Lemez

Quatuor Arod: Mendelssohn

  • - csk -
  • 2017. december 30.

Zene

Az elmúlt ötven év klasszikus zenei hangversenygyakorlatának egyik drámai vesztese a vonósnégyes műfaja. A hatvanas–hetvenes években még a legtermészetesebb dolog volt elmenni egy kvartettkoncertre, a nyolcvanas–kilencvenes évtizedekben a műfaj körül megritkult a levegő, az ezredforduló után pedig a vonósnégyesestek már kistermi ritkaságnak számítanak, szűk elit közönséggel. Pedig a vonósnégyes-repertoár az emberi szellem egyik csúcsteljesítménye. (Talán ez az oka, hogy nem kell ma?) Ezért is öröm, hogy vannak még nagyszerű fiatal kvartettek, amilyen a francia Quatuor Arod, amely alig három évvel alapítása, 2013 után már meg is nyerte a rendkívüli presztízsű müncheni ARD-versenyt. Nem hiába tanította őket két olyan kiváló kvartett, mint az Artemis és az Ébène, játékukon hallatszik nemcsak a kivitelezés maximalizmusa, hanem az érzékenység és az elmélyültség is.

Ez az érzékenység és elmélyültség uralja debütáló lemezüket. Maga a tény, hogy Mendelssohnt választották, sokatmondó: a zeneszerző fontos és érdekes vonósnégyeseket írt, mégsem tartják számon a valóban jelentős kvartettkomponisták között. A másik figyelemre méltó mozzanat, hogy a három kiválasztott mű, az op. 13-as a-moll vonósnégyes, az op. 44-es e-moll kvartett, valamint az op. 81-es Négy darab keresztmetszetét adja az életműnek. Érzékenységre vall továbbá, hogy a lemezen – Marianne Crebassa hangulatteremtő előadásában – megszólal egy dal, a Frage (Kérdés), amely tematikus összefüggésben áll az a-moll vonósnégyes tételeivel (az eredetileg zongorakíséretes Liedet az együttes brácsása dolgozta át énekhangra és vonósnégyesre). Az előadások hitelesen idézik fel Mendelssohn stílusának klasszikus lekerekítettségét és romantikus izgalmát, a hangzás sűrűségét és a ritmika élénk lüktetését – és érezhető, különösen az a-moll kvartett tolmácsolásában, a vonósnégyes-komponista számára mintaképnek számító Beethoven hatása is.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.