rövidfilm - A bátyám

  • - dombi -
  • 2009. április 23.

Zene

A kicsi jönni akar, de persze csak kolonc a nagy nyakán - testvérek közt alapeset az ilyen, és innen indul a lengyel Jan Wagner kisfilmje is, pontosabban a szexújságtól. Az elemlámpa (tüntetően kelet-európai gyártmány) titkolt fényénél izgalmas lapozgatásra készül a gyerekjátékokból kinőtt kamasz, de az öccse (hozzá képest hátulgombolós kisember) megzavarja az egyszemélyes légyottot.
A kicsi jönni akar, de persze csak kolonc a nagy nyakán - testvérek közt alapeset az ilyen, és innen indul a lengyel Jan Wagner kisfilmje is, pontosabban a szexújságtól. Az elemlámpa (tüntetően kelet-európai gyártmány) titkolt fényénél izgalmas lapozgatásra készül a gyerekjátékokból kinőtt kamasz, de az öccse (hozzá képest hátulgombolós kisember) megzavarja az egyszemélyes légyottot. Vigyél magaddal! - kérleli a kicsi a nagyot, akit érthető módon nem lelkesít túlzottan a közös pecázás gondolata. Hogy ki ez a két gyerek, azon túl, hogy testvérek, hogy hol az apa az anya mellől, és hogy nyaralunk-e vagy otthon vagyunk a helyszínül szolgáló faluhelyen - jó néhány kérdés, melyek megválaszolására joggal tarthat igényt a néző, az események azonban, még ha csak néhány jelenet is az egész, olyan magától értődő természetességgel és kevés szóval követik egymást, mintha már régtől fogva be lennénk avatva. Hatásos a közös pecázásba beépített dráma, és helyén van az ezzel illusztrált képlet is a testvéri kötelékként közismert viszony "levakarhatatlanságáról", ezek azonban csak részeredmények; Jan Wagner kisfilmjének legnagyobb erénye saját kicsiségének leküzdésében rejlik. E nem egész 10 perces etűd meggyőz arról, hogy e két dacos, de összetartozó kamaszarc mögött közös múlt van, és ha nem is látszik, de van tovább is: mintha e történet előbb elkezdődött volna, mint ahogy a kamera működésbe lépett, és nem ott ér véget, ahol a stáblista elkezdődik. Ha mindez csupán előtanulmány egy majdani nagyfilmhez, érdemes lesz számolni azzal, hogy kicsiben már majdnem megvolt minden.

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.