mi a kotta?

Ponaparte

  • mi a kotta
  • 2019. június 16.

Zene

„Szerződés, mely egyrészről Zichy Géza gróf intendáns úr jóváhagyásának fenntartása mellett Nikisch Ártúr úr, a M. Kir. Operaház művészeti igazgatója mint vevő, másrészről Dr. Eirich O. F. ügyvéd úr, a »Ricordi G. és társa« milánói zenekiadó cég meghatalmazottja mint eladó között a következő feltételek mellett köttetett: 1. Dr. Eirich O. F. úr eladja a M. Kir. Operaháznak, Nikisch Ártúr úr pedig megveszi a M. Kir. Operaház részére Puccini Giacomo »Manon Lescaut« című 4 felvonásos zenedrámájának s e mű szövegének Budapest fő- és székváros területén való kizárólagos előadhatási jogát…”

E kontraktus révén jutott az Operaház 125 esztendeje a Manon Lescaut játszási jogának boldog birtokába, hogy aztán a zajos sikerű bemutatóval, melyet maga a Maestro is lelkesen feldicsért, bimbót hajtson az azóta is dúsan virágzó hazai Puccini-kultusz. A Massenet amúgy ugyancsak remek Manonját menthetetlenül leárnyékoló olasz opera most újra visszatér a pesti repertoárra: Szabó Máté rendezésében, Kocsár Balázs vezényletével és Létay Kiss Gabriella címszereplésével (Erkel Színház, május 18., hét óra). Valamint egy nagynevű tenorral, hiszen Des Grieux lovagot a premieren a veteránként is első ligás énekes, Solti György egykori pártfogoltja, Marcello Giordani alakítja majd.

A szombat estét, sőt jószerint az éjszakát mindazonáltal eltölthetjük akár a 35 esztendős Amadinda Ütőegyüttes társaságában is, mivel ők aznap két koncertet is adnak a Zeneakadémián (május 18., fél nyolc, illetve háromnegyed tizenegy). Rácz Zoltánék nem ugyanazt a programot készülnek kétszer előadni, hanem előbb Képzeletbeli tájék fantáziacímű koncertjükön, többek közt a Muzsikás Együttessel közösen játszva, reprezentatív mintát kínálnak oly változatos működésükből a Nagyteremben, majd a Solti terembe átvonulva megszólaltatják John Cage egyik legutolsó, s nem mellesleg az Amadinda számára komponált, nagyszabású művét, a Four 4-et.

„Napóleon! Régebben ki nem állhattam. Manapság egészen másképp gondolkodom róla” – Beethoven állítólag így nyilatkozott 1824-ben az akkor már három éve halott Bonapartéról, akiről valóban egyre másképp és másképp gondolkodott. Ennek leghíresebb hangzó bizonysága a III. szimfónia, amelynek keletkezéstörténetében a Bonaparte (néha Ponaparte) műelnevezés csakúgy ott szerepelt, mint az ajánlás eltörlésének legendás gesztusa. A menthetetlenül napóleoni Eroicát a jövő héten a Concerto Budapest két koncertjén hallhatjuk majd, mindkétszer XIX. századi német program méltó lezárásaként (Zeneakadémia, május 23. és 24., fél nyolc). Ahogyan Beethoven szimfóniája, úgy e koncertek karmestere is nevet, pontosabban név­alakot változtatott. A dán hegedűs és dirigens, Ni­kolaj Szeps-Znaider (képünkön) ugyanis egészen tavalyig Nikolaj Znaiderként szerepelt a világ koncertpódiumain, de akkor visszaillesztette a nevébe az addig praktikus okokból mellőzött Szeps tagot, amelynek használatával most szélesebb rokonságának holokausztáldozatokká lett tagjait is hangsúlyosabban felvállalja. Az Eroica megszólaltatása előtt egy-egy romantikus versenymű is ott szerepel majd a koncertek programján: előbb Ránki Fülöp fog Mendelssohnt, aztán másnap a norvég hegedűs, Henning Kraggerud Max Bruchot játszani.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."