lemez - OWEN PALLETT: HEARTLAND

  • Németh Róbert
  • 2010. február 25.

Zene

Owen Pallett az ismeretlen ismerős. A kanadai zenész neve hallatán talán kevesen kapják fel a fejüket, ha azonban azt mondjuk, hogy ő az a fickó, aki többek közt az Arcade Fire, a Grizzly Bear vagy a Pet Shop Boys albumaira készíti azokat az igencsak megkapó vonószenekari hangszereléseket, már mindjárt más a helyzet.
Owen Pallett az ismeretlen ismerõs. A kanadai zenész neve hallatán talán kevesen kapják fel a fejüket, ha azonban azt mondjuk, hogy õ az a fickó, aki többek közt az Arcade Fire, a Grizzly Bear vagy a Pet Shop Boys albumaira készíti azokat az igencsak megkapó vonószenekari hangszereléseket, már mindjárt más a helyzet. Ráadásul mint szólóelõadó sem most debütál, hiszen a Heartland Pallett harmadik "egész estés" saját munkája - más kérdés, hogy eddigi albumait (Has A Good Home, He Poos Clouds) Final Fantasy néven jelentette meg.

Pallett nehezen kategorizálható, öntörvényû mûvész, gazdagon árnyalt, a poptól a kortárs és a klaszszikus zenéig, az akusztikától a kísérletezõ elektronikáig ívelõ, sokkomponensû zenei világgal - ha nagyon akarjuk, szûkebb-tágabb zenei rokonságot is kerekíthetünk neki, melybe olyan felmenõket és kortársakat pakolhatunk, mint Brian Wilson, Scott Walker, Andrew Bird, Rufus Wainwright, Patrick Wolf, a Flaming Lips vagy Sufjan Stevens.

A templomi orgonista apa gyermeke, aki gyermekkorában klasszikus zenei képzést kapott, tizenhárom esztendõs korában már megírta elsõ komolyzenei darabját, egyetemistaként pedig két operát is összehozott, eddig sem hagyott kétséget önértéke és tehetsége felõl, ám kétségtelen, hogy a most kiadott album eddigi csúcsmûve (ilyen értelemben akár sorsszerûnek is nevezhetjük, hogy ezen a lemezen szerepel elsõ ízben a saját neve). A korábbi zenei és dalciklusaira is jellemzõ szerepjátékos konceptkeretbe ágyazott anyag - elõzõ albumát például a Narnia krónikái és a Dungeons & Dragons játék ihlette - egy elképzelt világban játszódó történet, egy sosem volt film kísérõzenéje, s mint ilyen, mindent tud, amit tudnia kell. Önmagában álló tömb; egyszerre drámai és elsöprõ, ugyanakkor pepecselõs és részletgazdag, organikus és pittyegõs, a humorral sem áll hadilábon, kacsint a popnak, és nyelvet is nyújt neki. Röpteti és kikacagja.

Domino/Neon Music, 2010

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.