lemez - OWEN PALLETT: HEARTLAND

  • Németh Róbert
  • 2010. február 25.

Zene

Owen Pallett az ismeretlen ismerős. A kanadai zenész neve hallatán talán kevesen kapják fel a fejüket, ha azonban azt mondjuk, hogy ő az a fickó, aki többek közt az Arcade Fire, a Grizzly Bear vagy a Pet Shop Boys albumaira készíti azokat az igencsak megkapó vonószenekari hangszereléseket, már mindjárt más a helyzet.
Owen Pallett az ismeretlen ismerõs. A kanadai zenész neve hallatán talán kevesen kapják fel a fejüket, ha azonban azt mondjuk, hogy õ az a fickó, aki többek közt az Arcade Fire, a Grizzly Bear vagy a Pet Shop Boys albumaira készíti azokat az igencsak megkapó vonószenekari hangszereléseket, már mindjárt más a helyzet. Ráadásul mint szólóelõadó sem most debütál, hiszen a Heartland Pallett harmadik "egész estés" saját munkája - más kérdés, hogy eddigi albumait (Has A Good Home, He Poos Clouds) Final Fantasy néven jelentette meg.

Pallett nehezen kategorizálható, öntörvényû mûvész, gazdagon árnyalt, a poptól a kortárs és a klaszszikus zenéig, az akusztikától a kísérletezõ elektronikáig ívelõ, sokkomponensû zenei világgal - ha nagyon akarjuk, szûkebb-tágabb zenei rokonságot is kerekíthetünk neki, melybe olyan felmenõket és kortársakat pakolhatunk, mint Brian Wilson, Scott Walker, Andrew Bird, Rufus Wainwright, Patrick Wolf, a Flaming Lips vagy Sufjan Stevens.

A templomi orgonista apa gyermeke, aki gyermekkorában klasszikus zenei képzést kapott, tizenhárom esztendõs korában már megírta elsõ komolyzenei darabját, egyetemistaként pedig két operát is összehozott, eddig sem hagyott kétséget önértéke és tehetsége felõl, ám kétségtelen, hogy a most kiadott album eddigi csúcsmûve (ilyen értelemben akár sorsszerûnek is nevezhetjük, hogy ezen a lemezen szerepel elsõ ízben a saját neve). A korábbi zenei és dalciklusaira is jellemzõ szerepjátékos konceptkeretbe ágyazott anyag - elõzõ albumát például a Narnia krónikái és a Dungeons & Dragons játék ihlette - egy elképzelt világban játszódó történet, egy sosem volt film kísérõzenéje, s mint ilyen, mindent tud, amit tudnia kell. Önmagában álló tömb; egyszerre drámai és elsöprõ, ugyanakkor pepecselõs és részletgazdag, organikus és pittyegõs, a humorral sem áll hadilábon, kacsint a popnak, és nyelvet is nyújt neki. Röpteti és kikacagja.

Domino/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.