Lemez

Róisín Murphy: Take Her Up To Monto

  • - minek -
  • 2016. szeptember 4.

Zene

A néhai Moloko énekesnője két remek szólóalbum (Ruby Blue, Overpowered) után tűnt el kicsit a radarról, s néhány egzotikus produkciót (például a többnyire klasszikus olasz slágerek feldolgozásait tartalmazó Mi Senti EP-t) leszámítva leginkább mások lemezeire énekelt. Hogy azután egy év leforgás alatt két albummal is jelentkezzen: a tavalyi, tisztes sikert arató Hairless Toys album mellé most nyugodtan oda lehet helyezni a Take Her Up To Montót is, mely úgy folytatás, hogy nem a maradékból készült afféle zenei brassói.

De nem is pusztán kicsit macerásabban befogadható, merészebb és kísérletezőbb ikertestvér, ahogy maga Róisín állítja – a befogadó elsősorban nem a macerát fedezi fel benne, hanem a szépséget, amit a művésznő alkotói vénájának köszönhetünk. Komponistaként saját otthonos világából pásztázza a popzene gigantikus univerzumát, majd kreatív guberálóként minden kacatot hazahord, mely azután a keze között változik arannyá. Hibátlanul összerakott (ebben segítségére volt az ősrégi munkatárs, Eddie Stevens), kellően drámai/melodramatikus fordulatokkal, csavarokkal, zenei ötletekkel megbolondított dalok sorát hallhatjuk, melyek perfektül hozzák Murphy évek alatt jól kialakított, popból, elektronikából, dzsesszből, soulból lepárolt, sajátjává asszimilált hangzását. Erős számokból sincs hiány: a felütésként is remek Mastermindtól az olasz slágerek világát is hasznosító Lip Service-en át a balladisztikus, albumzáró Sitting And Countingig remek túra az új album, melyet öröm bejárni.

Play It Again Sam, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.