Lemez

Quatuor Arod: Mendelssohn

  • - csk -
  • 2017. december 30.

Zene

Az elmúlt ötven év klasszikus zenei hangversenygyakorlatának egyik drámai vesztese a vonósnégyes műfaja. A hatvanas–hetvenes években még a legtermészetesebb dolog volt elmenni egy kvartettkoncertre, a nyolcvanas–kilencvenes évtizedekben a műfaj körül megritkult a levegő, az ezredforduló után pedig a vonósnégyesestek már kistermi ritkaságnak számítanak, szűk elit közönséggel. Pedig a vonósnégyes-repertoár az emberi szellem egyik csúcsteljesítménye. (Talán ez az oka, hogy nem kell ma?) Ezért is öröm, hogy vannak még nagyszerű fiatal kvartettek, amilyen a francia Quatuor Arod, amely alig három évvel alapítása, 2013 után már meg is nyerte a rendkívüli presztízsű müncheni ARD-versenyt. Nem hiába tanította őket két olyan kiváló kvartett, mint az Artemis és az Ébène, játékukon hallatszik nemcsak a kivitelezés maximalizmusa, hanem az érzékenység és az elmélyültség is.

Ez az érzékenység és elmélyültség uralja debütáló lemezüket. Maga a tény, hogy Mendelssohnt választották, sokatmondó: a zeneszerző fontos és érdekes vonósnégyeseket írt, mégsem tartják számon a valóban jelentős kvartettkomponisták között. A másik figyelemre méltó mozzanat, hogy a három kiválasztott mű, az op. 13-as a-moll vonósnégyes, az op. 44-es e-moll kvartett, valamint az op. 81-es Négy darab keresztmetszetét adja az életműnek. Érzékenységre vall továbbá, hogy a lemezen – Marianne Crebassa hangulatteremtő előadásában – megszólal egy dal, a Frage (Kérdés), amely tematikus összefüggésben áll az a-moll vonósnégyes tételeivel (az eredetileg zongorakíséretes Liedet az együttes brácsása dolgozta át énekhangra és vonósnégyesre). Az előadások hitelesen idézik fel Mendelssohn stílusának klasszikus lekerekítettségét és romantikus izgalmát, a hangzás sűrűségét és a ritmika élénk lüktetését – és érezhető, különösen az a-moll kvartett tolmácsolásában, a vonósnégyes-komponista számára mintaképnek számító Beethoven hatása is.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.