Lemez

Letherette: Letherette

  • - minek -
  • 2013. október 5.

Zene

Csak elismeréssel adózhatunk a Letherette-duó birkatürelmének: a wolverhamptoni Richard Roberts és Andy Harber hétévnyi közös munka után szánta el magát arra, hogy (még 2010-ben) kiadja első, nyolcszámos vinil EP-jét.

A többi már simán ment: szinte kultstátusz az absztrakt elektronikus zenei világban, lemezszerződés a Ninja Tune-nal, az első ottani kiadványuk (a tavalyi remek Featurette EP) és idén az első, az ítészeket is némiképpen megosztó album. A zavar forrása alighanem a stiláris, műfaji összetevők sokfélesége lehet: van itt hiphop, ami érezhetően az anyanyelvük, beteg (fidget) house, nagyon is kortárs, dubstepből kinőtt bass music, elektro (ebben is néha visszautalás a pár évvel ezelőtti, justice-i aranyidőkre), ambient, 80-as éveket idéző elektrofunk és néha tényleg feltűnő párhuzamok a Daft Punk újabb keletű munkásságával. De mi mégis amellett érvelnénk, hogy érdemes a saját érdemei szerint kezelni, és azon belül is véresen komolyan venni a Letherette-et - s ehhez elég bizonyítékkal szolgál, ha néhányszor türelmesen végighallgatjuk az albumot. Garantáljuk: nem fog fájni, sőt az ismétlésre is rájár a kezünk. Nem lehet elvitatni tőlük az alkotói-zeneírói tehetséget, s ahhoz is van érzékük, hogy a direktben nyersnek tűnő, seggrázós elektrofunk darabokat (D&T, The One) szépen elrendezzék az olyan kis gyöngyszemek mellé, mint a Natasha Kmeto hangján megszólaló soul-house-os Restless vagy a Gas Stations & Restaurant szabálytalan ambient/r&b kevercse. Kevés üresjárat, sok izgalmas hang és lábhoz szóló ritmus a jutalma a szorgalmas befogadónak.

Ninja Tune/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.