mi a kotta?

Ponaparte

  • mi a kotta
  • 2019. június 16.

Zene

„Szerződés, mely egyrészről Zichy Géza gróf intendáns úr jóváhagyásának fenntartása mellett Nikisch Ártúr úr, a M. Kir. Operaház művészeti igazgatója mint vevő, másrészről Dr. Eirich O. F. ügyvéd úr, a »Ricordi G. és társa« milánói zenekiadó cég meghatalmazottja mint eladó között a következő feltételek mellett köttetett: 1. Dr. Eirich O. F. úr eladja a M. Kir. Operaháznak, Nikisch Ártúr úr pedig megveszi a M. Kir. Operaház részére Puccini Giacomo »Manon Lescaut« című 4 felvonásos zenedrámájának s e mű szövegének Budapest fő- és székváros területén való kizárólagos előadhatási jogát…”

E kontraktus révén jutott az Operaház 125 esztendeje a Manon Lescaut játszási jogának boldog birtokába, hogy aztán a zajos sikerű bemutatóval, melyet maga a Maestro is lelkesen feldicsért, bimbót hajtson az azóta is dúsan virágzó hazai Puccini-kultusz. A Massenet amúgy ugyancsak remek Manonját menthetetlenül leárnyékoló olasz opera most újra visszatér a pesti repertoárra: Szabó Máté rendezésében, Kocsár Balázs vezényletével és Létay Kiss Gabriella címszereplésével (Erkel Színház, május 18., hét óra). Valamint egy nagynevű tenorral, hiszen Des Grieux lovagot a premieren a veteránként is első ligás énekes, Solti György egykori pártfogoltja, Marcello Giordani alakítja majd.

A szombat estét, sőt jószerint az éjszakát mindazonáltal eltölthetjük akár a 35 esztendős Amadinda Ütőegyüttes társaságában is, mivel ők aznap két koncertet is adnak a Zeneakadémián (május 18., fél nyolc, illetve háromnegyed tizenegy). Rácz Zoltánék nem ugyanazt a programot készülnek kétszer előadni, hanem előbb Képzeletbeli tájék fantáziacímű koncertjükön, többek közt a Muzsikás Együttessel közösen játszva, reprezentatív mintát kínálnak oly változatos működésükből a Nagyteremben, majd a Solti terembe átvonulva megszólaltatják John Cage egyik legutolsó, s nem mellesleg az Amadinda számára komponált, nagyszabású művét, a Four 4-et.

„Napóleon! Régebben ki nem állhattam. Manapság egészen másképp gondolkodom róla” – Beethoven állítólag így nyilatkozott 1824-ben az akkor már három éve halott Bonapartéról, akiről valóban egyre másképp és másképp gondolkodott. Ennek leghíresebb hangzó bizonysága a III. szimfónia, amelynek keletkezéstörténetében a Bonaparte (néha Ponaparte) műelnevezés csakúgy ott szerepelt, mint az ajánlás eltörlésének legendás gesztusa. A menthetetlenül napóleoni Eroicát a jövő héten a Concerto Budapest két koncertjén hallhatjuk majd, mindkétszer XIX. századi német program méltó lezárásaként (Zeneakadémia, május 23. és 24., fél nyolc). Ahogyan Beethoven szimfóniája, úgy e koncertek karmestere is nevet, pontosabban név­alakot változtatott. A dán hegedűs és dirigens, Ni­kolaj Szeps-Znaider (képünkön) ugyanis egészen tavalyig Nikolaj Znaiderként szerepelt a világ koncertpódiumain, de akkor visszaillesztette a nevébe az addig praktikus okokból mellőzött Szeps tagot, amelynek használatával most szélesebb rokonságának holokausztáldozatokká lett tagjait is hangsúlyosabban felvállalja. Az Eroica megszólaltatása előtt egy-egy romantikus versenymű is ott szerepel majd a koncertek programján: előbb Ránki Fülöp fog Mendelssohnt, aztán másnap a norvég hegedűs, Henning Kraggerud Max Bruchot játszani.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.