Nótaest

„Piros rózsák beszélgetnek”

  • Bán Zoltán András
  • 2018. január 7.

Zene

Amikor 2011-ben Nádasdy Ádám e-mailben kérdezte meg tőlem, mit szólnék, ha kísérletként tartana egy magyarnóta-estet a Pepita Ofélia nevű kávéházban (ahol akkoriban amolyan kultúrosként tevékenykedtem), felkiáltottam: „Ez az igazi avantgárd!”

Ezt ma is tartom. Hiszen mi lehetne dadaistább-szürrealistább, mint az, hogy a mai magyar magaskultúra egyik reprezentánsa, a tudós nyelvész, a jeles költő és műfordító olyan anyaghoz fordul, mely még csak nem is lesüllyedt kultúrjószág, hanem egyenesen szemét szinte mindenki szemében. Nádas­dy és Dankó Pista – hát ez vadabb, mint a varrógép és az esernyő sokat emlegetett találkozása a boncasztalon. Ellentétben a Lautréamont-félével, ez a terv a legkevésbé sem volt véletlen randevú. Nádasdy és csapata (Vilma lánya mellett Lázár Zsigmond – hegedű, Hegyi Dávid – zongora) a lehető legtudatosabban tette a dolgát a mesés arányérzékkel felépített produkcióban.

A lényeg: az est nem paródia vagy gúnyolódás. Ez olcsó dolog lenne, hiszen a magyar nóták zöme már önmagában is maga a zenét és szöveget öltött abszurdum. Nádasdyék komolyan vették a műfaj szándéktalan tébolyát, így tárták fel zavaros poklát és kedves svihákságát. Amit láttunk, több mint pusztán nóták egyvelege, Nádasdy tudós kommentárokkal látja el a számok közti szüneteket, roppant ravasz iróniával. Nádasdy ismét bebizonyította, hogy a nagy tanár mindig nagy színész is, buzog benne a legjobb minőségű komédiásvér. És kis magyar antropológia is mindez: amikor például a lírai Én megszállott konoksággal ismételgeti, hogy „Szeretem a bort”, világos, hogy ez az egyetlen érve összes morális és biológiai kilengése igazolására.

Honismereti tabló, precíz részletrajz a magyar kollektív tudattalan igen lassan készülő térképén.

Örkény Stúdió, december 2. (további előadások: december 13., 30.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.