Lemez

A torzítás technikusai

Philip H. Anselmo & The Illegals: Walk Through Exits Only

  • Soós Tamás
  • 2013. augusztus 25.

Zene

Az autentikus antizene felemelkedését vizionálja programadó dalában, a Music Media Is My Whore-ban az egykori Pantera-torok, miközben könyörtelen, ismétlődő antidallamokat gyűr a rajongók arcába.

A korai Pantera-lemezeken még padlástisztító frekvenciákat is bejáró, majd a Downban füstös-szállós dallamokat lezserül hozó Anselmo első szólólemezét egy hangon öklendezi végig, miközben süvöltése alá radikális tempó- és témaváltásokkal ripityára tört, kaotikus thrash-grind-sludge metalt piszkol. A végeredmény olyan, mintha a Pig Destroyer epilepsziás rohamban vergődő zenészei úgy dolgoznák át 40 percesre az egész világot a búsba elküldő War Nerve-öt, hogy abból minden sallangnak ítélt dallamot és esetleges harmóniát kigyomlálnak.

De amilyen könnyű értékelni azt a könyörtelen következetességet, amivel Anselmo a hagyományos dalszerkesztés legtöbb szabályát szembepisálva az utóbbi évek egyik legbrutálisabb metállemezét zúzta oda az asztalra, annyira nehéz élvezni az énekes pszichéjének legzordabb bugyraiba leásó dalokat. Ha azt nézzük, hogy még a legföldalattibb műfajok is kínálnak "hagyományos" örömöket - a black metal például misztikus, temetőszagú horroratmoszférát, a death metal dekoratív apokalipszishangulatot -, akkor a Walk Through Exits Only az utóbbi idők egyik legmerészebb underground kiadványa, amit neves előadó készített. Anselmo azt az érzést akarja tökén ragadni, amikor a gyűlöletbe belesápadva annihilálná a világot: ezt tükrözik a vázlatos impressziókból táplálkozó, egymásra dobált szavak füzérének tetsző dalszövegek és a "baszakodni a formulával" nyíltan vállalt ars poeticáját sikerre vivő zene is.

A megveszekedett Anselmo-rajongókat is megosztó lemez értelmetlenné nyilvánítja azt a kérdést, hogy "jó" vagy "rossz" a korong: akik élvezik az eksztatikusan áramló energiákat (f)elszabadító káoszmetált, azoknak ez a mennyország, akik hagyományosan odadöfő riffeket várnak, azoknak a pokol lehet - vagy fordítva. Anselmo szólómunkája igazi "zenészkedvenc" alkotásnak tűnik, ami inkább az underground zajkeltőkre, mintsem a befogadókra gyakorolhat tisztes hatást. Nem azért, mert újdonság lenne az a töredezett, anarchikus szerkesztésmód, amit követ, hanem mert ez a végtelenül személyes ihletettségű, mord lemez visszacsempészi a felkavaró keménységet a sebességrekordokba belefásult metálzenébe - kb. olyan értetlenséget vált ki, és olyan durvaságot közvetít, mint anno a legelső thrash vagy black metal bandák.

"It's ruined / It's ruined / Everybody ruins music / Not just me" - bömböli Phil a 90-es évek death metalját felhánytorgató címadóban. Borzongató, zseniális pillanata ez az aprításba néhol beleszürkülő lemeznek, ahogy a metál egyik úttörője keresztet vet az önmásoló, végtelenségig durvuló zeneiparra - miközben épp most taszajtotta a rusnyaság mélyebb dimenzióiba a metálzenét...

Season of Mist, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.