Lemez

Letherette: Letherette

  • - minek -
  • 2013. október 5.

Zene

Csak elismeréssel adózhatunk a Letherette-duó birkatürelmének: a wolverhamptoni Richard Roberts és Andy Harber hétévnyi közös munka után szánta el magát arra, hogy (még 2010-ben) kiadja első, nyolcszámos vinil EP-jét.

A többi már simán ment: szinte kultstátusz az absztrakt elektronikus zenei világban, lemezszerződés a Ninja Tune-nal, az első ottani kiadványuk (a tavalyi remek Featurette EP) és idén az első, az ítészeket is némiképpen megosztó album. A zavar forrása alighanem a stiláris, műfaji összetevők sokfélesége lehet: van itt hiphop, ami érezhetően az anyanyelvük, beteg (fidget) house, nagyon is kortárs, dubstepből kinőtt bass music, elektro (ebben is néha visszautalás a pár évvel ezelőtti, justice-i aranyidőkre), ambient, 80-as éveket idéző elektrofunk és néha tényleg feltűnő párhuzamok a Daft Punk újabb keletű munkásságával. De mi mégis amellett érvelnénk, hogy érdemes a saját érdemei szerint kezelni, és azon belül is véresen komolyan venni a Letherette-et - s ehhez elég bizonyítékkal szolgál, ha néhányszor türelmesen végighallgatjuk az albumot. Garantáljuk: nem fog fájni, sőt az ismétlésre is rájár a kezünk. Nem lehet elvitatni tőlük az alkotói-zeneírói tehetséget, s ahhoz is van érzékük, hogy a direktben nyersnek tűnő, seggrázós elektrofunk darabokat (D&T, The One) szépen elrendezzék az olyan kis gyöngyszemek mellé, mint a Natasha Kmeto hangján megszólaló soul-house-os Restless vagy a Gas Stations & Restaurant szabálytalan ambient/r&b kevercse. Kevés üresjárat, sok izgalmas hang és lábhoz szóló ritmus a jutalma a szorgalmas befogadónak.

Ninja Tune/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.