Lemez

Letherette: Letherette

  • - minek -
  • 2013. október 5.

Zene

Csak elismeréssel adózhatunk a Letherette-duó birkatürelmének: a wolverhamptoni Richard Roberts és Andy Harber hétévnyi közös munka után szánta el magát arra, hogy (még 2010-ben) kiadja első, nyolcszámos vinil EP-jét.

A többi már simán ment: szinte kultstátusz az absztrakt elektronikus zenei világban, lemezszerződés a Ninja Tune-nal, az első ottani kiadványuk (a tavalyi remek Featurette EP) és idén az első, az ítészeket is némiképpen megosztó album. A zavar forrása alighanem a stiláris, műfaji összetevők sokfélesége lehet: van itt hiphop, ami érezhetően az anyanyelvük, beteg (fidget) house, nagyon is kortárs, dubstepből kinőtt bass music, elektro (ebben is néha visszautalás a pár évvel ezelőtti, justice-i aranyidőkre), ambient, 80-as éveket idéző elektrofunk és néha tényleg feltűnő párhuzamok a Daft Punk újabb keletű munkásságával. De mi mégis amellett érvelnénk, hogy érdemes a saját érdemei szerint kezelni, és azon belül is véresen komolyan venni a Letherette-et - s ehhez elég bizonyítékkal szolgál, ha néhányszor türelmesen végighallgatjuk az albumot. Garantáljuk: nem fog fájni, sőt az ismétlésre is rájár a kezünk. Nem lehet elvitatni tőlük az alkotói-zeneírói tehetséget, s ahhoz is van érzékük, hogy a direktben nyersnek tűnő, seggrázós elektrofunk darabokat (D&T, The One) szépen elrendezzék az olyan kis gyöngyszemek mellé, mint a Natasha Kmeto hangján megszólaló soul-house-os Restless vagy a Gas Stations & Restaurant szabálytalan ambient/r&b kevercse. Kevés üresjárat, sok izgalmas hang és lábhoz szóló ritmus a jutalma a szorgalmas befogadónak.

Ninja Tune/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”