Lemez

Preoccupations: New Material

  • - legát -
  • 2018. május 19.

Zene

Bölcs és érett döntés volt a kanadai Viet Cong együttes részéről, hogy nevüket Preoccupationsre változtatták, csakhogy a hivatalos mese szerint nem a jó ízlés, hanem a körülmények kényszerítették őket e lépésre. Állítólag a 2015-ös, a zenekar nevét viselő bemutatkozó album nem a számok miatt keltett feltűnést, hanem attól, hogy sokan felháborodtak a névadáson, veteránok tiltakoztak, koncerteket kellett félbeszakítani és így tovább. Persze az sem lenne meglepő, ha kiderülne, hogy ez az egész szimpla reklámfogás volt, mindenesetre 2016 tavaszán a zenekar elnézést kért mindenkitől, és bejelentette, hogy attól fogva Preoccupationsként folytatják.

Ennél azonban sokkal érdekesebb, hogy az első, majd a 2016-os „második” bemutatkozó albumon is egy nagyon következetes múltfeltárás tanúi lehetünk. A Calgaryból származó négyes tényleg annyira élethűen idézi meg a hetvenes évek végének depressziós brit zenéjét, hogy az avatatlanok azt is gondolhatják, ez valami archív anyag lehet, amit egy lebontott külső-manchesteri garázs alól ástak ki. És úgy tűnik, a srácok egyelőre nem is törik a fejüket megújuláson, a most megjelent New Material pontosan ott folytatódik, ahol a két évvel ezelőtti lemez véget ér. Mike Wallace dobos teljesen olyan, mint Stephen Morris a Joy Divisonből, Matt Flegel basszusfutamai a korai Cure-t, énekhangja Peter Murphyt idézi, és persze a két gitáros, Scott Munro és Daniel Christiansen is kizárólag azt a hangzást rekonstruálja, ami 1977 tájékán tűnt újszerűnek. Most már csak az a kérdés, merre lehet innen továbblépni, lehet-e egyáltalán? Az bizonyos, hogy a Preoccupations lelkes és profi szellemvadászokból áll, és nagyon szerethető borongást raknak össze, de igazán komolyan majd akkor vehetjük őket, ha egy kicsit jobban eltávolodnak negyven évvel ezelőtt működő példaképeiktől.

Flemish Eye/Jagjaguwar, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.