Lemez

Letherette: Letherette

  • - minek -
  • 2013. október 5.

Zene

Csak elismeréssel adózhatunk a Letherette-duó birkatürelmének: a wolverhamptoni Richard Roberts és Andy Harber hétévnyi közös munka után szánta el magát arra, hogy (még 2010-ben) kiadja első, nyolcszámos vinil EP-jét.

A többi már simán ment: szinte kultstátusz az absztrakt elektronikus zenei világban, lemezszerződés a Ninja Tune-nal, az első ottani kiadványuk (a tavalyi remek Featurette EP) és idén az első, az ítészeket is némiképpen megosztó album. A zavar forrása alighanem a stiláris, műfaji összetevők sokfélesége lehet: van itt hiphop, ami érezhetően az anyanyelvük, beteg (fidget) house, nagyon is kortárs, dubstepből kinőtt bass music, elektro (ebben is néha visszautalás a pár évvel ezelőtti, justice-i aranyidőkre), ambient, 80-as éveket idéző elektrofunk és néha tényleg feltűnő párhuzamok a Daft Punk újabb keletű munkásságával. De mi mégis amellett érvelnénk, hogy érdemes a saját érdemei szerint kezelni, és azon belül is véresen komolyan venni a Letherette-et - s ehhez elég bizonyítékkal szolgál, ha néhányszor türelmesen végighallgatjuk az albumot. Garantáljuk: nem fog fájni, sőt az ismétlésre is rájár a kezünk. Nem lehet elvitatni tőlük az alkotói-zeneírói tehetséget, s ahhoz is van érzékük, hogy a direktben nyersnek tűnő, seggrázós elektrofunk darabokat (D&T, The One) szépen elrendezzék az olyan kis gyöngyszemek mellé, mint a Natasha Kmeto hangján megszólaló soul-house-os Restless vagy a Gas Stations & Restaurant szabálytalan ambient/r&b kevercse. Kevés üresjárat, sok izgalmas hang és lábhoz szóló ritmus a jutalma a szorgalmas befogadónak.

Ninja Tune/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.