Lemez

Sparks: A Steady Drip, Drip, Drip

  • - minek -
  • 2020. július 18.

Zene

Talán meglepő, de a pályájukat a hatvanas évek végén kezdő popelőadók, zenekarok közül talán éppen a Sparks testvérduó jár alkotói erejének, kreativitásának csúcsán. Egy dolog, hogy már a 24. albumuknál tartanak (valójában az efféle rekordok nem olyan ritkák a szakmában), de frissebb megjelenéseikkel, például a 2017-es Hippotamus lemezzel már egyenesen az egykor áttörést hozó 1974-es albumuk (Kimono My House) sikereit ostromolták. Az A Steady Drip, Drip, Drip sem éppen egy megfáradt agytröszt műve: a koncepció éppoly friss, mint a megvalósítás, a szűk órás lejátszási időben egy percre sem ismétlik magukat, így annak sem lesz unalmas a dalcsokor, aki már képben van fél évszázados pályafutásukat illetően. A rájuk oly jellemző, a szövegekben és a jól eltalált zenei tréfákban is megjelenő (néha keserű) irónia most is átszövi szerzeményeiket – különösen jól érvényesül az olyan dalokban, mint a fűnyíróval teljes kertvárosi létről írt, sejtetéssel teli, repetitív ballada Lawnmower. Russel Mael, az ifjabb testvér hangja még mindig eleven és kifejező, ahogy Ron, a báty billentyűsi és hangszerelői talentuma is töretlen. Elképesztően változatos (és ettől korántsem függetlenül hihetetlenül inspiratív) pályafutásuk szinte minden műfaji állomása megidéztetik egy-egy pillanatra. Glam rock, new wave, diszkó, szintipop, musical – ezek étvágygerjesztő elegyéből építkeznek újabb keletű metaslágereik is, mint a zenetörténeti bohózatnak sem utolsó Stravinsky’s Only Hit vagy a szorongást vad vágtatásban feloldó The Existential Threat.

BMG, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.