Lemez

Seong-Jin Cho: The Wanderer

  • - csk -
  • 2020. július 18.

Zene

Az utóbbi évtizedekben Dél-Korea a klasszikus zenei tehetségek különlegesen bőséges lelőhelyének bizonyult. Sok nagyszerű előadó származik onnan, köztük jobbnál jobb zongoraművészek is. Az elterjedt, ám hamis általánosítás szerint a dél-koreai zongoristák, akik a legkülönfélébb nemzetközi versenyeken diadalmaskodva kezdik meg fényes pályájukat, többnyire gépiesen játszó, lélektelen virtuózok. Jó néhányan cáfolják e sztereotípiát, például a huszonhat éves Szong Dzsin Cso is. Ő a 2015-ös varsói Nemzetközi Chopin Verseny győztese, és már a tavaly megjelent Mozart-lemezével is elkápráztatta a közönséget kristályosan csengő és fényt árasztó hangjával, rugalmas ritmikájával, kecsesen tagolt dallamaival és árnyalt dinamikájával, tolmácsolásainak költőiségével.

Ezek az erényei most sem hagyják cserben, amikor új lemezén a zenetörténet három kivételes súlyú kulcsművét szólaltatja meg. Schubert Wanderer-fantáziáját, Berg op. 1-es Szonátáját és Liszt h-moll szonátáját közös nevezőre hozza, hogy mindhárom alkotás korszakhatárt jelöl ki: Schuberté a klasszikát köti össze a romantikával, Liszté és Bergé a romantikát a modernséggel, ráadásul mindhárom a zenei folyamatok sűrítésének, összefogásának kivételes mesterműve. Nagyon jól illenek egymáshoz, és nagyon jól illik a művek nagyságrendjéhez a kiérlelt, mély, gazdag előadás, a karakterek sokféleségén is átsütő egységes szemlélettel, a fogalmazás koncentráltságával és a kifejezésmód erejével. Szong Dzsin Cso világklasszis virtuóz – muzsikálását hallgatva magától értődőnek érezzük a hangszeres perfekciót, és figyelmünk inkább az előadásmód szuggesztivitására és poézisére irányul: az interpretáció nagyságrendjére, amely méltó a szerzőkhöz és műveikhez egyaránt.

Deutsche Grammophon, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.