Lemez

Quatuor Arod: Mendelssohn

  • - csk -
  • 2017. december 30.

Zene

Az elmúlt ötven év klasszikus zenei hangversenygyakorlatának egyik drámai vesztese a vonósnégyes műfaja. A hatvanas–hetvenes években még a legtermészetesebb dolog volt elmenni egy kvartettkoncertre, a nyolcvanas–kilencvenes évtizedekben a műfaj körül megritkult a levegő, az ezredforduló után pedig a vonósnégyesestek már kistermi ritkaságnak számítanak, szűk elit közönséggel. Pedig a vonósnégyes-repertoár az emberi szellem egyik csúcsteljesítménye. (Talán ez az oka, hogy nem kell ma?) Ezért is öröm, hogy vannak még nagyszerű fiatal kvartettek, amilyen a francia Quatuor Arod, amely alig három évvel alapítása, 2013 után már meg is nyerte a rendkívüli presztízsű müncheni ARD-versenyt. Nem hiába tanította őket két olyan kiváló kvartett, mint az Artemis és az Ébène, játékukon hallatszik nemcsak a kivitelezés maximalizmusa, hanem az érzékenység és az elmélyültség is.

Ez az érzékenység és elmélyültség uralja debütáló lemezüket. Maga a tény, hogy Mendelssohnt választották, sokatmondó: a zeneszerző fontos és érdekes vonósnégyeseket írt, mégsem tartják számon a valóban jelentős kvartettkomponisták között. A másik figyelemre méltó mozzanat, hogy a három kiválasztott mű, az op. 13-as a-moll vonósnégyes, az op. 44-es e-moll kvartett, valamint az op. 81-es Négy darab keresztmetszetét adja az életműnek. Érzékenységre vall továbbá, hogy a lemezen – Marianne Crebassa hangulatteremtő előadásában – megszólal egy dal, a Frage (Kérdés), amely tematikus összefüggésben áll az a-moll vonósnégyes tételeivel (az eredetileg zongorakíséretes Liedet az együttes brácsása dolgozta át énekhangra és vonósnégyesre). Az előadások hitelesen idézik fel Mendelssohn stílusának klasszikus lekerekítettségét és romantikus izgalmát, a hangzás sűrűségét és a ritmika élénk lüktetését – és érezhető, különösen az a-moll kvartett tolmácsolásában, a vonósnégyes-komponista számára mintaképnek számító Beethoven hatása is.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.