mi a kotta?

Ponaparte

  • mi a kotta
  • 2019. június 16.

Zene

„Szerződés, mely egyrészről Zichy Géza gróf intendáns úr jóváhagyásának fenntartása mellett Nikisch Ártúr úr, a M. Kir. Operaház művészeti igazgatója mint vevő, másrészről Dr. Eirich O. F. ügyvéd úr, a »Ricordi G. és társa« milánói zenekiadó cég meghatalmazottja mint eladó között a következő feltételek mellett köttetett: 1. Dr. Eirich O. F. úr eladja a M. Kir. Operaháznak, Nikisch Ártúr úr pedig megveszi a M. Kir. Operaház részére Puccini Giacomo »Manon Lescaut« című 4 felvonásos zenedrámájának s e mű szövegének Budapest fő- és székváros területén való kizárólagos előadhatási jogát…”

E kontraktus révén jutott az Operaház 125 esztendeje a Manon Lescaut játszási jogának boldog birtokába, hogy aztán a zajos sikerű bemutatóval, melyet maga a Maestro is lelkesen feldicsért, bimbót hajtson az azóta is dúsan virágzó hazai Puccini-kultusz. A Massenet amúgy ugyancsak remek Manonját menthetetlenül leárnyékoló olasz opera most újra visszatér a pesti repertoárra: Szabó Máté rendezésében, Kocsár Balázs vezényletével és Létay Kiss Gabriella címszereplésével (Erkel Színház, május 18., hét óra). Valamint egy nagynevű tenorral, hiszen Des Grieux lovagot a premieren a veteránként is első ligás énekes, Solti György egykori pártfogoltja, Marcello Giordani alakítja majd.

A szombat estét, sőt jószerint az éjszakát mindazonáltal eltölthetjük akár a 35 esztendős Amadinda Ütőegyüttes társaságában is, mivel ők aznap két koncertet is adnak a Zeneakadémián (május 18., fél nyolc, illetve háromnegyed tizenegy). Rácz Zoltánék nem ugyanazt a programot készülnek kétszer előadni, hanem előbb Képzeletbeli tájék fantáziacímű koncertjükön, többek közt a Muzsikás Együttessel közösen játszva, reprezentatív mintát kínálnak oly változatos működésükből a Nagyteremben, majd a Solti terembe átvonulva megszólaltatják John Cage egyik legutolsó, s nem mellesleg az Amadinda számára komponált, nagyszabású művét, a Four 4-et.

„Napóleon! Régebben ki nem állhattam. Manapság egészen másképp gondolkodom róla” – Beethoven állítólag így nyilatkozott 1824-ben az akkor már három éve halott Bonapartéról, akiről valóban egyre másképp és másképp gondolkodott. Ennek leghíresebb hangzó bizonysága a III. szimfónia, amelynek keletkezéstörténetében a Bonaparte (néha Ponaparte) műelnevezés csakúgy ott szerepelt, mint az ajánlás eltörlésének legendás gesztusa. A menthetetlenül napóleoni Eroicát a jövő héten a Concerto Budapest két koncertjén hallhatjuk majd, mindkétszer XIX. századi német program méltó lezárásaként (Zeneakadémia, május 23. és 24., fél nyolc). Ahogyan Beethoven szimfóniája, úgy e koncertek karmestere is nevet, pontosabban név­alakot változtatott. A dán hegedűs és dirigens, Ni­kolaj Szeps-Znaider (képünkön) ugyanis egészen tavalyig Nikolaj Znaiderként szerepelt a világ koncertpódiumain, de akkor visszaillesztette a nevébe az addig praktikus okokból mellőzött Szeps tagot, amelynek használatával most szélesebb rokonságának holokausztáldozatokká lett tagjait is hangsúlyosabban felvállalja. Az Eroica megszólaltatása előtt egy-egy romantikus versenymű is ott szerepel majd a koncertek programján: előbb Ránki Fülöp fog Mendelssohnt, aztán másnap a norvég hegedűs, Henning Kraggerud Max Bruchot játszani.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.