mi a kotta?

Hanzi és Grétike

  • mi a kotta
  • 2018. január 7.

Zene

„Volt egyszer egy szegény favágó s annak felesége és két gyermeke: fiú volt az egyik, leány a másik. A fiút Jancsikának hívták, a leánykát Juliskának. Nagyon szegény ember volt a favágó, mikor volt kenyér az asztalfiában, mikor nem, s majd felvetette a gond szegény fejét: hogy tudja eltartani feleségét s két gyermekét. Este, mikor lefeküdtek, mind ezen sóhajtozott a favágó, s a nagy gondtól, bánattól be sem tudta hunyni a szemét. Azt mondja egyszer az asszony:

– Hallá-e kend, sokat ne sóhajtozzék, hanem reggel menjünk ki az erdőbe, vigyük magunkkal a gyermekeket, ahol legsűrűbb az erdő, rakjunk tüzet, a gyermekeknek adjunk egy-egy darab kenyeret a kezébe s hagyjuk ott. Mi elmegyünk a dolgunkra, ők meg nem találnak haza.” Benedek Elek magyarításában-átdolgozásában így kezdődik a Grimm testvérek oly nevezetes meséje, a Hänsel und Gretel, vagy­is Benedeknél a Jancsika és Juliska. A megunhatatlanságig ismerős történet szombat este az operaszínpadról köszön majd reánk, hiszen az Erkel Színházban bemutatják Engelbert Humperdinck vonatkozó meseoperáját, ezt a népszerű karácsonyi repertoárdarabot (december 9., hat óra). A boszorkányos opera karmestere Kovács János lesz, a rendezés munkáját pedig egy spanyol vendégművész, a fiatal Rafael R. Villalobos fogja elvégezni, a gyerekfaló és -sütögető vasorrú szerepét pedig Wiedemann Bernadett alakítja majd.

Egyebekben érkeznek a körünkbe nevezetesebb vendégművészek is az elkövetkező napokban. Elvégre hétfő este koncertet ad a Müpában a tenor Juan Diego Flórez, aki harmadik budapesti fellépését Mozart-áriákkal nyitja és Puccini- meg Verdi-áriákkal zárja majd, s közbül azért a legsajátabb repertoárját, a bel cantót is meg fogja idézni (Nemzeti Hangversenyterem, december 11., fél nyolc). Ugyanott két nappal később már Marc Minkowskit találhatjuk a pódiumon (Nemzeti Hangversenyterem, december 13., fél nyolc). Sokunk kedves dirigense saját alapítású historikus zenekarát, a Les Musiciens du Louvre együttesét is magával hozza majd, s vele érkezik nyolc énekes is, hogy együtt megszólaltassák Bach Karácsonyi oratóriumának 1., 2., 4. és 6. kantátáját.

A karácsony közeledtét persze más koncert is jelzi, legyen itt elég kutyafuttában mindössze az Óbudai Danubia Zenekar Békebeli advent fantáziacímű és felettébb változatos összeállítású programját megemlítenünk (Zeneakadémia, december 12., nyolc óra). A sietős tárgyalás annál is indokoltabb, hiszen még mindig van kötelezően említendő vendég e napokra: így kedden Scarlattitól Albénizig elérő szólóestet ad a nagy tehetségű és a fotónk tanúsága szerint bízvást jóképűnek ítélhető amerikai pianista, Andrew Tyson (Nemzeti Hangversenyterem, december 12., fél nyolc), a Zeneakadémia nagytermében pedig hétfőn a francia David Fray és két honfitársa kamarázik majd (december 12., fél nyolc).

Végezetül említsünk meg két évfordulós magyar mestert, Kodály Zoltánt és Dohnányi Ernőt, hiszen mindkettejüknek jut tisztelgő hangverseny a jövő héten. Dohnányit a Zeneakadémián ünnepelhetjük majd, ahol is a Kelemen Kvartett és muzsikustársaik csupa Dohnányi-kompozíciót fognak előadni, és e muzsikusok sorában Frankl Pétert is ott találhatjuk (december 13., fél nyolc). Kodály műveiből viszont pénteken vár ránk jószerint reprezentatív válogatás a Müpában: a Magyar Rádió Zenei Együtteseivel és Vásáry Tamással, még a kései és oly problematikus Szimfóniát is elénk vezetve (december 15., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.