Lemez

A torzítás technikusai

Philip H. Anselmo & The Illegals: Walk Through Exits Only

  • Soós Tamás
  • 2013. augusztus 25.

Zene

Az autentikus antizene felemelkedését vizionálja programadó dalában, a Music Media Is My Whore-ban az egykori Pantera-torok, miközben könyörtelen, ismétlődő antidallamokat gyűr a rajongók arcába.

A korai Pantera-lemezeken még padlástisztító frekvenciákat is bejáró, majd a Downban füstös-szállós dallamokat lezserül hozó Anselmo első szólólemezét egy hangon öklendezi végig, miközben süvöltése alá radikális tempó- és témaváltásokkal ripityára tört, kaotikus thrash-grind-sludge metalt piszkol. A végeredmény olyan, mintha a Pig Destroyer epilepsziás rohamban vergődő zenészei úgy dolgoznák át 40 percesre az egész világot a búsba elküldő War Nerve-öt, hogy abból minden sallangnak ítélt dallamot és esetleges harmóniát kigyomlálnak.

De amilyen könnyű értékelni azt a könyörtelen következetességet, amivel Anselmo a hagyományos dalszerkesztés legtöbb szabályát szembepisálva az utóbbi évek egyik legbrutálisabb metállemezét zúzta oda az asztalra, annyira nehéz élvezni az énekes pszichéjének legzordabb bugyraiba leásó dalokat. Ha azt nézzük, hogy még a legföldalattibb műfajok is kínálnak "hagyományos" örömöket - a black metal például misztikus, temetőszagú horroratmoszférát, a death metal dekoratív apokalipszishangulatot -, akkor a Walk Through Exits Only az utóbbi idők egyik legmerészebb underground kiadványa, amit neves előadó készített. Anselmo azt az érzést akarja tökén ragadni, amikor a gyűlöletbe belesápadva annihilálná a világot: ezt tükrözik a vázlatos impressziókból táplálkozó, egymásra dobált szavak füzérének tetsző dalszövegek és a "baszakodni a formulával" nyíltan vállalt ars poeticáját sikerre vivő zene is.

A megveszekedett Anselmo-rajongókat is megosztó lemez értelmetlenné nyilvánítja azt a kérdést, hogy "jó" vagy "rossz" a korong: akik élvezik az eksztatikusan áramló energiákat (f)elszabadító káoszmetált, azoknak ez a mennyország, akik hagyományosan odadöfő riffeket várnak, azoknak a pokol lehet - vagy fordítva. Anselmo szólómunkája igazi "zenészkedvenc" alkotásnak tűnik, ami inkább az underground zajkeltőkre, mintsem a befogadókra gyakorolhat tisztes hatást. Nem azért, mert újdonság lenne az a töredezett, anarchikus szerkesztésmód, amit követ, hanem mert ez a végtelenül személyes ihletettségű, mord lemez visszacsempészi a felkavaró keménységet a sebességrekordokba belefásult metálzenébe - kb. olyan értetlenséget vált ki, és olyan durvaságot közvetít, mint anno a legelső thrash vagy black metal bandák.

"It's ruined / It's ruined / Everybody ruins music / Not just me" - bömböli Phil a 90-es évek death metalját felhánytorgató címadóban. Borzongató, zseniális pillanata ez az aprításba néhol beleszürkülő lemeznek, ahogy a metál egyik úttörője keresztet vet az önmásoló, végtelenségig durvuló zeneiparra - miközben épp most taszajtotta a rusnyaság mélyebb dimenzióiba a metálzenét...

Season of Mist, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.