Puccini Bohémélet

  • - káté -
  • 2013. február 10.

Zene

Puccini Bohémélet című operája több mint kilencven év után tavaly került először a Salzburgi Ünnepi Játékok műsorára, mert mindaddig méltatlannak minősült egy művészi értelemben avantgárd fesztivál esztétikai igényeihez.

Már a helyszínen is világos volt, hogy a darab új dimenziót és impozáns formátumot nyert a Grosses Festspielhaus hatalmas színpadán, de megőrizte kivételes intimitását is. A videofelvételen - a világ legjobb operaközvetítője, Brian Large jóvoltából - a kettő tökéletes egyensúlyba kerül. A rendező, Damiano Michieletto a jelenbe helyezi a cselekményt, az intézményes kultúrán kívül létező - független - ifjú művészek nonkonformizmusa képez kontrasztot a polgári jóléttel, a külvárosi lakókocsibüfé a plázavilággal, a rendetlen albérlet a színpadot betöltő párizsi várostérképre nyíló monumentális ablakkal, amelynek bepárásodott üvegére egy transzcendens kéz írja ki a spirituális áldozat, Mimi nevét. A szimbolikus nagyforma kokettál az új kontextusba természetesen illő apró részletekkel, például azzal, hogy a hősnő nem a mécsvilágot, hanem a cigarettáját meggyújtani téved be a szomszédba. Anna Netrebko lángoló szopránja egy magányos élet elhamvadását jeleníti meg, a legcsekélyebb szentimentalizmus nélkül: ez a Mimi a reménytelen, nagy szerelmébe hal bele. Piotr Beczala a felvétel napján jó diszpozícióban énekli Rodolfót, a lelkesültség pillanataiban őszinte, de állandó érzelemre éretlen költőt. A nonkonform, "önmagát kereső" fiatal művész és a földön járó hímzőlány csak a szerelmi kettősökben illik össze. Az élet viszont nem csupa duett. Ezt a banális, de egyáltalán nem giccses igazságot ritkán hallott dús, szimfonikus zenekari hangzásokkal festik alá Daniele Gatti vezényletével a Bécsi Szimfonikusok. Nichts besonderes, mondta a fülem hallatára egy néző a tomboló salzburgi nézőtéren. Megnyugtató, ha az opera ilyen természetes, hétköznapi dolog tud lenni a mai világban.

Deutsche Grammophon, Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.