mi a kotta?

Hanzi és Grétike

  • mi a kotta
  • 2018. január 7.

Zene

„Volt egyszer egy szegény favágó s annak felesége és két gyermeke: fiú volt az egyik, leány a másik. A fiút Jancsikának hívták, a leánykát Juliskának. Nagyon szegény ember volt a favágó, mikor volt kenyér az asztalfiában, mikor nem, s majd felvetette a gond szegény fejét: hogy tudja eltartani feleségét s két gyermekét. Este, mikor lefeküdtek, mind ezen sóhajtozott a favágó, s a nagy gondtól, bánattól be sem tudta hunyni a szemét. Azt mondja egyszer az asszony:

– Hallá-e kend, sokat ne sóhajtozzék, hanem reggel menjünk ki az erdőbe, vigyük magunkkal a gyermekeket, ahol legsűrűbb az erdő, rakjunk tüzet, a gyermekeknek adjunk egy-egy darab kenyeret a kezébe s hagyjuk ott. Mi elmegyünk a dolgunkra, ők meg nem találnak haza.” Benedek Elek magyarításában-átdolgozásában így kezdődik a Grimm testvérek oly nevezetes meséje, a Hänsel und Gretel, vagy­is Benedeknél a Jancsika és Juliska. A megunhatatlanságig ismerős történet szombat este az operaszínpadról köszön majd reánk, hiszen az Erkel Színházban bemutatják Engelbert Humperdinck vonatkozó meseoperáját, ezt a népszerű karácsonyi repertoárdarabot (december 9., hat óra). A boszorkányos opera karmestere Kovács János lesz, a rendezés munkáját pedig egy spanyol vendégművész, a fiatal Rafael R. Villalobos fogja elvégezni, a gyerekfaló és -sütögető vasorrú szerepét pedig Wiedemann Bernadett alakítja majd.

Egyebekben érkeznek a körünkbe nevezetesebb vendégművészek is az elkövetkező napokban. Elvégre hétfő este koncertet ad a Müpában a tenor Juan Diego Flórez, aki harmadik budapesti fellépését Mozart-áriákkal nyitja és Puccini- meg Verdi-áriákkal zárja majd, s közbül azért a legsajátabb repertoárját, a bel cantót is meg fogja idézni (Nemzeti Hangversenyterem, december 11., fél nyolc). Ugyanott két nappal később már Marc Minkowskit találhatjuk a pódiumon (Nemzeti Hangversenyterem, december 13., fél nyolc). Sokunk kedves dirigense saját alapítású historikus zenekarát, a Les Musiciens du Louvre együttesét is magával hozza majd, s vele érkezik nyolc énekes is, hogy együtt megszólaltassák Bach Karácsonyi oratóriumának 1., 2., 4. és 6. kantátáját.

A karácsony közeledtét persze más koncert is jelzi, legyen itt elég kutyafuttában mindössze az Óbudai Danubia Zenekar Békebeli advent fantáziacímű és felettébb változatos összeállítású programját megemlítenünk (Zeneakadémia, december 12., nyolc óra). A sietős tárgyalás annál is indokoltabb, hiszen még mindig van kötelezően említendő vendég e napokra: így kedden Scarlattitól Albénizig elérő szólóestet ad a nagy tehetségű és a fotónk tanúsága szerint bízvást jóképűnek ítélhető amerikai pianista, Andrew Tyson (Nemzeti Hangversenyterem, december 12., fél nyolc), a Zeneakadémia nagytermében pedig hétfőn a francia David Fray és két honfitársa kamarázik majd (december 12., fél nyolc).

Végezetül említsünk meg két évfordulós magyar mestert, Kodály Zoltánt és Dohnányi Ernőt, hiszen mindkettejüknek jut tisztelgő hangverseny a jövő héten. Dohnányit a Zeneakadémián ünnepelhetjük majd, ahol is a Kelemen Kvartett és muzsikustársaik csupa Dohnányi-kompozíciót fognak előadni, és e muzsikusok sorában Frankl Pétert is ott találhatjuk (december 13., fél nyolc). Kodály műveiből viszont pénteken vár ránk jószerint reprezentatív válogatás a Müpában: a Magyar Rádió Zenei Együtteseivel és Vásáry Tamással, még a kései és oly problematikus Szimfóniát is elénk vezetve (december 15., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.