rajzfilm - ÉGENJÁRÓK

  • - kg -
  • 2010. március 11.

Zene

Hol vagyunk? Egyfelől az animék kedvenc tartózkodási helyén, egy szépen táguló alternatív univerzumban, másfelől mélyen Mamoru Oshii életművében. Előbbi arról ismerszik meg, hogy az aggodalmárok minden fenyegető jövőképe és népszerű öszszeesküvés-elmélete valóra vált; országok helyett rivális nagyvállalatok háborúzgatnak egymással, a pilótafülkékben örök fiatalságra programozott koravén kamaszok kezelik a kormányt, földet érve pedig életük hiábavalóságáról morfondíroznak.
Hol vagyunk? Egyfelõl az animék kedvenc tartózkodási helyén, egy szépen táguló alternatív univerzumban, másfelõl mélyen Mamoru Oshii életmûvében. Elõbbi arról ismerszik meg, hogy az aggodalmárok minden fenyegetõ jövõképe és népszerû öszszeesküvés-elmélete valóra vált; országok helyett rivális nagyvállalatok háborúzgatnak egymással, a pilótafülkékben örök fiatalságra programozott koravén kamaszok kezelik a kormányt, földet érve pedig életük hiábavalóságáról morfondíroznak. Mamoru Oshii munkássága a bassett houndok iránti elfogultságon túl a Ghost in the Shell kultuszáról (is) híres, mely mindmáig beragyogja az életmûvet. E fényes és áhítatra kötelezõ ragyogásban szlalomozik az égen néhány élet-halál harcot folytató high-tech harci kávédaráló - céges repülõ valamennyi, ahogy nagyjából minden céges ebben a jól festõ világvázlatban. Amilyen energikusak a légi csaták, oly enerváltan folyik az ügyintézés odalent; ólomlábon cammog elõre az idõ, a pilóták és pilótanõk mintha valami kimondatlan, de egyre súlyosbodó bizonyosságot sétáltatnának (csak a Bassett Hound battyog szabadon). Inkább érdekes, mintsem idegesítõ ez az animációs köldöknézés (ilyen animeválaszték mellett persze nem kunszt egzotikusnak tûnni), s ha a látványosan alulrajzolt élõlények hajlamosak is szócsõként viselkedni (és pisztolyt szorongatva szeretkezni), túlságosan nem lehet neheztelni rájuk. Kecske-káposzta helyzet a mátrixban: azoknak is jó, akik az életmû felõl jönnek, de azok sincsenek kiküldve, akiknek nincs meg az összes megfejtés.

A Corner Film bemutatója

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”