra).

Beethoven ezt az első szimfóniáját egy igen nagyszabású muzikális akadémia zárószáma gyanánt bocsátotta a bécsi közönség elé 1800. április 2-án. A valóságos koncertmonstrum műsorán Haydn Teremtésének két részlete is elhangzott, jóllehet, az ifjú titán lekicsinylően nyilatkozott az oratórium vélelmezett felszínességéről, az idős mester pedig ekkortájt gúnyosan „nagymogulnak” titulálta hajdani tanítványát. Haydn papa remekművét ugyancsak elénk hozza most a jó sors, méghozzá szintúgy valódi hangversenyen. Igaz, ehhez szombaton Vác felé kell vennünk az irányt, de megéri, hiszen a Régi Zenei Napok befejezéseként a Vashegyi György által irányított Purcell rus és Orfeo Zenekar produkcióját hallhatjuk majd (Vác, Székesegyház, július 11., nyolc óra).

Végezetül emlegessünk még egy autósmozis opciót, elvégre a Müpa legutóbbi ajánlónkban beharangozott új kezdeményezése a jövő hétre is ígér számunkra élményt a kültéri parkolóban. Vagyis szerda este Mozart és Rossini Figaro-operáiból énekel majd részleteket egy sor nagyszerű énekesünk – így többek közt Baráth Emőke, Bretz Gábor és Kálmán Péter is –, Madaras Gergely vezényletével (július 15., kilenc óra).

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.