mi a kotta?

Hanzi és Grétike

  • mi a kotta
  • 2018. január 7.

Zene

„Volt egyszer egy szegény favágó s annak felesége és két gyermeke: fiú volt az egyik, leány a másik. A fiút Jancsikának hívták, a leánykát Juliskának. Nagyon szegény ember volt a favágó, mikor volt kenyér az asztalfiában, mikor nem, s majd felvetette a gond szegény fejét: hogy tudja eltartani feleségét s két gyermekét. Este, mikor lefeküdtek, mind ezen sóhajtozott a favágó, s a nagy gondtól, bánattól be sem tudta hunyni a szemét. Azt mondja egyszer az asszony:

– Hallá-e kend, sokat ne sóhajtozzék, hanem reggel menjünk ki az erdőbe, vigyük magunkkal a gyermekeket, ahol legsűrűbb az erdő, rakjunk tüzet, a gyermekeknek adjunk egy-egy darab kenyeret a kezébe s hagyjuk ott. Mi elmegyünk a dolgunkra, ők meg nem találnak haza.” Benedek Elek magyarításában-átdolgozásában így kezdődik a Grimm testvérek oly nevezetes meséje, a Hänsel und Gretel, vagy­is Benedeknél a Jancsika és Juliska. A megunhatatlanságig ismerős történet szombat este az operaszínpadról köszön majd reánk, hiszen az Erkel Színházban bemutatják Engelbert Humperdinck vonatkozó meseoperáját, ezt a népszerű karácsonyi repertoárdarabot (december 9., hat óra). A boszorkányos opera karmestere Kovács János lesz, a rendezés munkáját pedig egy spanyol vendégművész, a fiatal Rafael R. Villalobos fogja elvégezni, a gyerekfaló és -sütögető vasorrú szerepét pedig Wiedemann Bernadett alakítja majd.

Egyebekben érkeznek a körünkbe nevezetesebb vendégművészek is az elkövetkező napokban. Elvégre hétfő este koncertet ad a Müpában a tenor Juan Diego Flórez, aki harmadik budapesti fellépését Mozart-áriákkal nyitja és Puccini- meg Verdi-áriákkal zárja majd, s közbül azért a legsajátabb repertoárját, a bel cantót is meg fogja idézni (Nemzeti Hangversenyterem, december 11., fél nyolc). Ugyanott két nappal később már Marc Minkowskit találhatjuk a pódiumon (Nemzeti Hangversenyterem, december 13., fél nyolc). Sokunk kedves dirigense saját alapítású historikus zenekarát, a Les Musiciens du Louvre együttesét is magával hozza majd, s vele érkezik nyolc énekes is, hogy együtt megszólaltassák Bach Karácsonyi oratóriumának 1., 2., 4. és 6. kantátáját.

A karácsony közeledtét persze más koncert is jelzi, legyen itt elég kutyafuttában mindössze az Óbudai Danubia Zenekar Békebeli advent fantáziacímű és felettébb változatos összeállítású programját megemlítenünk (Zeneakadémia, december 12., nyolc óra). A sietős tárgyalás annál is indokoltabb, hiszen még mindig van kötelezően említendő vendég e napokra: így kedden Scarlattitól Albénizig elérő szólóestet ad a nagy tehetségű és a fotónk tanúsága szerint bízvást jóképűnek ítélhető amerikai pianista, Andrew Tyson (Nemzeti Hangversenyterem, december 12., fél nyolc), a Zeneakadémia nagytermében pedig hétfőn a francia David Fray és két honfitársa kamarázik majd (december 12., fél nyolc).

Végezetül említsünk meg két évfordulós magyar mestert, Kodály Zoltánt és Dohnányi Ernőt, hiszen mindkettejüknek jut tisztelgő hangverseny a jövő héten. Dohnányit a Zeneakadémián ünnepelhetjük majd, ahol is a Kelemen Kvartett és muzsikustársaik csupa Dohnányi-kompozíciót fognak előadni, és e muzsikusok sorában Frankl Pétert is ott találhatjuk (december 13., fél nyolc). Kodály műveiből viszont pénteken vár ránk jószerint reprezentatív válogatás a Müpában: a Magyar Rádió Zenei Együtteseivel és Vásáry Tamással, még a kései és oly problematikus Szimfóniát is elénk vezetve (december 15., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.