"Semmi köze a látszatokhoz" - Paco de Lucía zenész

Zene

Francisco Sánchez Gómez a mamája iránti tiszteletből vette fel a Lucía vezetéknevet. Szegény, ötgyerekes családban született hatvanhárom évvel ezelőtt. Tizenegy évesen abbahagyta az iskolát, hogy a flamencóra koncentráljon. Több mint húsz lemezt készített, rangos zenei díjak birtokosa. Európai turnéja során Budapestet is érinti: szextettjével március 28-án, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a MűPában ad koncertet.

Paco de Lucía: Spanyolország legdélibb csücskén, egy Algeciras nevű halászfaluban születtem, az ottani cigány közösségben nőttem fel. Apám, a nagybátyám, a testvéreim mind flamencozenészek. Nagyon szegények voltunk, mondhatni, a túlélés szempontjából volt számomra létkérdés, amikor gitározni kezdtem. Eredetileg énekelni szerettem volna, de túl szemérmes voltam hozzá. A hangszerbe feledkezve jobban át tudtam adni az érzéseimet. Idővel némileg javultak az életkörülményeink, de nekem alapvetően megmaradt az örömzenészi hozzáállásom. Manapság pedig kimondottan büszke vagyok, amikor azt tapasztalom, hogy a flamenco velem együtt betört a világ legnagyobb koncertpódiumaira is. Spanyolországban sokáig "megvetett" műfajnak számított, a rádiókban sem lehetett hallani. Egyszóval a flamenco az én identitásom idestova ötven éve, és bármilyen más műfajokban is kalandozom, ehhez a "bölcsőhöz" a végsőkig ragaszkodom.

MN: A hagyományok továbbvitele érdekli jobban vagy az újítás?

PDL: Érdekes, hogy ezt kérdi, mert volt idő, amikor a hagyományőrzők nem különösebben értékelték a zenémet. Amikor például megalakítottam az együttesem elektromos basszusgitárral, fuvolával, ütőhangszerekkel, az valóságos támadásnak számított a hagyományok ellen. Manapság pedig már ezt a flamencoformát ismerik. Inspirációt pedig folyamatosan a fiatalabb zenészektől merítek. Nyitott szemmel és füllel járok a világban.

false

MN: Mi a véleménye a flamenco jelenlegi helyzetéről és jövőjéről?

PDL: Annyi bizonyos, hogy nagy megbecsülésnek örvend world music körökben. Ennek a legfőbb okát abban látom, hogy autentikus. Azok a zenészek ugyanis, akik szinte az anyatejjel szívták magukba a flamencót, olyan húrokat pengetnek meg az emberek lelkében, olyan érzéseket, hangulatokat hívnak elő, amelyek valódiak, igazak. A flamencónak ugyanis semmi köze a látszatokhoz. Olyasfajta hiányt pótol, amit másban nem találnak meg. Remélem, hogy azok a zenészek, akik valamilyen módon a követőimnek vallják magukat, képesek ugyanezt a "küldetést" teljesíteni. Meggyőződésem ugyanis, hogy a modern világnak iszonyatos szüksége, igénye, vágya van mindarra, ami nem hamis, megjátszott, művi.

MN: Érdekelne, hogy ön szerint mekkora szerepet kap a stílusában a technika, és mekkorát a fantázia.

PDL: A hiányosságaim közé tartozik, hogy nem tudok kottát olvasni. De amikor a koncertek után odajönnek hozzám diákok és megmutatják a dalaim partitúráit, az nagyon jó érzéssel tölt el. Az élet nagylelkűen bánt velem talentumok és lehetőségek dolgában egyaránt. Van bizonyos tehetségem a technika terén, másfelől hatalmas energiák és érzelmek működnek bennem. Az önkifejezésben sokat segít a gyakorlat, a technika, de mit sem érne mindez a szívből jövő inspirációk nélkül.

MN: Minek a hatására keverte a dzsesszt, a klasszikus zenét, az afrokubai elemeket és a latin dallamvilágot a flamencóval?

PDL: Minden jó zenét szeretek és hallgatok. Azáltal, hogy főleg fiatalokkal vagyok körülvéve a színpadon, a lemezstúdiókban, nyitott lettem a legkülönfélébb műfajokra. Nagy előnye a kornak, hogy az előtted járó nemzedékektől sokat tanulhatsz. Az egyik zenészem például, Josele (Ni–o Josele gitáros - a szerk.) kiváló dzsesszmuzsikus, mindamellett, hogy fantasztikus flamencogitáros. Alain Pérez basszusgitáros pedig, aki Kubából származik, egy latin pop-dzsessz zenekar alapítója.

MN: 1981-ben Al di Meolával és John McLaughlinnal létrehívtak egy gitártriót.

PDL: Eredetileg John McLaughlin akkori menedzsere, Berry Marshall ötlete volt ez a szokatlan felállás. Egy valóban újszerű kezdeményezés, aminek egyikünk sem tudta a kimenetelét. Minden elképzelésünket felülmúlta a hatalmas siker, amit ezzel a formációval arattunk. Kíváncsiságból mentünk bele - különösen számomra jelentett nagy kihívást ilyen képzett, hozzám képest "elegáns" muzsikusokkal társulni. A végeredmény pedig az volt, hogy mindhárman megélhettük az improvizáció szabadságát, aminél nincs szebb dolog a világon. Azóta a saját zenémben is sokkal bátrabban, szabadabban improvizálok.

MN: Volt idő, amikor évekre visszavonult. Mit keresett és talált meg Mexikóban, és miért döntött aztán úgy, hogy visszatér Európába?

PDL: Szerettem Mexikóban élni. Részben a feleségem miatt költöztem oda, aki mexikói. Soha nem voltam a szó hagyományos értelmében vett városlakó. Tény, hogy a koncertélet, a lemezfelvételek az urbánus léthez kötik az embert. Mexikóban a dzsungelben laktunk, egy civilizációmentes környezetben. És ez tökéletesen megfelelt az én nomád életszemléletemnek. Amióta viszont a gyerekeim iskoláskorba léptek, arra kényszerültünk, hogy másfajta életformára rendezkedjünk be. Ezért jöttünk vissza Spanyolországba, Toledóba és Mallorcára. Végtére is Európa a hazám, itt tudok élő kapcsolatban lenni a zenészeimmel. És most éppen olyan időszakomat élem, amikor újra többet szeretnék koncertezni.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”