Lemez

Seong-Jin Cho: The Wanderer

  • - csk -
  • 2020. július 18.

Zene

Az utóbbi évtizedekben Dél-Korea a klasszikus zenei tehetségek különlegesen bőséges lelőhelyének bizonyult. Sok nagyszerű előadó származik onnan, köztük jobbnál jobb zongoraművészek is. Az elterjedt, ám hamis általánosítás szerint a dél-koreai zongoristák, akik a legkülönfélébb nemzetközi versenyeken diadalmaskodva kezdik meg fényes pályájukat, többnyire gépiesen játszó, lélektelen virtuózok. Jó néhányan cáfolják e sztereotípiát, például a huszonhat éves Szong Dzsin Cso is. Ő a 2015-ös varsói Nemzetközi Chopin Verseny győztese, és már a tavaly megjelent Mozart-lemezével is elkápráztatta a közönséget kristályosan csengő és fényt árasztó hangjával, rugalmas ritmikájával, kecsesen tagolt dallamaival és árnyalt dinamikájával, tolmácsolásainak költőiségével.

Ezek az erényei most sem hagyják cserben, amikor új lemezén a zenetörténet három kivételes súlyú kulcsművét szólaltatja meg. Schubert Wanderer-fantáziáját, Berg op. 1-es Szonátáját és Liszt h-moll szonátáját közös nevezőre hozza, hogy mindhárom alkotás korszakhatárt jelöl ki: Schuberté a klasszikát köti össze a romantikával, Liszté és Bergé a romantikát a modernséggel, ráadásul mindhárom a zenei folyamatok sűrítésének, összefogásának kivételes mesterműve. Nagyon jól illenek egymáshoz, és nagyon jól illik a művek nagyságrendjéhez a kiérlelt, mély, gazdag előadás, a karakterek sokféleségén is átsütő egységes szemlélettel, a fogalmazás koncentráltságával és a kifejezésmód erejével. Szong Dzsin Cso világklasszis virtuóz – muzsikálását hallgatva magától értődőnek érezzük a hangszeres perfekciót, és figyelmünk inkább az előadásmód szuggesztivitására és poézisére irányul: az interpretáció nagyságrendjére, amely méltó a szerzőkhöz és műveikhez egyaránt.

Deutsche Grammophon, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.